مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: مجتمع شهید سردار سلیمانی در حاشیه شهر مشهد کمتر از سه ماه آینده افتتاح می‌شود.

افتتاح مجتمع شهید سلیمانی  تا سه ماه آینده در حاشیه شهر مشهد

به گزارش قدس آنلاین، افشین رحیمی گل‌خندان  در نشست هم‌اندیشی توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای که در دانشگاه شهید منتظری و با حضور اعضای شورای شهر مشهد، اعضای مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و برخی مسئولان دیگر برگزار شد، اظهار کرد: در حاشیه شهر مشهد با جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری هیچ مرکز فنی و حرفه‌ای نبود و مردم آن منطقه از آموزش‌های مهارتی محروم بودند اما با کمک شورای شهر و شهرداری مشهد زمین مربوط به این مجمع  اختصاص یافت ولی تجهیز مرکز مزبور نیازمند زمان بود.

در ادامه منصوره شریف‌الحسینی،  مدیر عامل مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، درباره هدف برگزاری این نشست اظهار کرد: افراد حاضر در این جلسه بزرگانی هستند که به ۲ طریق با مجمع آشنا شده‌اند. این افراد یا خیرین بودند که به مجمع دعوت شده‌اند یا کسانی بودند که در شرکت‌های صنعتی و یا در بخش دولتی با ما همکاری داشته‌اند.

وی افزود: در حال حاضر ۲۰ هزار مجمع خیریه رسمی در کشور فعال است که ۱۸۰ هزار نفر در هسته مرکزی این مجامع حضور دارند. همچنین در خراسان رضوی ۲۰۰۰ هزار مجمع خیریه ثبت شده وجود دارد. والاترین دلیل تشکیل مجامع خیرین پرداختن به معیشت مردم و پایین‌ترین دلیلش نیز آموزش بوده است؛ در حالی که به نظر من اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین فاکتوری که می‌تواند کشور را اصلاح کند، همین آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت ‌موزی است.  

مدیر عامل مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: کمبود مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ما را بر آن داشت که بر اساس وضعیت و آمارهای موجود برنامه مدون و قابل دفاعی را تهیه کنیم تا در ۲۰ سال آینده شاهد رشد و توسعه کشور باشیم.

شریف‌الحسینی بیان کرد: مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به جلوگیری از هدررفت نیروی انسانی و سرمایه‌های اقتصادی می‌پردازد.

وی با بیان اینکه مهمترین سرمایه هر کشوری نیروی انسانی آن است، ادامه داد: هدررفت نیروی انسانی هر روز دردی به درهای جامعه اضافه می‌کند. مرگ خاموش سرمایه‌های انسانی در کشور دائما سرمایه‌ها را از کشور می‌گیرد. از ۶۵ سال پیش تا کنون جمعیت کشور چهار برابر شده که سهم رشد جمعیت در شهرها ۱۰ برابر و در روستاها ۲ برابر بوده است. این آمار نشان می‌دهد چقدر سرمایه‌های دولت برای حاشیه شهر صرف شده است. باید توجه داشت مهاجرت به صورت ریشه‌ای حل نشده و همین موضوع باعث می‌شود سرمایه‌گذاری‌های زیاد مجامع خیرین در حاشیه شهرها از بین رود. امسال بودجه مصوب شهرداری مشهد برای حاشیه شهر مشهد ۴۰۰۰ میلیارد تومان است اما سهم مجامع خیرین در توسعه مهارت این بودجه شهرداری چقدر است؟ همه این‌ها در شرایطی است که می‌توان بخشی از این بودجه را برای ایجاد زیرساخت در روستاها صرف کرد. در حال حاضر توان اشتغال مردم حاشیه شهر روز به روز کمتر می‌شود.

مدیر عامل مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بیان کرد: در حال حاضر میانگین سنی مردم ایران ۳۵ سال و تا ۳۰ سال دیگر ۶۵ سال می‌شود. از طرفی جمعیت دانش‌آموزی ایران ۵.۵ میلیون نفر است که آمار بسیار پایینی است. به همین جهت ضرورت دارد هر کدام از این دانش‌آموزان که میدان‌دار آینده این کشور می‌شود، به صورت چندمهارتی تربیت شود. در واقع لازم است برای آن‌ها به صورت ویژه برنامه‌ریزی کرد. امروز در کشور تمام شرکت‌های بزرگ از نبود نیروی انسانی ماهر و جوانان بیکار از نداشتن مهارت رنج می‌برند.  مجامع خیرین استان باید یک منشور تدوین کنند و بر اساس آن مسائلی مانند اشتغال را در دستور کار قرار داده تا هرم نیروی انسانی کشور که برعکس هرم نیروی انسانی جهانی است، اصلاح شود.  

در ادامه حمید مستشاری، رئیس هیات مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز اظهار کرد: وزیر علوم در سفر اخیرش به استان آماری داد که تامل‌برانگیر است. براساس گفته وی در حال حاضر تنها ۱۵ درصد رشته‌ها در کشور نیازمند برگزاری کنکور است.  

وی افزود: مشکل ما در کشور این است که تاریخ نمی‌دانیم. اگر تاریخ  می‌دانستیم، تغییرات ۱۱۶ ساله آموزش و پرورش را متوجه می‌شدیم. این حرف‌ها بارها گفته شده اما به آن توجهی نشده است. مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مطالبه‌گر قوانین و قواعدی است که انجام نشده است. سال ۱۳۸۴ سند تحولی برای ۱۴۰۴ تدوین شد که بر اساس آن باید ۶۰ درصد دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل از مدارس در بخش‌های مهارت‌آموزی و هنرآموزی اشتغال یابند. آن زمان آمار فعالان و شاغلان حوزه‌های مهارتی ۳۲ درصد بود و امروز هم این رقم به ۳۸.۵ درصد رسیده که نشان می‌دهد بعد از ۱۷ سال شاخص‌ها و آمارها تغییری نکرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.