۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۶
کد خبر: 800739

ترکیه به دنبال تغییر قواعد بازی در شام

مصیب نعیمی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل

اظهارات تازه رجب طیب اردوغان درباره نیت این کشور در ایجاد یک منطقه امنیتی به عمق ۳۰ کیلومتر در مرز جنوبی و در عمق خاک سوریه در حالی است که آنکارا این روزها با چراغ سبز آمریکا و به پشتوانه پیمان نظامی ناتو به دنبال اقداماتی است که موجب افزایش ناامنی در منطقه می‌شود.

به گزارش قدس آنلاین، اظهارات تازه رجب طیب اردوغان درباره نیت این کشور در ایجاد یک منطقه امنیتی به عمق ۳۰ کیلومتر در مرز جنوبی و در عمق خاک سوریه در حالی است که آنکارا این روزها با چراغ سبز آمریکا و به پشتوانه پیمان نظامی ناتو به دنبال اقداماتی است که موجب افزایش ناامنی در منطقه می‌شود.

ترکیه چند سال پیش و پس از آنکه پروژه براندازی نظام سوریه با شکست روبه‌رو شد مسئله ایجاد منطقه بی‌طرف در عمق ۴۰ کیلومتری خاک سوریه را مطرح کرد. این ایده به جد از سوی دمشق رد شد و بشار اسد تأکید کرد همه خاکش را آزاد خواهد کرد. اکنون نیز اگرچه اردوغان فریاد حمایت از مردم سوریه را سر داده و مدعی است هدف از این برنامه بازگشت مهاجران سوری به کشورشان است ولی باید توجه داشت تنها چیزی که او به فکرش نیست مردم سوریه است.

هدف واقعی و در پس پرده وی از اجرای این پروژه انتقال افرادی به این منطقه است که بسیاری از آن‌ها تروریست بوده و عملاً مجری سیاست‌های توسعه‌طلبانه آنکارا خواهند بود. اظهارات رئیس جمهور ترکیه را باید واکنشی به تحولات داخلی سوریه قلمداد کرد. این روزها هیئت‌هایی از نیروهای کردی به دمشق رفته و ضمن دیدار با نمایندگان دولت در مورد آینده کشورشان مباحثه داشته‌اند.

این برای آنکارا که خواهان ادامه وضعیت آشفته در سوریه است چندان خوشایند نیست. به نظر می‌رسد در این شرایط اردوغان با مطرح کردن ایجاد منطقه امنیتی در ۳۰ کیلومتری خاک سوریه می‌خواهد برگ امتیازی در هرگونه تقابل با دولت سوریه و تحولات آینده بدست آورد.

با این اوصاف طرح این مسئله توسط رئیس جمهور ترکیه را می‌توان تست میزان جدیت دمشق در دفاع از خاک این کشور نیز تلقی کرد. با توجه به اینکه روسیه به علت جنگ در اوکراین در صحنه سوریه حضور کمتری دارد، اردوغان می‌خواهد نوع واکنش بشار اسد و حتی ولادیمیر پوتین را سنجیده و سپس گام‌های بعدی را بردارد.

نکته‌ای که بسی جای تأمل دارد، موضوع خروج احتمالی ایالات متحده از شرق سوریه است که این روزها از سوی برخی محافل سیاسی مطرح می‌شود. تحقق این مسئله بیش از همه به زیان ترکیه و رژیم صهیونیستی خواهد بود. در این میان و در شرایطی که به واسطه درگیری در اوکراین اتکا به ناتو هم نمی‌تواند چاره حل مشکلات آنکارا باشد، ترکیه و رژیم اشغالگر صهیونیستی با دامن زدن به تنش‌ها در میدان سوریه به دنبال تغییر قواعد بازی به نفع خویش هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.