۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۰
کد خبر: 801113

حمایت را جایگزین دخالت کنید

اکرم شاهد، مشاور خانواده

از آنجا که نهاد خانواده یکی از تأثیرگذارترین عوامل در رشد و شکل‌گیری فرد محسوب می‌شود و مدیریت رابطه زوجین پس از ازدواج با خانواده‌های خود، از عوامل بسیار اساسی در استحکام روابط بین آن‌هاست، لازم است زوج‌های جوان اهمیت موضوع دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی خود و نحوه مواجهه با آن را جدی بگیرند.

با توجه به اینکه همیشه در عمل نمی‌توان میزان دخالت‌ها را به صفر نزدیک کرد، تنها باید با کسب مهارت و راهکارهایی عوارض آن را کاهش داد. در واقع زوجین باید با رعایت احترام در مقابل کمک‌های صمیمانه و با محبت اطرافیان، طوری رفتار کنند تا آنان 
پی ببرند ادامه دخالت‌های نابجای آن‌ها حتی اگر دلسوزانه باشد نه تنها در حل مشکلات تأثیرگذار نیست، بلکه ممکن است آتش اختلافات را شعله‌ورتر سازد و زندگی مشترک آن‌ها را با خطر مواجه کند. 
متأسفانه خانواده‌های ما دو کلمه دخالت و حمایت را با هم اشتباه می‌گیرند و به بهانه‌ حمایت از فرزندانشان، در زندگی آن‌ها دخالت می‌کنند.
البته می‌توان از مهم‌ترین دلایل دخالت والدین در زندگی زوج‌ها به موارد زیر اشاره کرد.
۱- اطمینان نداشتن والدین به آمادگی فرزندانشان برای شروع یک زندگی مشترک 
۲- فاش کردن اسرار و مشکلات زندگی مشترک برای اطرافیان توسط زوجین
۳- وجود مشکلات شخصیتی در زوجین و ناتوانی در تصمیم‌گیری
دخالت با حمایت از فرزندان در زندگی مشترک تفاوت دارد. زمانی که پدر و مادر با ورود به مشکلات زندگی زوجین فقط منفعت فرزند خودشان را در نظر می‌گیرند در واقع در زندگی آن‌ها دخالت کرده‌اند، در حالی که حمایت به معنی در نظر گرفتن منفعت کانون خانواده است و در کنار مصلحت فرزند باید مصلحت همسر و فرزندان هم در نظر گرفته شود.
 در اینجا به تعدادی راهکار برای کاهش عوارض دخالت دیگران می‌پردازیم.
   در گام نخست بهتر است بدبین نباشید و صحبت‌های اطرافیان را از سر دلسوزی و خیرخواهی تلقی کنید. 
   گاهی لازم است یک گوش در و گوش دیگر دروازه باشد تا صحبت‌های دخالت‌گونه اطرافیان تأثیری روی زندگیتان نگذارد. 
  به اطرافیان به‌خاطر حفظ احترام چشم بگویید ولی کار خود را کنید. همان کاری که با همسر خود برنامه‌ریزی کرده‌اید و آن‌طور که صلاح می‌دانید عمل کنید.
   همسرتان را مسئول رفتار اقوامش ندانید و رفتار خانواده‌اش را به پای او ننویسید. درست است که او عضوی از آن خانواده است ولی زبان آن‌ها که نیست و توانایی کنترل زبان هر کسی با خودش است. پس او را متهم نکنید و با حرف‌های تلخ و سرزنشگر، تیم دو نفره‌تان را دچار آسیب نکنید.
   نزدیکان شما مشاور زندگی شخصی شما نیستند. وقتی از آن‌ها مشورت می‌خواهیدیا حتی درددل می‌کنید، به آنان اجازه می‌دهید در مورد زندگی شما اظهارنظر کنند و حتی در تصمیم‌گیری‌هایتان خود را سهیم بدانند. درست آن است هرجا نیاز به کمک حرفه‌ای داشتید، به فردی امین و آگاه و متخصص مراجعه کنید.
   هیچ‌گاه تهدید به قطع رابطه با نزدیکان مداخله‌گر نکنید و در هر شرایطی احترام آن‌ها را نگه دارید.
   تا می‌توانید وابستگی خود را به‌خصوص در حوزه اقتصادی از والدین کم کنید و مستقل شوید. این ضرب‌المثل را فراموش نکنید هر آن کس نان دهد، فرمان دهد.
   ناراحتی‌ها را طوری بیان کنید که از قول همسرتان نباشد. بهتر است از ضمیر «ما» استفاده شود. 
   در پایان اینکه ساده‌ترین روش برای ایجاد تعادل و کم کردن دخالت‌ها، تنظیم روابط به اندازه و معقول با خانواده‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.