مسؤولان مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در دیدار با وزیر بهداشت عراق با اشاره به روند واکسیناسیون ایرانیان، تدابیر بهداشتی برای برپایی اربعین ۱۴۰۱ را بررسی کردند.

تدابیر پزشکی برای اربعین ۱۴۰۱/ زائران، هنگام بازگشت تست کرونا نمی‌دهند

به گزارش قدس آنلاین، طاهر درودی، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر و حسین فضلی، معاون عتبات این مرکز در سفری به عراق با هانی العقابی، وزیر بهداشت و محیط زیست عراق دیدار و گفت‌وگو کردند.

پیش‌بینی ۵ مرکز درمانی و پزشکی در عراق همزمان با اربعین

در این دیدار که در بغداد انجام شد، طرفین به اهمیت حفظ سلامت زائران اشاره کردند و پس از آن خدمات به زائران اربعین مورد بررسی قرار گرفت.

درودی با اشاره به اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته برای حفظ سلامت زائران حسینی گفت: ما در ایام اربعین با راه‌اندازی چند مرکز درمانی به زائران اربعین خدمت‌رسانی می‌کنیم و در اربعین سال گذشته با وجود محدودیت در سهمیه ایران، مراکز درمانی ایران در عراق همچون سال‌های گذشته حضور فعالی داشتند.

‌وی همچنین به ارائه خدمات درمانی در سه درمانگاه و ۲ بیمارستان همچون بیمارستان امام علی (ع) و پیش‌بینی تدابیر بهداشتی برای حضور ایرانیان در اربعین ۱۴۰۱ اشاره کرد.

زائران اربعین هنگام بازگشت به کشور نیازی به تست کرونا ندارند

همچنین مسؤولان کشورمان به منظور اطمینان عراق از کاهش وضعیت کرونا در ایران، گزارشی از واکسیناسیون ایرانیان برای پیشگیری از کرونا دادند و طرف عراقی نیز نسبت به تزریق واکسن و تلاش ایران در کنترل کرونا ابراز خرسندی کرد.

همچنین با توجه به اینکه از اوایل سال جاری بر اساس تفاهم ایران و عراق، زائران و مسافران ۲ کشور برای بازگشت نیازی به انجام آزمایش PCR ندارند، به اهمیت سلامت زائران اشاره و مقرر شد که این اقدام در ایام اربعین نیز اجرایی شود.

عراق شرط ورود زائر اربعین را تزریق ۲ دُز واکسن کرونا اعلام کرد/ ستاد کرونا: زائران ۳ دُز واکسن باید بزنند

علاوه بر این، در صورتی که مرز زمینی بین ایران و عراق در اربعین بازگشایی شود، داشتن کارت واکسیناسیون یکی از الزام‌های اعزام است که مسؤولان وزارت بهداشت عراق هم نسبت به داشتن کارت واکسن و تزریق حداقل ۲ دُز واکسن کرونا تأکید کردند که پس از آن درودی از الزام ستاد کرونا و ستاد مرکزی اربعین کشورمان به تزریق سه دُز واکسن برای تشرف ایرانیان به حماسه اربعین خبر داد.‌  

البته در این دیدار طرف عراقی درباره وضعیت اربعین سال جاری اظهارنظر نکرد. با این وجود، ایران برای برپایی باشکوه اربعین در حال آماده‌سازی است. البته شنیده‌ها حاکی از اعمال محدودیت از سوی عراق برای زائران خارجی است و به نظر می‌رسد امسال هم طرف عراقی برای زائران خارجی محدودیت تعداد زائران درنظر بگیرد.

 امسال ایران پیش‌بینی تشرف بیش از ۴ میلیون ایرانی در اربعین را دارد که البته هنوز طرف عراقی درباره وضعیت اربعین ۱۴۰۱ تعیین تکلیف نکرده است. سال گذشته به دلیل شیوع کرونا عراق سهمیه ۶۰ هزار نفری برای ایران در نظر گرفت که البته مرزهای زمینی را بست و این سهمیه محدود هم فقط به صورت هوایی به عراق اعزام شوند. سال ۹۹ هثنیز با شیوع کرونا عراق‌ ۲ روز قبل از اربعین به پذیرش محدود کشورهای خارجی اشاره کرد که به دلیل اطلاع دیرهنگام، هیچ زائر و موکبی به عراق اعزام نشد. 

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.