خراسان‌جنوبی دو دهه است با بحران کم‌آبی مواجه است و در دو سال اخیر بارش‌ها، اندکی غبار از چهره ناامید این استان زدوده و امید را دوباره در کویر استان زنده کرده و به سبب نبود سدها و سازه‌های آبخیزداری بخش قابل توجهی از آب جاری شده بر کویر تشنه استان روانه افغانستان می‌شود و عطش این سرزمین را بیشتر می‌کند.

 حکایت آب‌هایی که بی‌محابا هدر می‌رود/ جاری شدن یک‌سوم رواناب‌های خراسان‌جنوبی در افغانستان!

به گزارش قدس آنلاین، «آب مایه حیات» این جمله‌ای است که همیشه شنیده‌ایم و می‌شنویم چراکه بدون آب حیات انسان و تمام موجودات زنده در خطر انقراض و نابودی است.

بحران کم آبی در حال افزایش است و با وجود کمبود منابع آبی احتمال تنش و درگیری بر سر منابع آبی وجود دارد. ایران یکی از کشورهای چهار فصل است که در منطقه شرقی خود دچار کمبود شدید منابع آبی است و به عبارتی از بی‌آبی رنج می‌برد.

خراسان‌جنوبی یکی از استان‌هایی است که در منطقه شرقی کشور واقع شده و با چندین سال خشکسالی پی در پی منابع آبی زیرزمینی این استان به شدت افت کرده است به گونه‌ای که برخی از دشت‌های استان از جمله دشت سرایان به سبب پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی نشست کرده و بخش قابل توجهی از چاه‌های کشاورزی مسدود شده و کشاورزان را به دنبال پیشه و حرفه دیگر کشانده است.

آبی که بی‌محابا کشور را ترک می‌کند

خراسان‌جنوبی دو دهه است با بحران کم‌آبی مواجه است و در دو سال اخیر بارش‌ها، اندکی غبار از چهره ناامید این استان زدوده و امید را دوباره در کویر استان زنده کرده است.

به سبب نبود سدها و سازه‌های آبخیزداری بخش قابل توجهی از آب جاری شده بر کویر تشنه استان روانه افغانستان می‌شود و عطش این سرزمین را بیشتر می‌کند.

«حسین خسروی» رئیس شورای روستای مشوکی با بیان اینکه روستای مشوکی در نقطه مرزی با افغانستان قرار گرفته، اظهار داشت: بخش قابل توجهی از بارندگی‌ها مانند سیل از این روستا جاری شده و به سمت کشور افغانستان می‌رود.

وی با بیان اینکه در سال ۸۵ کار مطالعاتی ایجاد سد در این روستا صورت گرفته است، تصریح کرد: کارشناسان خاک را نمونه‌برداری کردند و هر سال اعلام می‌کنند ایجاد سد آغاز می‌شود ولی تاکنون خبری نشده است.

رئیس شورای روستای مشوکی با بیان اینکه دی‌ماه و بهمن‌ماه سال گذشته پیگیری صورت گرفت، یادآور شد: قرار شد در سال جاری در اعتبارات محرومیت‌زدایی گنجانده شود که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

خسروی با بیان اینکه این روستا در حال حاضر ۸۷ خانوار بالغ بر ۲۵۰ نفر جمعیت دارد، ادامه داد: عید امسال دو خانوار که ۹ نفر بودند روستا را ترک کرده و به شهر مهاجرت کردند.

عواید سوخت مرزنشینی به مرزنشینان داده شود

وی با بیان اینکه در گذشته عواید سوخت مرزنشینی به مرزنشینان داده می‌شد، گفت: اکنون دو سال است این عواید به مردم روستا داده نمی‌شود.

رئیس شورای روستای مشوکی با بیان اینکه در این روستا تا کلاس ششم وجود دارد، افزود: بچه‌ها برای درس خواندن در دوره‌های بالاتر باید به مرکز دهستان بروند که روزانه ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان برای آن‌ها هزینه دارد.

خسروی با بیان اینکه کشاورزی و دامداری در این روستا کاهش یافته است، اضافه کرد: هر خانواده چهار تا پنج دام بیشتر ندارند چراکه توانایی تأمین هزینه‌های آن‌ها را ندارند.

وی با بیان اینکه در یکی دو ماه آینده ۳۰ تا ۴۰ نفر از این روستا مهاجرت می‌کنند، خاطرنشان کرد: بیشتر آن‌ها به مرکز استان مهاجرت می‌کنند و در حاشیه شهر سکونت پیدا می‌کنند.

«حیدر رسکی» رئیس شورای خوشاب نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: این روستا در نقطه صفر مرزی قرار گرفته و یکی از روستاهای شهرستان سربیشه است.

وی با بیان اینکه در سال جاری هشت دفعه سیل در این روستا جاری شد، تصریح کرد: این آب‌ها به سبب نبود سد به کشور افغانستان سرازیر شد.

رئیس شورای خوشاب از سال ۹۲ پیگیری برای ایجاد سد در این روستا صورت گرفته است، یادآور شد: اگر سد ایجاد شود قنات روستا آبدار می‌شود و بخش بزرگی از مشکلات اهالی روستا مرتفع می‌شود.

مردم روستای خوشاب در حال مهاجرت به شهرها

رسکی با بیان اینکه قنات روستا ۱۰ سال است که خشک شده است، ادامه داد: در بالادست روستا سدی به دست سپاه و با همکاری آستان قدس بسته شده که قنات تحت پوشش خود را آبدار کرده و سبب رونق کشاورزی و دامداری شده است.

وی با بیان اینکه تنگه رسک تنگه بزرگی است، افزود: این تنگه چند رودخانه دارد که آب از این تنگه به هدر می‌رود و روانه افغانستان می‌شود.

رئیس شورای خوشاب با بیان اینکه مردم در این روستا برای کشاورزی و دامداری مشکل دارند، اضافه کرد: به سبب این مشکلات و خشکسالی‌های چند سال گذشته مردم روستا به شهرها مهاجرت می‌کنند.

رسکی جمعیت این روستا را ۳۰۰ نفر دانست و گفت: در سال جاری چهار خانوار از روستا مهاجرت کردند.

وی با اشاره به نبود کار و بیکاری در این روستا، خاطرنشان کرد: جوانان به سبب نبود اشتغال در روستا نمی‌مانند و بعد از ازدواج روانه شهرها می‌شوند.

«غلامحسین قربانی» رئیس شورای اسلامی بخش درح و رئیس شورای دهستان لانو امروز در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: چند سالی است که قرارگاه سپاه سد بالادستی لانو را که ۹ قنات را پوشش می‌دهد اجرا کرده که از اعتبارات استانداری تأمین شده است.

وی با بیان اینکه با ایجاد سد بالادستی لانو مقدار آب زیادی باقی نمی‌ماند، تصریح کرد: سد مشوکی به تفاهم نرسید و موقعیت جغرافیایی آن ۱۷ روستا را پوشش نمی‌دهد.

مشوکی جای مناسب برای احداث سد ندارد

رئیس شورای دهستان لانو با بیان اینکه سد خاکی بالادست خوشاب زده شده است، یادآور شد: همچنین سد متوسطی در بالادست روستای مشوکی زده شده است.

قربانی با بیان اینکه سد قاسم‌آباد در حال اجرا است، ادامه داد: اعتبار مورد نیاز این سد از آبخیزداری تأمین شده است.

وی با بیان اینکه بزرگترین سد بالادست لانو هفته دولت سال گذشته افتتاح شد، افزود: سد عباس‌آباد کارهای مطالعاتی آن انجام شده و به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

رئیس شورای دهستان لانو از ایجاد یک سد در روستای مرکه خبر داد و اضافه کرد: یک سد نیز در بالادست درختوت زده شده است.

قربانی با بیان اینکه رواناب در روستای مشکوی به سمت افغانستان وجود داشته است، گفت: این آب‌ها زائد است و این روستا جای مناسبی برای احداث سد ندارد.

وی با بیان اینکه در پایین دست مشوکی سد خاکی درست می‌شود، تصریح کرد: این سد برای چاه‌های کشاورزی می‌تواند مناسب باشد.

رئیس شورای دهستان لانو با بیان اینکه در دشت خوشاب میلیون‌ها هکتار زمین بلااستفاده مانده است، یادآور شد: در این منطقه ۱۲ حلقه چاه حفر شده است که به مردم واگذار نمی‌شود.

دشت خوشاب گنجایش ۱۵۰ حلقه چاه را دارد

قربانی با بیان اینکه دشت خوشاب گنجایش احداث ۱۰۰ تا ۱۵۰ حلقه چاه را دارد، ادامه داد: با احداث این چاه‌ها برای مردم اشتغال ایجاد می‌شود و از بیکاری، فقر و اعتیاد نجات پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه در دهستان لانو ۷۰ درصد مردم از اعتیاد رنج می‌برند، افزود: بیشتر جوانان گرفتار اعتیاد و آن هم از نوع صنعتی می‌شوند.

رئیس شورای دهستان لانو با بیان اینکه تا قبل از این بازارچه ماهیرود در حال فعالیت بوده است، اضافه کرد: حدود دو ماه است که این بازارچه تعطیل شده و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ کارگر بیکار شده‌اند.

قربانی با بیان اینکه برخی از خانواده‌ها بر اثر بیکاری مهاجرت می‌کنند، گفت: برخی نیز دست به سرقت می‌زنند و آمار سرقت در این منطقه افزایش یافته است.

وی با اشاره به تأسیس مجتمع دشت خوشاب، تصریح کرد: با وجود این مجتمع ۱۷ روستا در دهستان لانو با تانکر آبرسانی می‌شود.

رئیس شورای دهستان لانو با بیان اینکه ما در نقطه صفر مرزی سکونت داریم، یادآور شد: با وجود اینکه ۴۲ سال از انقلاب می‌گذرد ما هنوز از تانکر آب می‌خوریم.

قربانی با بیان اینکه کلنگ‌زنی آبرسانی به ۱۷ روستای این دهستان در زمان افتتاح سد خاکی شهید سلیمانی بوده است، ادامه داد: اجرای آن بر عهده قرارگاه شهید ناصری و تأمین مصالح بر عهده آب و فاضلاب گذاشته شد که مدت سه ماه است که راکد مانده است.

اجرای سد مشوکی نیازمند ۲۰ میلیارد تومان اعتبار

«سعید سروری» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی امروز  اظهار داشت: برای احداث سد مشوکی تاکنون پیگیری‌های زیادی از طرف شورای این روستا و نماینده مردم نهبندان و سربیشه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه طرح مطالعاتی برای احداث سد تغذیه مصنوعی در روستای مشوکی انجام شده است، تصریح کرد: تاکنون اعتباری برای آن منظور نشده و اجرای آن نیازمند اعتبار است که در حال پیگیری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی عدم تخصیص اعتبار را مشکلی برای اجرای طرح‌های مهم مرزی عنوان کرد و یادآور شد: برای اجرای سد مشوکی حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

سروری با بیان اینکه دو بند خاکی برای جلوگیری از سرازیر شدن رواناب‌ها به کشور افغانستان در این روستا احداث شده است، ادامه داد: برای مدیریت رواناب‌ها منابع‌طبیعی نیز با ما همکاری دارد.

وی با بیان اینکه طرح مطالعاتی تغذیه مصنوعی مشوکی و چاهداشی انجام شده است، افزود: تغذیه مصنوعی بندان نیز آغاز شده ولی به سبب کمبود اعتبار نیمه تمام رها شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه طرح مطالعاتی تغذیه مصنوعی آهنگران و گزیک هم در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: در مجموع شش طرح تغذیه‌ای که در خروجی استان و در نوار مرزی قرار دارند، مشکل تأمین اعتبار دارد.

سروری خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن پروژه‌های روستاهای مهم و مرزی بالای ۹۰ درصد استان تحت پوشش رواناب‌ها قرار می‌گیرند.

یک‌سوم رواناب‌های خراسان‌جنوبی به افغانستان می‌ریزد

«علیرضا نصرآبادی» مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی اظهار داشت: برای مدیریت رواناب‌ها در حوزه مشوکی، گلوگاه، لانو و درح تعداد ۱۰ تا ۱۳ سازه آبخیزداری از سال ۹۶ با کمک قرارگاه شهید ناصری ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه یک‌سوم رواناب‌های استان به افغانستان هدایت می‌شوند، تصریح کرد: رواناب روستای مشوکی نیز از این رواناب‌ها است که به مرز افغانستان سرازیر می‌شود.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ما تلاش می‌کنیم تا سیلاب را مدیریت کنیم، یادآور شد: در حوزه مشوکی سازه‌های آبخیزداری باقی مانده وجود دارد که در حال انجام است.

نصرآبادی با بیان اینکه در گذشته حوزه‌های مرزی اعتبار ملی داشتند، ادامه داد: در حال حاضر این اعتبارات حذف شده و دیگر اختصاص داده نمی‌شود.

وی از وجود شاخه هفت رود در کنار زمین‌های کشاورزی مردم روستای مشوکی خبر داد و افزود: برای تمام شاخه‌ها نمی‌توان آبگیر احداث کرد و باید آب آن را مدیریت کرد.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در سال جاری ۱۶۲ میلیارد تومان اعتبار ملی برای حوزه آبخیزداری استان منظور شده است، اضافه کرد: از این میزان بیش از ۲۵ درصد آن تخصیص یافته و با وجود این اعتبارات ۲۳۰ سازه جدید در سال مالی جاری انجام می‌شود.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.