سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: در سفر هماهنگ کننده برجام به تهران، ابتکارات و پیشنهادات خاصی از سوی ایران مطرح شده است و طرف آمریکایی باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

ایران پیشنهادات خود را مطرح کرد/ آمریکا باید تصمیم سیاسی بگیرد

به گزارش قدس آنلاین، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران که در وزارت امور خارجه برگزار شد، در مورد سفر انریکه مورا به تهران و تحرکات رژیم صهیونیستی گفت: هر زمانیکه که ابتکاری در حوزه دیپلماسی انجام می‌شود رژیم جعلی اشغالگر قدس، تحرکات جدی را بر ضد دیپلماسی انجام می‌دهد و این موضوع چیز جدیدی نیست. 

وی افزود: امیرعبداللهیان و بورل در تماس تلفنی با یکدیگر توافق کردند تا تماس‌ها به صورت حضوری انجام شود و مذاکرات بسیار جدی و معطوف و همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران برگزار شد و چند دور گفت‌وگوهای طولانی با باقری داشت. برخی راه‌حل‌هایی که پیشنهاد شد و  قرار شد، اگر آمریکا به این پیشنهادها پاسخ دهد ما در موقعیتی قرار می‌گیریم که همه طرف‌ها برای انجام توافق به وین برگردند.

خطیب‌زاده تاکید کرد: اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را اعلام کند می‌توانیم گام مهمی در این زمینه برداریم. اقای مورا در سفرش به تهران با دستور کار مشخص وارد شدند. بعضا هم صحبتهایی از واشنگتن شنیده میشود که جملات نخ نمای خودشان را مطرح می‌کنند. ایران همواره خواستار حقوق قانونی خود است و باید تمامی بخش‌ها و فشارهای حداکثری که دولت ترامپ گذاشته و این پیچ و مهره ها باز شود. 

نقش روسیه در مذاکرات وین، سازنده بود

وی همچنین افزود: نقش روسیه در مذاکرات وین، نقشی سازنده بوده است و جنگ اوکراین شاید نقش میانجیگری روسیه در مذاکرات وین را کمرنگ‌تر کند.

در مورد نشست محیط زیستی گفت:  تلاش میکنیم تیرماه میزبان وزرای محیط زیست کشورهای منطقه در تهران باشیم و درباره مساله آب و ریزگردها  صحبت کنیم.در سال ۱۳۵۱ معاهده لازم الاجرایی بین ایران و افغانستان امضا شده است که بندهای لازم الاجرا دارد.

خطیب‌زاده در مورد تحولات اخیر افغانستان تاکید کرد: تامین امنیت افغانستان به عهده هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان است و نباید اجازه دهد تا گروه‌های ترویستی تهدیدی برای کشورهای همسایه باشد.

امیرعبداللهیان به امارات می‌رود

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا مقامی از ایران برای شرکت در مراسم رئیس امارات «محمد بن زاید» شرکت خواهد، گفت: من به ملت و دولت دوست امارات تسلیت می‌گویم و امیدوارم رئیس جدید کشور امارات عربی متحده آقای محمد بن زاید برای کشور امارات شکوفایی و آینده‌ای بهتر و برای منطقه پیام آور ثبات و صلح و دوستی باشد. سفر آقای امیر عبداللهیان دستورکار است و امروز قرار بود تنظیم شود.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.