اینستاگرام با ۴۴میلیون کاربر فعال تبدیل به مهم‌ترین شبکه اجتماعی ایران شده و ۴۱۵ هزار فروشگاه با ایجاد یک‌میلیون شغل مستقیم در آن فعالیت می‌کنند.

 تجارت ۳۲ هزار میلیاردی ایرانی‌ها در اینستاگرام

به گزارش قدس آنلاین، اینستاگرام تنها شبکه اجتماعی فیلترنشده بین‌المللی در ایران است. شاید همین موضوع برای تبدیل شدن این پلتفرم مبتنی بر تصویر به یک فروشگاه آنلاین برای خرید و فروش‌های خرد و بعضا کلان کافی باشد.

در سال ۱۴۰۰تعداد کاربران فعال ایرانی در اینستاگرام به ۴۴میلیون کاربر رسید و ۴۱۵هزار فروشگاه در این پلتفرم مشغول به فعالیت بودند. در ابتدای آشنایی کاربران ایرانی با اینستاگرام، این پلتفرم فضایی برای به اشتراک گذاشتن تصاویر شخصی بود. در آن زمان، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که این پلتفرم بتواند به‌عنوان یک فروشگاه آنلاین، محلی برای کسب درآمد تعداد قابل‌توجهی از مردم شود.

اینستاگرام علاوه بر کسب‌وکارهای فضای فیزیکی، مورد توجه کاربرانی قرار گرفت که پیش از این شغل و درآمدی نداشتند. همچنین کاربرانی که در اقصی‌نقاط کشور برای فروش فیزیکی محصولات کشاورزی، غذایی، صنایع‌دستی و حوزه‌های دیگر با محدودیت مواجه بودند، حالا با پلتفرمی آشنا شده‌اند که با صرف هزینه‌ای اندک می‌توانند کسب درآمد کنند.

این گروه، اکنون کمتر نیاز به سفر یا حتی مهاجرت به شهرهای بزرگ‌تر دارند. براساس گزارشی که در اکوسیستم استارت‌آپی ایران توسط «تکراسافارسی» تهیه شده، آمارهای سال ۱۴۰۰بیانگر این است که اینستاگرام اکنون توانسته یک میلیون نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد کند. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد اینستاگرام توانسته در بخشی از اقتصاد دیجیتال کشور نقش‌آفرینی کند.

پیشتازی پوشاک

سهم گروه‌های کالایی پوشاک ۲۷درصد، خوردنی و آشامیدنی ۱۸درصد، آرایشی، بهداشت و سلامت ۱۰درصد، اکسسوری ۹درصد، کیف و کفش ۸درصد، خانه و آشپزخانه ۶درصد، دیجیتال ۲درصد و سایر اقلام ۲۰درصد بوده است. به‌عبارت دیگر، در گروه کالایی پوشاک تعداد ۱۱۳هزار فروشگاه و در گروه خوردنی و آشامیدنی ۷۳هزار فروشگاه فعالیت می‌کنند.

همچنین ۴۲هزار فروشگاه آرایشی، بهداشتی و سلامت، ۳۸هزار فروشگاه اکسسوری، ۳۲هزار فروشگاه کیف و کفش، ۲۶هزار فروشگاه خانه و آشپزخانه، ۸۵۰۰فروشگاه دیجیتال و ۸۲هزار فروشگاه در سایر گروه‌های کالایی در بستر اینستاگرام مشغول فعالیت هستند. تعداد  سفارش‌ها در فروشگاه‌های ایرانی اینستاگرام به‌طور روزانه بین ۳۱۰هزار تا ۴۷۰هزار سفارش در نوسان بوده و ارزش هر سفارش هم به‌طور میانگین ۱۶۰هزار تا ۱۸۵هزار تومان بوده است. ارزش معاملات فروشگاه‌های ایرانی اینستاگرام در سال ۱۴۰۰، ۱۸ تا ۳۲ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

همچنین این فروشگاه‌ها در سال ۱۴۰۰تعداد ۱۲۰میلیون پست اینستاگرامی را به اشتراک گذاشته‌اند و این در حالی است که تنها ۴۱درصد آنها نسبت به درج قیمت محصولات خود اقدام کرده‌اند. فروشگاه‌های گروه کالایی پوشاک با ۱۹پست، بیشترین میانه تعداد پست منتشر شده در ماه را طی سال ۱۴۰۰به‌خود اختصاص داده‌اند. فروشگاه‌های گروه خوردنی و آشامیدنی هم با ۱۰پست، کمترین میزان را در این شاخص آماری نشان می‌دهند.


۴۱۵۰۰۰ 
درحالی‌که آمارهای سال ۱۴۰۰نشان می‌دهد که اینستاگرام ۴۴میلیون کاربر فعال ایرانی دارد، تعداد فروشگاه‌های ایرانی به ۴۱۵هزار عدد رسیده که میانه تعداد فالوئرهای آنها ۱۴۰۰است.

۱۰۰۰۰۰۰
اینستاگرام با اشتغالزایی مستقیم برای یک میلیون نفر توانسته اندازه بازار خرید و فروش محصولات را در سال ۱۴۰۰در بازه ۱۸هزار میلیارد تومان تا ۳۲هزار میلیارد تومان حفظ کند.

۴۷۰۰۰۰
تعداد سفارش‌ها به‌طور روزانه درفروشگاه‌های ایرانی اینستاگرام  بین ۳۱۰هزار تا ۴۷۰هزار سفارش در نوسان بوده و ارزش هر سفارش هم به‌طور میانگین ۱۶۰هزار تا ۱۸۵هزار تومان بوده است. فروشگاه‌های گروه کالایی پوشاک با ۱۹پست، بیشترین میانه تعداد پست منتشر شده در ماه را طی سال ۱۴۰۰به‌خود اختصاص داده‌اند. فروشگاه‌های گروه خوردنی و آشامیدنی هم با ۱۰پست، کمترین میزان را در این شاخص آماری نشان می‌دهند.

منبع: همشهری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.