با فرسایشی شدن روند مذاکرات که موجب شده پول‌های بزرگ هوشمند در بورس همچنان در فاز احتیاط و عدم اطمینان باقی بمانند، مهم‌ترین پرسش که در اذهان عمومی مطرح می‌شود این است که بازار بورس در سال جاری به کدام سمت خواهد رفت.

سود بورس از تورم

این روزها بازار بورس در کانال یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار واحدی درجا زده و در حالتی منفعل قرار دارد ولی کارشناسان معتقدند در این هفته بازار سرمایه سبزپوش به کار خود پایان خواهد داد و سال جاری نیز با سیر صعودی خود، معامله‌گران را منتفع خواهد کرد.

تورم انتظاری عامل رشد بازار بورس
میلاد یزدان‌پور، کارشناس بازار بورس در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: بازارهای مالی هوشمند هستند و به پیشواز اخبار می‌روند، پیش از اینکه خبر برخی گرانی‌ها و اقلام اساسی بیاید بازار سرمایه ما به‌ عنوان یک بازار هوشمند این قضیه را پیش‌خور کرده و بازار را از یک‌میلیون و ۱۰۰ تا یک‌میلیون و ۶۰۰ رسانده است.وی با اشاره به اینکه رشد اخیر بازار به ‌واسطه رشد اقتصادی مثبت شرکت‌ها نبوده است می‌گوید: رشد شاخص بازار سرمایه به ‌واسطه انتظار تورمی بوده است که مردم و سهامداران در کشور داشتند، با وجود تورم و رشد قیمت اقلام در بازار، شرکت‌های بورسی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و دارایی‌هایشان رشد می‌کند.
وی می‌افزاید: اگر شرکت‌های بورسی تقاضای افزایش سرمایه از جانب تجدید ارزیابی دارایی‌ها بدهند، قیمت سهام‌ هم رشد می‌کند و طبیعتاً سهامدارها هم منتفع می‌شوند.

بازار سرمایه محکوم به رشد
یزدان‌پور با تأکید بر اینکه بازار سرمایه در سال جاری دوباره محکوم به رشد خواهد بود خاطرنشان می‌کند: اگر برجام لغو بشود بازار سرمایه ما دوباره با موج تورمی که ایجاد می‌شود رشد می‌کند، حتی اگر برجام احیا هم بشود باز فرقی نمی‌کند و به دلیل رفع تحریم‌ها، باز شدن فضای تنفس اقتصاد ایران و پول‌های بلوکه ‌شده و تقویت ارزش ریال، ما شاهد رشد سهام ریالی خواهیم بود. در هر صورت پس از این همه اصلاحات در سال‌های اخیر، ما می‌توانیم انتظار یک رشد را از بازار داشته باشیم مگر اینکه اتفاق سیاسی یا نظامی خاصی بیفتد که سناریوی رشد بورس را منتفی 
کند.

زمان مناسب برای ورود و خروج به بازار
وی تأکید می‌کند: به کسانی که در حال حاضر سهامدار هستند، توصیه می‌شود روی یکسری حمایت‌های ماژور، در جاهایی که می‌بینند افزایش تقاضای جدیدی روی سهم‌هایشان ایجاد شده است حد ضررهایشان را بگذارند و سهام‌داری بکنند و به کسانی هم که تازه قصد ورود دارند توصیه می‌کنیم اجازه دهند محدوده یک‌میلیون و ۶۰۰ شاخص به سمت بالا شکسته بشود بعد وارد بازار شوند.
وی می‌افزاید: از خاصیت‌ها و قابلیت‌های مقاومت‌های ماژور این است که پس از شکسته شدن پول‌های جدید وارد بازار می‌شود. برخی از حقوقی‌ها و سهامداران عمده منتظرند این مقاومت‌ها بشکند و یک موج صعودی ایجاد ‌شود که در این زمان بهتر است کسانی که تازه قصد ورود دارند وارد موج بشوند. وی می‌افزاید: بحث دیگر توجه به رفتار گذشته حقوقی‌هاست. این روزها بر کسی پوشیده نیست که رفتار نادرست حقوقی‌ها و به اصطلاح خالی کردن سهم‌ها در قیمت‌های بالا حوالی شاخص ۲میلیون و ۱۰۰ سبب ایجاد ترس در بازار شد و تاریخی‌ترین ریزش بورس از منظر زمانی در آن برهه اتفاق افتاد. ترسی که سهامداران حقوقی و عمده شرکت‌ها ایجاد کردند به فروشندگان خرد انتقال پیدا کرد و عرضه‌ها به نحوی شدت گرفت که نه دولت و نه خود حقوقی‌ها هیچ ‌کس نتوانست در مقابل این عرضه‌ها بایستد. پس این بار خیلی حواسمان به رفتار گذشته حقوقی‌ها باشد و وارد سهم‌هایی که حقوقی‌های بدنامی دارند نشویم.

سوددهی تضمینی عرضه اولیه‌ها
این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: اگر توافق برجام صورت بگیرد ما شاهد رشد سهم‌های ریالی به خصوص خودرویی‌ها و بانکی‌ها هستیم و اگر توافقی صورت نگیرد، سهم‌های دلاری صادرات‌محور ما بالا می‌روند. حال با توجه به این نکته بحث مدیریت سرمایه را باید به‌ گونه‌ای انجام بدهیم که بهترین سهم‌ها از گروه‌های مختلف بورسی که رشد می‌کند را در سبد سهام خود داشته باشیم تا در صورت ریزش یکی از سهام، شانس رشد سهام دیگرمان را از دست ندهیم.
این کارشناس بازارهای مالی با توصیه به خرید عرضه اولیه‌ها به سهامداران می‌گوید: عرضه اولیه‌ها همیشه سودده هستند چون شرکت‌ها وقتی برای نخستین بار وارد بازار می‌شوند تا مدتی به سهامداران خودشان شیرینی می‌دهند و تجربه ثابت کرده است که ۹۹درصد آن‌ها سودده هستند. پس حتی اگر دانش کافی هم ندارید، عرضه اولیه‌ها را بخرید و وقتی صف فروش آن‌ها ریخت سیو سود کرده و خارج بشوید.
یزدان‌پور با یادآوری اینکه در بازار بورس، ۱۰درصد ورود به یک سهم مهم است، ۳۰درصد رعایت حد ضرر و ۶۰ درصد حد سود، می‌گوید: خیلی از معامله‌گران نخستین پرسششان این است که چه سهمی بخریم سود کنیم، در صورتی ‌که نمی‌دانند فرایند سود کردن ۱۰درصد قضیه است و ۶۰درصد قضیه این است که ما چه زمانی سهممان را بفروشیم و خارج شویم. این مسئله‌ای است که سال ۹۹ بسیاری از مردم با گوشت و پوست خود آن را درک کردند.

سود گرفتن از ریزش و رشد بازار با اختیار معامله
این تحلیلگر بازار سرمایه می‌افزاید: بعضی از بازارهای مالی مثل بورس و ارز دیجیتال، ماهیتاً یک‌طرفه هستند، شما صرفاً می‌توانید در راستای رشدش سود بگیرید و نه در جهت ریزش، ولی قراردادهایی به نام قرارداد اختیار معامله وجود دارد که سازمان بورس ایجاد کرده که معامله‌گران بتوانند از ریزش‌ها هم استفاده کنند؛ ورود به این قراردادها هم به معامله‌گران توصیه می‌شود.
مهدی مدنی، کارشناس ارشد بازار سرمایه نیز بر این باور است که  بازار در میان‌مدت (شاید انتهای تابستان) به محدوده ۱.۸میلیون واحدی برسد. به گفته مدنی در سناریوی نخست با برجام رشد آهسته را در پیش خواهیم داشت و با سناریوی دوم بدون برجام پس از یک شوک اولیه منفی با توجه به قیمت دلار که در مرحله اول به ۴۰ هزار تومان خواهد رسید بازار نیز رشد شتابانی در پیش خواهد گرفت و شاهد آشفتگی و تورم در سایر بازارها نیز خواهیم بود. در هر صورت، در دور اول ریاست جمهوری آقای رئیسی، سقف مردادماه سال ۹۹ شکسته خواهد شد.

خبرنگار: زهرا طوسی 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.