معاون فنی مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه چهار هزار و ۴۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا در کشور فوت می‌کنند.

آلودگی هوا جان ۴۴۰۰ نفر را در سال می‌گیرد/ افزایش ۴ برابری پسماندهای عفونی

به گزارش قدس آنلاین، میانگین غلظت ذرات معلق در تهران، اهواز، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، ایلام، سنندج، یاسوج، همدان، خرم آباد، اراک، کرج و کرمانشاه، ۶ برابر بالاتر از میانگین سازمان جهانی بهداشت است.

بر اساس آخرین نتایج مطالعات کشوری در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۱ درصد از روزهای سال، شاخص کیفیت هوا (صفر تا ۵۰) در محدوده هوای خوب (پاک) (رنگ سبز)، ۳۵.۶۲ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا (۵۱ تا ۱۰۰) در محدوده هوای قابل قبول (رنگ زرد)، ۸.۱۰درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا (۱۰۱ تا ۱۵۰) در محدوده هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (رنگ نارنجی) قرار داشت.

در شهر تهران به طور میانگین مرگ سه‌هزار و ۷۵۱ نفر منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM۲.۵ در سال ۱۳۹۹ بوده و  نتایج نشان می دهد که به طور میانگین مرگ منتسب به ذرات معلق در کشور در سال ۱۳۹۹ برابر با ۵۱.۷ درصد بوده و  این موضوع در شهرهایی مانند اهواز، زابل، خرم آباد، اصفهان و دزفول که با پدیده گرد و غبار درگیر هستند بالاتر از میانگین کشوری است.

نتایج نشان می دهد که به طور میانگین مرگ به علت بیماری های مزمن انسداد ریوی منتسب به ذرات معلق در کشور  ۱۹.۱۱ درصد بوده که این موضوع در شهرهایی مانند اهواز، زابل، خرم آباد، اصفهان بالاتر از میانگین کشوری است.

سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ تخمین زده که آلودگی هوای آزاد و داخلی در مناطق شهری و روستایی سالیانه منجر به بیش از هفت میلیون مرگ زودرس در سال می شود، به طور میانگین حدود ۵۴ درصد از مرگ های زودرس مربوط به آلودگی هوا در فضای باز به دلیل بیماری ایست قلبی و سکته مغزی است. هفت درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان ریه و ۱۹ درصد از مرگ و میر به علت بیماری مزمن انسدادی ریوی است.

محسن فرهادی افزود: بسیاری از افرادی که بر اثر تاثیرات مزمن آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند دچار بیمارهای قلبی و عروقی تنفسی و ریوی هستند.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی کشور که با مسایل آلودگی هوا و گرد و غبار همراه است، آلاینده های زیست محیطی ممکن است باعث مرگ آنی افراد نشود ولی از عمر مفید آنها کاسته می شود.

فرهادی تصریح کرد: البته آلاینده های محیطی متعدد مانند هوای آلوده و گرد و غبار ارتباط نزدیکی با تغییرات اقلیمی و آب و هوایی در دنیا دارد که در کشور ما نیز اتفاق می افتد و این حوادث بسیاری از استانها را درگیر کرده و در آینده ای نزدیک اثرات سویی بر سلامت افراد می گذارد.

به گفته این مقام مسوول در وزارت بهداشت، همچنین پسماندهای بیمارستانی نیز جزو آلاینده های زیست محیطی محسوب می شوند و در طی ۲ سال اخیر با همه گیری بیماری کرونا، حجم پسماندهای عفونی افزایش یافت و روی محیط اثرات منفی می گذارند.

فرهادی افزود: استفاده از ظروف یکبار سه تا چهار برابر حجم پسماندهای عفونی را در دوران همه گیری کرونا افزایش داده و روی آلاینده های زیست محیطی اثر گذاشته است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه آلاینده های زیست محیطی طی سالهای اخیر افزایش یافته و بار ابتلا به بیماریها را افزایش داده، وزارت بهداشت و دستگاههای مرتبط باید توجه ها و برنامه ها را به سمت برنامه ریزی اصولی برای جلوگیری از افزایش آلاینده زیست محیطی از جمله هوای آلوده، پسماندها، گرد و غبارها و غیره سوق دهد و مردم نیز در این زمینه مشارکت اجتماعی داشته باشند.

 میزان خسارت های وارده به محیط زیست ناشی از مدیریت نادرست پسماندها به دلایل دفن غیر اصولی، عدم تفکیک زباله، اشغال زمین، آلودگی منابع خاک و آب های سطحی و زیرزمینی ناشی از نشت و نفوذ شیرابه، تولید گازهای گلخانه ای، تخریب سیما و منظر محیط زیست سالانه حدود ۴۴۸ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.