رئیس گروه مجریان و بهره‌برداران دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع‌‍طبیعی و آبخیزداری گفت: در حوزه جذب مشارکت در بخش منابع طبیعی نباید کارها یک‌ طرفه و مجانی انجام شود.

به‌ دنبال کاهش فشار به عرصه‌های منابع‌طبیعی هستیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، مجید لقمان‌پور در جلسه بررسی فعالیت‌های ترویجی با همکاری کمیته فنی و بررسی تجارب الگوهای برتر در جوامع محلی و در حاشیه بازدید از اقامت‌گاه بوم‌­گردی آق‌­بلاغ، اظهار کرد: باید در امور مرتبط با حفظ عرصه‌ها و مراتع به‌ دنبال بهره‌مندی از مشارکت‌های مردمی باشیم و آن‌ها را در امور شریک کنیم، هر چند معتقدیم این همکاری باید دو سویه بوده تا هر دو طیف بهره‌مند از مزایای کار باشند.

وی تصریح‌ کرد: اگر در اجرای طرح‌های مشارکتی فرهنگ‌سازی درست و لازم را انجام دهیم، قطعاً به نتایج بسیار مطلوبی دست خواهیم یافت و در این راستا باید آموزش‌های لازم برای تشکل‌ها را داشته باشیم تا منتج به مهارت‌آموزی شود.

این مسئول در ادامه با تاکید بر اینکه بدون مشارکت مردم در اجرای طرح‌ها به نتیجه مورد نظر نخواهیم رسید، اضافه کرد: باید کارهای تلفیقی با ایجاد درآمد را در مناطق مورد نظر به مرحله اجرا درآوریم که در این صورت می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم.

لقمان‌پور با اشاره به ضرورت مطالعات اجتماعی و اقتصادی طرح‌ها، گفت: اگر این مطالعات تهیه شده باشد باید اثربخشی کارهای انجام شده بررسی شود تا متوجه شویم چه تغییراتی بعد از اجرای طرح‌های مدنظر در منطقه در حوزه‌های مختلف ایجاد شده است.

رئیس گروه مجریان و بهره‌برداران دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع‌‍طبیعی و آبخیزداری به مشاهدات خود از پروژه‌های استان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده و اثرات آن را در این بازدید مشاهده کردیم؛ از اجرای چنین طرح‌هایی به‌ دنبال کاهش فشار در عرصه‌های منابع طبیعی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.