معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد درباره آماده‌سازی طرح سنجش کیفی آثار منتشر شده در وزارت ارشاد توضیح داد.

هنوز معیار مشخصی برای تعیین سطح کیفی کتاب‌ها وجود ندارد

به گزارش قدس آنلاین، یاسر احمد وند معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد و رییس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره این دوره از نمایشگاه عنوان کرد: فکر می‌کنم نمایشگاه امسال مجموعا با توجه به تعویق ۲ ساله، به خوبی برگزار شد.

او ادامه داد: شرایطی ازجمله گسترش ویروس کرونا، تعداد زیاد کشته‌شدگان این بیماری و غم و اندوهی که با خود به همراه داشت و همچنین وجود برخی تنگناهای اقتصادی که در جامعه هست، باعث وجود ابهاماتی در برگزار موفق نمایشگاه کتاب شد اما شاهد بودیم که با بازگشایی نمایشگاه کتاب از روز اول تا ساعات پایانی، مردم همچنان استقبال کردند و نمایشگاه پویایی و رونق خوبی داشت.

معاون امور فرهنگی اظهار کرد: در مجموع فکر می‌کنم برای فعالیت مجدد نمایشگاه کتاب پس از ۲ سال، عملکرد قابل دفاعی ارائه شد و امیدواریم مشکلات موجود در سال‌های آینده رفع شود.

احمدوند در بخش دیگری از گفتگو در واکنش به حضور پررنگ کتاب‌هایی که با سطح کیفی پایین ازنظر ترجمه و محتوا چاپ و عرضه شده‌اند، توضیح داد: قبول داریم که تعدادی از کتاب‌های حاضر در نمایشگاه باکیفیت نیستند اما این بدین معنا نیست که کتاب‌های ممنوعی هستند بلکه تنها سطح کیفی پایینی دارند. وزارت ارشاد هم‌ نمی‌تواند به کتاب‌های ضعیف مجوز چاپ ندهد زیرا ناشران و نویسندگان می‌توانند کتاب‌هایی منتشر کنند و مخاطبان هم برای خرید آن‌ها آزاد هستند.

او تصریح کرد: اگر کتابی اشکال محتوایی و اخلاقی داشته باشد ما طبیعتا مجوز نشر نمی‌دهیم اما اینکه یک کتاب ازنظر غنای محتوایی ضعیف و به اصطلاح زرد است، باعث نمی‌شود که ما مجوز چاپ ندهیم اما اگر کتابی از کتاب دیگری رونویسی شده باشد طبیعتا خلاف قانون است و حتی پس از چاپ جلوی عرضه آن را می‌گیریم.

رییس نمایشگاه کتاب بیان کرد: ما باید در سال‌های آینده مجهز به امکانات فنی دیجیتالی برای مشابهت‌یابی آثار شویم.

احمدوند درباره این ایده که کیفیت آثار ملاک حضور در نمایشگاه کتاب باشند، نه کمیت تولیدات ناشران خاطرنشان کرد: این آرزوی همه ماست تا کیفیت کتاب‌ها برای حضور در نمایشگاه کتاب مرجعیت داشته باشند نه کمیت تولیدات ناشران اما تعیین سطح محتوا خیلی شاخص‌ها و متر و معیار روشنی ندارد. به طور مثال در سال هزاران اثر تالیفی و ترجمه در کشور تولید می‌شود و سنجش این آثار کار ساده‌ای نیست. در ارزیابی جشنواره‌ها نیز مشاهده می‌شود که اثری که گروهی از کارشناسان انتخاب می‌کنند، لزوما مورد تایید همه جامعه مخاطب نیست.

معاون امور فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: باید به سمت کیفیت‌سنجی آثار برویم‌ اما تحقق این امر کار ساده‌ای نیست. اکنون هم مقدمات طرح ابتدایی آن آماده شده است که به زودی در معرض نظر مخاطبان قرار می‌گیرد، اما رسیدن به نتیجه صبوری می‌خواهد.

بخش حضوری سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران روز گذشته ۳۱ اردیبهشت ماه به پایان رسید اما بخش مجازی تا ۲ خرداد ماه ادامه دارد.

منبع: صبا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.