با وجود اعلام اکران فیلم «فرزند صبح» همزمان با ایام سالگرد درگذشت امام خمینی (ره)، این فیلم بار دیگر به نمایش درنیامد تا مسئله مخالفت بنیاد حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) با نمایش این فیلم سینمایی بار دیگر مطرح شود. در عین حال کارگردان این فیلم از اکران آن در ابتدای مهرماه و همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید خبر می‌دهد.

معمای اکران نشدن فرزند صبح ادامه‌دار شد

۱۸ سال پیش زمانی که کلید ساخت فیلمی با موضوع زندگی امام خمینی (ره) زده شد، هیچ کس تصورش را نمی‌کرد که نتیجه کار چیزی از آب دربیاید که نه تنها کارگردان بلکه سفارش‌دهنده ساخت فیلم هم از آن رضایت نداشته باشد و در نهایت حتی با تدوین مجدد فیلم، امکان اکران آن فراهم نشود.
تقریباً در همه سال‌های اخیر، با نزدیک شدن به ایام نیمه خرداد و سالگرد رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، خبر آماده شدن فیلم «فرزند صبح» برای اکران در سینماها، رسانه‌ای شده است. آخرین بار نیز خبر نمایش این فیلم برای ایام خرداد ۱۴۰۱ بود، که آن هم محقق نشد.
فیلم «فرزند صبح» به نویسندگی و کارگردانی بهروز افخمی، در سال ۱۳۸۳، با تهیه‌کنندگی محمدرضا شرف‌الدین، وارد چرخه تولید شد. فیلمبرداری این فیلم نزدیک به سه سال به طول انجامید، اما آماده شدن فیلم برای نمایش بیش از پنج سال زمان برد.
اولین نسخه از «فرزند صبح» در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد. با اعلام پذیرفته‌شدن فیلم در جشنواره فیلم فجر، افخمی نامه‌ای سرگشاده را منتشر کرد که در ضمن انتقادهایی که به موسیقی، دوبله، صداگذاری و تدوین فیلم داشت، گفت اجازه نمی‌دهد از نام او به عنوان کارگردان استفاده شود. افخمی صحبت‌های محمدرضا شرف‌الدین تهیه‌کننده فیلم را درباره اینکه موسیقی و تدوین آن مورد تأییدش بوده، تکذیب کرد. با وجود درخواست این کارگردان برای اکران نشدن فیلم «فرزند صبح» این فیلم در جشنواره فیلم فجر با حضور افخمی و دیگر عوامل اکران شد. زمان فیلم نزدیک به ۱۰۰ دقیقه بود و ضعف‌های آن باعث اعتراضاتی در داخل سالن جشنواره فیلم فجر شد. پس از آن افخمی دوباره ادعای اینکه فیلم مورد تأیید او نیست را تکرار کرد. پس از آن اکران ناموفق «فرزند صبح» تا سال گذشته در بایگانی به سر می‌برد تا اینکه افخمی دوباره فیلم را تدوین کرد و نسخه‌ای از آن را برای افتتاحیه جشنواره فیلم‌های مردمی عمار، آماده کرد. اکران آن فیلم نیز نظر مثبت اهالی رسانه را در پی نداشت، اما باعث شد زمزمه‌های نمایش عمومی فیلم جدی‌تر شود. افخمی در مصاحبه رادیویی اعلام کرد که فیلم را در نیمه خرداد ۱۴۰۱ اکران عمومی می‌کند. در حالی که همه چیز برای اکران نسخه جدید فیلم «فرزند صبح» آماده بود، باز هم نمایش این فیلم میسر نشد. در این میان اظهارات ضد ونقیض تهیه‌کننده و کارگردان فیلم، به مبهم شدن شرایط افزوده است.

نظر تهیه‌کننده درباره اکران نشدن «فرزند صبح»
شرف‌الدین، تهیه‌کننده فیلم «فرزند صبح» که در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود می‌خواهد تجربیاتش را از ساخت این فیلم در قالب کتابی تدوین کند، در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها درباره چرایی اکران نشدن فیلم فرزند صبح، برخلاف وعده قبلی، گفت: «فیلم در نوبت پروانه نمایش است و این امیدواری وجود داشت که مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، اقدامات خوبی در این زمینه انجام دهد تا فیلم به نمایش در خرداد امسال برسد که متأسفانه این اتفاق رخ نداد.»
وی افزود: «من تمام اقدامات مربوط به خود و عوامل اجرایی را انجام داده‌ام، اما مشکل، از جای دیگری است و ربطی به مجوزهای ساخت ندارد و در زمینه رفع این مشکلات، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) باید پیگیری کند.»
تهیه‌کننده فرزند صبح در پاسخ به این پرسش که بالاخره کدام تدوین از فیلم، برای نمایش عمومی در نظر گرفته شده، گفت: «آخرین تدوین فیلم، مورد قبول آقای افخمی است و این نسخه، همان نسخه مورد تأیید اوست.»

اظهارات کارگردان فیلم
بهروز افخمی در تماس تلفنی با شبکه خبر تلویزیون، درباره اکران نشدن فیلم «فرزند صبح» توضیحاتی داد و گفت: «فیلم آماده اکران است و خیلی آبرومند شده است». افخمی ادامه داد: «۱۰-۱۲ سال پیش زمانی که من در کانادا بودم، متوجه شدم تهیه‌کننده تصمیم گرفته بدون حضور من فیلم را اکران کند.»
وی با بیان اینکه آن نسخه از فیلم بسیار شلخته و افتضاح بوده و «به آن آب اضافه کرده بودند»، از تدوین مجدد این فیلم و مورد تأیید بودن آن گفت و تأکید کرد: «۴۰۰ میلیون تومان هزینه شخصی خرج کردم تا نگاتیوهای فیلم را که در حال از بین رفتن بود، پیدا و اصلاح کنم.»
افخمی با اشاره به اینکه اختیارات ویژه‌ای برای پخش فیلم از جمله تبلیغات آن گرفته است، گفت: «عجله‌ای ندارم و فکر می‌کنم که هر وقت صلاح کار باشد خدا خودش درست می‌کند، الان به نظرم می‌رسد که همه چیز حل شده است و تهیه‌کننده درخواست پروانه نمایش داده که به زودی صادر می‌شود. در فرصت جدید، اول مهرماه که تولد امام (ره) است، فیلم را به نمایش بگذاریم که برای دانشجویان و بچه‌های مدرسه هم خوب باشد.»
در حالی که افخمی می‌گوید که فیلم برای اکران مشکلی ندارد و آن را برای اول مهر اکران خواهد کرد، تهیه‌کننده فیلم از عدم اجازه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) برای اکران فیلم خبر می‌دهد.
فیلم سینمایی «فرزند صبح» نگاهی دارد به چند دوره تاریخی از زندگی امام خمینی (ره)، در این فیلم عبدالرضا اکبری در نقش میانسالی امام خمینی (ره)، محمدرضا شریفی‌نیا در نقش سیداحمد خمینی و هدیه تهرانی در نقش دایه امام خمینی (ره) ایفای نقش کرده‌اند و محمدعلی کشاورز، آتیلا پسیانی، الیکا عبدالرزاقی و فرهاد قائمیان هم از دیگر بازیگران «فرزند صبح» هستند. این فیلم با اشاره کوتاهی به مبارزات امام خمینی در دهه ۴۰، بازگشتی به دوران کودکی امام دارد. افخمی اعلام کرده است که به دنبال اکران فیلم «فرزند صبح» در چند کشور خارجی است.

منبع: روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.