وام بگیریم از جناب لسان‌الغیب و عرض کنیم: «باز می‌گویم و از گفته خود دلشادم» که ما ایرانی‌ها مردمانی کتابخوان هستیم! بله، درست خواندید و پیش از این نیز به چند حقیقت روشن اشاره کرده‌ایم که نشان می‌دهند ما آدم‌های کتابخوانی هستیم. این ادعا، مخالفانی دارد که شاید تعدادشان کم نباشد اما معمولا این افراد سه دلیل مهم دارند؛ ‌ پایین‌بودن سرانه میزان مطالعه در کشور، پایین‌بودن تیراژ کتاب‌ها و دلیل سوم هم خالی‌بودن فضای جامعه از افراد در حال مطالعه

ما کتابخوان هستیم!

 طبق آخرین آمارها که سال ۱۳۹۹ منتشر شده، سرانه مطالعه در ایران ۱۶دقیقه است. شاید این میزان سرانه مطالعه در کشور خیلی چشمگیر نباشد اما به نظر نمی‌رسد در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا، رقم خیلی وحشتناکی محسوب شود. درباره دو دلیل دیگر هم می‌توانید مراجعه کنید به توضیحات هادی خورشاهیان، نویسنده و شاعر که در همین صفحه منتشر شده اما پیش از آن بد نیست به این ۱۱حقیقت درباره کتابخوان‌بودن ما ایرانی‌ها توجه کنید، شاید شما هم با ما موافق شدید.

۱-نمایشگاه کتاب تهران 

نمایشگاه کتاب تهران، در سال‌های سخت جنگ تحمیلی متولد شد و با وجود همه مشکلات و محدودیت‌ها ۳۳ دوره ادامه پیدا کرده و همچنان مورد استقبال قرار می‌گیرد. این حقیقت مهم را می‌توانید همین روزها در مصلای تهران به چشم ببینید.  

‌۲-میدان انقلاب در تهران بورس دائمی کتاب

با افتخار باید گفت در پایتخت کشورمان و نیز در بسیاری از شهرهای کشور، راسته کتابفروشان مثل‌میدان انقلاب در تهران را داریم که پاتوق علاقه‌مندان کتابخوانی است. آیا همین دلیل واضح و روشنی نیست که ما مردمانی کتابخوان هستیم؟
 
۳-نمایشگاه‌های فصلی 

از نمایشگاه حضوری و مجازی کتاب که بگذریم، می‌رسیم به طرح‌های فصلی فروش کتاب که چند سالی است برگزار می‌شود و همیشه با استقبال مردم همراه شده، به طوری‌که طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰ رکورد فروش را شکست.

۴-خریداران خاموش

اگر کتاب مشتری نداشته باشد، چگونه ممکن است قاچاق شود؟ قاچاق کتاب اگرچه آفت صنعت نشر محسوب می‌شود اما دست‌کم این نوید را می‌دهد که مردم کتاب دوست دارند و اگر به قیمت مناسب در اختیارشان باشد، حتما استقبال می‌کنند.  

۵-کتاب؛ اینجا، آنجا، همه‌جا

دسترسی به کتاب تقریبا به آسانی دسترسی به یک سوپرمارکت است. در شهرهای بزرگ، بساط کتابفروش‌ها همه‌جا پهن است؛ اگر اهل تهران و رفتن به کوه باشید حتما بساط کتابفروش‌ها را در مسیر عبور کوهنوردان دیده‌اید.  

۶-از کافه‌کتاب‌ تا کتاب ‌مال‌ 

کتابفروشی‌های زیادی به‌خصوص در دوره همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل شدند اما به موازات آنها کتابفروشی‌های زیادی هم آغاز به کار کرده‌اند؛ از شهر کتاب‌ها و کتاب‌مال‌ها گرفته تا فروشگاه‌های تازه ناشران. کافه‌کتاب‌ها هم در این سال‌های اخیر حسابی رونق گرفته‌اند.
 
۷-بلاگرهای کتاب 

حتی اگر تصور کنیم به‌اشتراک‌گذاشتن تصاویری از کتاب‌خواندن در فضای مجازی، نوعی تبلیغات یا حتی تفاخر است، بازهم نمی‌توان بلاگرهای کتاب، لایوهای اختصاصی درباره کتاب و کتابخوانی را نادیده گرفت. برخی از این صفحات هرکدام هزاران نفر دنبال‌کننده دارند.  

۸-فروشگاه‌های آنلاین 

حالا که نوبت به فضای مجازی رسیده بد نیست اشاره کنیم به تعداد قابل‌توجه فروشگاه ‌آنلاین و صفحه مجازی برای فروش کتاب در کنار صفحات رسمی کتابفروشی‌ها و اضافه‌شدن بخش فروش کتاب به فروشگاه‌هایی مانند دیجی‌کالا که به‌طور متوسط در هر روز ۵۰۰هزار جلد کتاب می‌فروشد.  

۹-نرم‌افزارهای کتابخوانی

چند سالی هست که نرم‌افزارهای کتابخوانی مثل طاقچه و فیدیبو، در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد و میزان نصب هرکدام از آنها روی تلفن‌های همراه چند میلیون است. همچنین هر سال آمارهایی از این نرم‌افزارها منتشر می‌شود که حکایت از استقبال قابل‌توجه مردم به کتاب دارد.  

۱۰-کتاب در اشکال متنوع
کتابخوان بودن جامعه فقط به معنی مطالعه کتاب‌های رمان و داستان کاغذی نیست. هرآنچه به دانش و آگاهی افراد بینجامد، در فهرست مطالعه قرار می‌گیرد؛ حتی کتاب‌های درسی و دانشگاهی و کتاب‌های تخصصی، چه در قالب کتاب صوتی منتشر شده باشد، چه پادکست یا ...
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.