رییس دانشگاه هنر گفت: همانگونه که بارها تاکید کرده ام برای سه سال آینده یکی از محورهای اصلی حرکت دانشگاه هنر مکتب هنر رضوی خواهد بود.

یکی از محورهای اصلی حرکت دانشگاه در ۳ سال آینده مکتب هنر رضوی است

به گزارش قدس آنلاین، در مراسمی که در اتاق جلسات دفتر ریاست پردیس باغ ملی دانشگاه هنر با حضور دکتر محمدرضا حسنایی رییس دانشگاه هنر و همچنین امیرمهدی حکیمی رییس مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن افتتاح دبیرخانه مشترک این دو نهاد، از لوگوی مشترک این دبیرخانه نیز رونمایی شد.  

دکتر محمدرضا حسنایی رییس دانشگاه هنر در ابتدای جلسه به برگزاری این مراسم پیرو امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه هنر و مرکز آفرینش های هنری آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: ما برای هر کاری سمبلی قائل هستیم و امروز می‌خواهیم سمبل همکاری بین دانشگاه و مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس را رونمایی کنیم. بارها تاکید کرده ام که برای سه سال آینده یکی از محورهای اصلی حرکت دانشگاه هنر مکتب هنر رضوی خواهد بود.

رییس دانشگاه هنر در ادامه افزود: خوش‌بخت هستیم که یکی از ارکان اعتقادی جمهوری اسلامی یعنی آستان قدس رضوی به ما کمک کرد که به اهدافمان نزدیک شویم و امروز قرار است آغاز رویدادهای فرخنده‌ای را با رونمایی از این تفاهم‌نامه رقم بزنیم و امیدوار هستیم تا از کمک‌ افراد زیادی در این راه بهره ببریم.

امیرمهدی حکیمی مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ضمن تشکر و ابراز خرسندی از حضور رؤسای دانشکده‌ها و اساتید برجسته دانشگاه هنر در این جلسه، درباره فعالیت‌های موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: حرم شریف امام رضا (ع) از آغازین روزی که این بنا شکل گرفته با هنر درآمیخته بوده است و هنر همیشه در آن بارگاه منور در بالاترین جایگاه خودش به نمایش درآمده است و قرن های متوالی هنرمندان زیادی در آنجا ارادت خود را پیشکش امام رضا کردند و جای جای این حرم مطهر آکنده از هنر است.

وی ادامه داد: ما ادوار مختلف تاریخ هنر اسلامی را در این مجموعه در کنار هم می بینیم‌ و این موضوعی است که آن را کمتر در جاهای دیگر جهان اسلام شاهد هستیم. حتی اصفهان که به نصف جهان خوانده شده است بیشتر برای دوره صفوی است و کمتر از دوران دیگر شاهد هستیم اما در حرم شاهد آثار به جا مانده از دوران‌های هنری مختلف هستیم.

حکیمی ضمن خرسندی از امضای تفاهم نامه مشترک با دانشگاه هنر که در جلسه پیشین به امضا رسیده بود، به ضرورت راه اندازی دبیرخانه مکتب هنر رضوی اشاره کرد و گفت: ما شعار و هدف اصلی موسسه را ایجاد مکتب هنر رضوی و رسیدن به این مکتب تعیین کردیم. در همین راستا دستورالعمل اجرایی پیرو تفاهم نامه مشترک تدوین شد و از امروز این همکاری به صورت رسمی آغاز می گردد و امیدوارم حضور اساتید برجسته هنری در کنار ما، به خدمت رسانی به بارگاه حضرت امام رضا (ع) منجر شود و یک مکتب را آنچنان که در شأن خود حضرت موسی الرضا (ع) و جهان تشیع است، بتوانیم پیش ببریم و به اهداف خود برسانیم.  

محمد جواد استادی مشاور فنی موسسه آفرینش های هنری آستان قدی رضوی در ادامه جلسه به ایراد سخن پرداخت: خوشحالم که در آغاز دهه کرامت در جمع نخبگان و اندیشمندان حوزه هنر قرار دارم به این دلیل که بخش اعظم فعالیت‌های آستان قدس در دهه کرامت نمود پیدا می کند. پیرو جلسات متعدد و همراهی جناب آقای دکتر حسنایی و معاونین ایشان برگزار شد، تفاهم نامه‌ای سه ساله میان دانشگاه هنر و موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی برقرار شد. برای سال ۱۴۰۱ ، ۲۴ برنامه عملیاتی پیش بینی شده که در سه حوزه آموزش، پژوهش و تولید برنامه ریزی شده که به مرور حوزه های مختلف را اجرایی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: علی رغم همه ی زحماتی که طی سال ها کشیده شده، اما هیچوقت یک محور مرکزی که تمامی فعالیت های موسسه حول آن شکل بگیرد وجود نداشته است. موسسه آفرینش های هنری کارهای بسیار جدی در حوزه های مختلف انجام می دهد که اغلب پراکنده بوده اند. مدیریت فعلی موسسه تصمیم گرفته تا یک نقطه مرکزی را برای فعالیت های خود ترسیم کند و آن را تحت عنوان شکل گیری مکتب هنر رضوی طراحی شده و مدل مفهومی بر اساس آن طراحی صورت پذیرفته است.

مشاور موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی در همین خصوص توضیح داد: در حال حاضر تمامی فعالیت های موسسه ذیل آن مدل مفهومی انجام می شود و موسسه یک رویکرد مسئله محور دارد. در بعد نظری ما به شدت نیازمند دانشگاه هستیم چون با وجود اینکه بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب می گذرد ما در زمینه مبانی نظری هنر اسلامی و هنر رضوی که موضوع ویژه مدنظر ما است، کار جدی صورت نگرفته و امیدواریم این کار اتفاق بیفتد. برای اجرایی کردن این تفاهم نامه دبیرخانه مشترک تاسیس شده که همزمان در دانشگاه هنر و در مشهد مقدس  فعال است.

در ادامه دکتر رنجبران معاون پژوهش و فناوری دانشگاه هنر ضمن ابراز خرسندی از اجرایی شدن تفاهم نامه مذکور در افق سه ساله پیش رو، گفت: امروز دانشگاه هنر اقدام بسیار مهم و سرنوشت‌سازی در خصوص فعالیت های هنری رقم زده است و مکتب هنر رضوی به عنوان نماد فعالیت های دانشگاه هنر قرار می گیرد. امیدوار هستم که اقدامات متعاقب اجرای تفاهم منجر به ثمرات ارزشمندی باشد و جزییات این تفاهم نامه به شایستگی در فضای دانشگاه در دستور کار اجرایی قرار بگیرد.

در پایان این جلسه از لوگو مشترک دبیرخانه و همچنین از پوستر دهه کرامت توسط رییس دانشگاه هنر و مدیرعامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی رونمایی شد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.