۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
کد خبر: 801304

سال‌هاست که جشنواره فیلم کن علی‌رغم همه ادعاهای شداد و غلاظ، برای فیلم‌های آمریکایی به‌اصطلاح حق وتو قائل شده، یعنی فی‌المثل برخلاف آیین‌نامه و ضوابط‌شان که فیلم‌های شرکت‌کننده در بخش مسابقه اصلی نباید در هیچ جشنواره دیگری شرکت کرده باشند اما برخی فیلم‌های آمریکایی در این بخش (طی سال‌های گذشته) نه‌تنها در جشنواره‌های دیگر جهانی حضور داشتند بلکه حتی بعضا به اکران عمومی هم درآمده بودند! این امکانی بود که برای دیگر آثار بخش مسابقه اصلی جشنواره کن، در نظر گرفته نمی‌شد.

جشنواره کن در تیول تروریسم هالیوودی

تا همین چند سال پیش، مدیران جشنواره فیلم کن، هدف از این جشنواره را با چنین تعابیری روی وبسایت رسمی خود نمایش داده بودند: حامی سینمای مولف ارزشمند، در جست‌وجوی صداهای مستقل فرهنگ‌های گوناگون، درنظرگرفتن تجربه سینما به‌عنوان یک هنر (و نه صنعت) و ایجاد دنیایی که خودش را از درون نمایش فیلم‌هایش بشناساند (و نه با تبلیغات سرسام‌آور رسانه‌های وابسته) اما از همان زمانی که جورج لوکاس با تیم جنگ‌های ستاره‌ای خود از دارت ویدر و یودا گرفته تا او بی‌وان و سربازان امپراتوری به روی فرش‌قرمز رفت تا شرک و شاهزاده فیونا و تا رابرت رودریگز که برای فیلم شهر گناه با کلاه کابوی روی این فرش مانور داد و بالاخره تا وقتی که چند سال پیش گروه بازیگران فیلم بی‌مصرف‌ها مثل آرنولد شوارتزنگر و سیلوستر استالونه و بروس ویلیس، با نفربر زرهی روی همین فرش قرمز رفتند و همه جشنواره کن و فیلم‌هایش را به مضحکه گرفتند، متاسفانه این جشنواره بیشتر روی شاخ هالیوودی‌ها چرخیده تا مثلا برادران داردن و کن لوچ و میشل هانکه!
اما امسال هالیوود، تیر خلاص را به این به‌اصطلاح هنری‌ترین جشنواره فیلم در جهان زد و با نمایش پرزرق‌وبرق فیلم «تاپ‌گان: ماوریک» و شوی میلیتاریستی برای تام کروز جشنواره کن را به یک مانور نظامی تبدیل کرد که بسیار پربیننده‌تر از چرخش‌های آنجلینا جولی جعلی و آیشیواریا رای و جولین مور و آن هاتاوی و ... و البته نمایش مضحک و کاریکاتوری بازیگران ظاهرا ایرانی بود.
فیلم تاپ‌گان: ماوریک که بعد از گذشت ۳۶ سال از فیلم نخست، همچنان یک فیلم پروپاگاندای میلیتاریستی محسوب می‌شود، به عملیات تروریستی ارتش آمریکا علیه سرزمینی می‌پردازد که گویا منافع آمریکا را در منطقه غرب آسیا به خطر انداخته است! 
و حالا این فیلم به‌عنوان سورپرایز جشنواره کن هفتادوپنجم، مطرح شده و تام کروز و گروه بازیگران فیلم که در نمایش افتتاحیه آن با هلیکوپتر نظامی و ناو میدوی همراهی شده بودند، این بار روی فرش‌قرمز کن با پرواز جنگنده‌های فرانسوی مورد استقبال قرار گرفته و ناگهان نخل طلای جشنواره در میان شگفتی به تام‌کروز (نماد سینمای تجاری و میلیتاریستی هالیوود) اعطا می‌شود! نخل طلایی که هرگز به مهم‌ترین فیلمسازان هنری تاریخ سینما مانند اینگمار برگمان و ژان رنوار و کنجی میزوگوچی و مارسل کارنه و ... داده نشد!

منبع: جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.