رائد فریدزاده که تنها مسئول رسمی سازمان سینمایی در جشنواره کن بوده، اعلام کرده به دلایل شخصی فیلم «عنکبوت مقدس» را ندیده است. این در حالی است که حضور ایران در کن نماینده ۳۳ هزار یورو هزینه برداشته است!

۳۳ هزار یورو هزینه برای ندیدن «عنکبوت مقدس»

به گزارش قدس آنلاین، کشورهای مختلف هر ساله به صورت رسمی در بازار فیلم جشنواره کن ـ که امسال هفتاد و پنجمین دوره خود را پشت سر گذاشت ـ حضور می‌یابند و به خرید و فروش فیلم‌ها، تأمین مالی پروژه‌ها و ملاقات‌های سینمایی می‌پردازند. بنیاد سینمایی فارابی هم نماینده رسمی سینمای ایران در جشنواره کن و مجامع بین‌المللی سینمایی است و امسال معاون بین‌الملل این بنیاد به نمایندگی از ایران در این رویداد حضور یافت.

 رائد فریدزاده معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی روز گذشته در نشست رسانه‌ای به تشریح دستاوردهای چتر سینمای ایران در بازار کن ۲۰۲۲ پرداخت. دستاوردهایی که درباره جزئیات آن اطلاعاتی ارائه نشده و صرفاً به دیدار با چند شخصیت فرهنگی و سینمایی خلاصه شده است.

او همچنین درباره فیلم سینمایی «عنکبوت مقدس» گفت: «من فیلم عنکبوت مقدس را به دلایل متعددی ندیدم. سایت بلیت‌فروشی جشنواره فیلم کن هک شد و به همین دلیل تعداد محدودی از مهمانان و خبرنگاران توانستند فیلم ها را ببینند. از طرف دیگر من به دلایل متعددی نتواستم این فیلم را ببینم که بخشی از به دلیل مشغله کاری ما در چتر سینمای ایران بود و بخشی دیگر نیز به عدم علاقه شخصی من برای دیدن این فیلم برمی‌گشت. اما با نظراتی که خود غربی ها درباره این فیلم داده اند، می شود درباره آن صحبت و قضاوت کرد.» یعنی تنها مسئول رسمی سینمای ایران در کن، فیلمی که ضدایرانی و ضدشیعی بوده را به دلایل شخصی ندیده است. این در حالی است که ایران برای حضور در کن، ۳۳ هزار یورو (حدود یک میلیارد تومان) هزینه کرده که به گفته مسئولان فارابی، نزدیک به ۲۷ هزار یورو هزینه اجاره غرفه ایران در بازار فیلم کن بوده است. 

البته این اظهارات فریدزاده به حدی عجیب بود که پس از ساعتی، سایت رسمی بنیاد سینمایی فارابی بخشی از صحبت‌های او درباره هک شدن سایت جشنواره را ویرایش و حذف کرد. به راستی چرا فردی که با هزینه غیرشخصی و بر اساس مأموریتش در جشنواره کن حضور یافته است، فیلمی که نیاز به موضع‌گیری رسمی ایران را داشته، بر اساس سلیقه شخصی ندیده است؟

روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی در توضیح این مطلب نوشته است: آقای فریدزاده و همکارشان برای چتر سینمای ایران اعزام شدند، وظیفه این افراد حضور در بازار بوده است نه اکران‌ها. امسال برای دیدن فیلم‌ها هیچ فردی از طرف فارابی نرفته است. حتی اگر نماینده‌ای می‌بود، حضورش در نمایش این فیلم به دلیل محتوای ضد ایرانی آن کار غلط و خارج از پروتکل بود.

با اینکه معاونت سینمایی طی ماه‌های اخیر رویکردی انقلابی و متعهدانه‌ از خود به نمایش گذاشته و با بیانه‌های کوبنده علیه فیلم عنکبوت مقدس توانسته است تاثیر مثبتی بر فضای پیش آمده بگذارد و همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مواضع انقلابی و دینی خود را در چند مصاحبه و توئیت منتشر کرد اما  باید از سازمان سینمایی وزارت ارشاد پرسید اگر چنین موضوعی صحت دارد، چرا نماینده‌اش را به جشنواره‌های بین‌المللی سینمایی اعزام می‌کند؟ 

* معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی کیست؟

«رائد فریدزاده» متولد ۱۳۵۷ شهر مشهد است. پدر فریدزاده مبدع و طراح «مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی تمدن‌ها» دولت اصلاحات است. رائد فریدزاده دبستان را در شهر وین اتریش، دوره دبیرستان را در آلمان خوانده و از دانشگاه فرای برلین، دکتری ادبیات و فلسفه گرفته است. او برادرزاده مهدی فریدزاده، معاون سینمایی وزارت ارشاد در سال‌های ۷۲ تا ۷۴ است. رائد فریدزاده در دولت اعتدال در سال ۱۳۹۷، در سمت معاونت امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی جایگزین امیر اسفندیاری شد.

پرسش اینجاست که با گذشت حدود یک سال از حضور دولت انقلابی بر رأس کار و حضور محمد خزاعی که تا همین حالا هم نشان داده که انتخاب دقیق و درستی بوده است، چرا همچنان چهره‌های اصلاح‌طلب پست‌های مدیریتی را بر عهده دارند؟ چرا فردی که بزرگ‌شده ایران نیست و تحصیلات غیرمرتبط سینمایی دارد، باید سکان‌دار مهمترین بخش بین‌المللی سینمای ایران باشد؟

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.