رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر، جمعیت هلال احمر کشورمان را جزو پنج جمعیت ملی برتر در سطح جهان دانست.

هلال احمر ایران جز پنج جمعیت برتر جهان/ کمک‌های بشردوستانه بیشتری روانه اوکراین شد

به گزارش قدس آنلاین فرانچسکو روکا در نشست خبری مشترک با رییس جمعیت هلال احمر کشورمان که به مناسبت صدسالگی هلال احمر ایران و در عصر امروز در محل ساختمان صلح برگزار شد، گفت: جمعیت هلال احمر ایران یکی از آماده‌ترین جمعیت‌ها در پاسخ به شرایط بحران است و این جمعیت با وجود شرایط اقلیمی و تنوع در حوادث یکی از بهترین جمعیت‌های ملی در خط مقدم امدادرسانی و اقدامات بشر دوستانه است.

وی به اقدامات جمعیت هلال احمر کشورمان در دوران فراگیری کرونا نیز اشاره کرد و افزود: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در زمینه کووید نیز خوب عمل کرد و به صورت آنی و سریع وارد عرصه شد. کووید به ما این مقوله را آموزش داد که باید همیشه برای هر اتفاقی آماده باشیم. سرعت مقابله با کرونا در ایران خوب بود و عملکرد هلال احمر در مقابله با کرونا نیز قابل تحسین است.

هلال احمر ایران جزو پنج جمعیت ملی برتر در دنیاست

وی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه آیا فدراسیون اقدام به رتبه‌بندی جهانی جمعیت‌های ملی کرده و در این میان وضعیت جمعیت هلال احمر ایران چگونه است، گفت: اگر منظورتان این است که ما تمام جمعیت‌های ملی را رتبه‌بندی کنیم و از قوی تا ضعیف آن را اعلام کنیم، باید بگویم که ما فیفا نیستیم و چنین کاری را انجام نمی‌دهیم. در واقع ما جمعیت‌های ملی را رتبه بندی نمی‌کنیم چرا که ممکن است آنان گاهی به دلیل مشکلات ضعیف شوند و رتبه‌بندی آنها به نوعی تحقیر جمعیت‌های ملی ضعیف‌تر است. وظیفه ما این است که به تمام این جمعیت‌ها برای حل مشکلاتشان کمک کنیم.

روکا که ریاست صلیب سرخ ایتالیا را نیز برعهده دارد، به مسئولیتش در فدراسیون و کشور ایتالیا اشاره کرد و گفت: من به سبب مسئولیتم با ۱۹۲ جمعیت ملی در سطح جهان در ارتباطم و بدون هیچگونه ملاحظاتی می‌توانم بگویم که جمعیت هلال احمر ایران یکی از آماده‌ترین جمعیت‌های جهان است و به خوبی می‌تواند در عرصه حوادث و بحران خدمت رسانی کند. ایران و ایتالیا هر دو شباهت‌هایی به هم دارد و هر دو کشور حادثه‌خیزی هستند و شما به عنوان یک روزنامه‌نگار حتما می‌دانید که بحران‌ها و مخاطرات طبیعی زیادی در ایتالیا وجود دارد.

افزود: به همین دلیل من هم شناخت خوبی از جمعیت هلال احمر ایران و اقدامات آن دارم و می‌توانم بگویم که هلال احمر ایران رقیبی جدی برای صلیب سرخ ایتالیا است. جمعیت هلال احمر ایران علاوه بر حوادث با پدیده‌هایی همچون خشکسالی نیز مواجه بوده و همین امر کار را برای جمعیت هلال احمر سخت کرده است. در مجموع این موارد باید بگویم که جمعیت هلال احمر ایران جزو پنج جمعیت ملی برتر در جهان است.

نمی‌توان پیامد تحریم‌ها بر اقشار آسیب پذیر جامعه ایران را نادیده گرفت


رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر با اشاره به این که ایران با وجود تحریم‌ها، شرایط سخت‌تری را تجربه می‌کند، خاطرنشان کرد: جای تاسف دارد که این چنین یک کشور تحت تحریم قرار  بگیرد. و تمام جوانب زندگی مردم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مشخصا فدراسیون جهانی در مسائل سیاسی بی طرف است اما نمی‌توانیم پیامدهای تحریم‌ها رو بر روی اقشار آسیب پذیر جامعه ایران نادیده بگیریم.

وی افزود: نهضت صلیب سرخ و هلال احمر مشخصا نسبت به مساله تاثیر تحریم‌ها بی تفاوت نخواهد بود و حمایتگری می‌کند تا از اقشار آسیب پذیر دفاع شود و کمتر از تحریم‌ها آسیب ببینند. تحریم ها موجب نگرانی ماست زیرا بر جوامع محلی تاثیر منفی جدی می‌گذارد و نهایت تلاش خود را خواهیم کرد تا به اقشار آسیب پذیر کمک کنیم. ما هلال احمر ایران را تنها نخواهیم گذاشت و رایزنی خواهیم کرد تا کمک‌هایی نیز به ایران اختصاص داده شود تا با بحران‌های موجود مقابله کند.

کمک‌های بشردوستانه جهانی به سمت اوکراین سوق پیدا کرده است

رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا مبنی بر اینکه چرا علیرغم اعلام بی‌طرفی فدراسیون در امور بشردوستانه، کمک‌های بیشتری روانه اوکراین شده و به کشورهایی نظیر یمن کمتر توجه شده است، گفت: هرکشوری وضعیت خاص خودش را دارد. اما شما باید به این موضوع نیز توجه کنید که عمده اهداکنندگان کمک‌های مالی از سال‌ها پیش تاکنون اروپایی هستند. بحران اوکراین هم در اروپا رخ داده و به همین علت منابع مالی به سمت اوکراین می‌رود اما ما تلاش می‌کنیم تا توجه‌ها نسبت به سایر کانون‌های بحران نیز بیشتر شود.

روکا ادامه داد: علاوه بر یمن ما امروز در سومالی نیز مشکلاتی داریم، در کشورهایی مانند فلسطین، ونزوئلا، سوریه، کشورهای آفریقایی و ... هم مشکلاتی وجود دارد و آنها به به کمک نیاز دارند که ما باید به آنها کمک کنیم. ما مطالبه‌گری می‌کنیم و امیدواریم که رهبران سیاسی کشورها متوجه این تفاوت‌ها شده و بتوانند با کمک‌ها بیشتر برای حل آنها وارد عمل شوند.

وی افزود: تغییر اقلیم و شیوع بیماری‌های مسری نیز بحران‌هایی است که باید منابع مالی صرف آن‌ها شود و این امر نیز کار ما را سخت‌تر می‌کند تا منابع مورد نیاز تامین شود.

روکا درخصوص حمایت‌های جهانی در حوزه پناهجویان افغانستانی گفت: ما با همکاران ایران درخصوص مهاجران همکاری خوبی داشته‌ایم و در این خصوص جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهوری ایران نیز برگزار شد. من از مردم و مسئولین ایرانی تشکر می‌کنم که از پناهجویان افغانستانی حمایت کرده‌اند. قطعا هر اقدامی که در توان باشد انجام خواهیم داد و در این عرصه از ایران حمایت خواهیم کرد زیرا مساله افغانستان نیازمند پاسخ جمعی و جهانی ‌است.

رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر تصریح کرد: نبود منابع مالی در حوزه مشکلات افغانستان مشکل آفرین شده زیرا کمک کنندگان و خیرین بیشتر کمک‌های خود را به سمت جنگ اوکراین سوق داده‌اند و وظیفه ما این است که سایر بحران‌ها را نیز به کمک کنندگان معرفی کنیم تا منابع مالی به سمت سوریه، یمن و افغانستان نیز هدایت شود.

روکا با اشاره به موفقیت‌های جمعیت هلال احمر در ماه های اخیر گفت: آقای کولیوند اقدامات بسیار خوبی را انجام می‌دهد و بینش بلندپروازانه خوبی دارند تا هلال احمر ایران را توسعه دهند و این نگاه معقول یک اقدام بزرگ خواهد بود و نتایج مثبتی در پی داشته است. باید توجه داشت که کشور ایتالیا نیز چندین دهه است که با مقوله مهاجرت و پناهجویان مواجه است و هنوز هم این مساله حل نشده اما تلاش ما متوقف نشده است. امروز رسانه‌ها نقشی تعیین کننده دارند و باید با نمایش و انعکاس واقعیت‌ها عرصه را برای کمک رسانی فراهم کنند و واقعیت‌ها را به مردم و جوامع نشان دهند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پیشنهاد کرده بود تا با همکاری مشترک میان خبرنگاران بین‌المللی برخی از موضوعات مرتبط با فدراسیون و جمعیت‌های ملی را پیگیری کرد، گفت: ما روزنامه نگار نیستیم، ما باید خیلی محرمانه مشکلاتمان را پیگیری کرده و کار را پیش ببریم. نباید هوچی‌گری رسانه‌ای کنیم!

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.