۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
کد خبر: 803018

قانون حق طلاق را بدون چک و چانه به مرد داده است اما زن برای داشتن این حق باید وکالت آن را از مرد بگیرد و این وکالت به دو شکل به زن داده می‌شود.

آیا زن با داشتن حق طلاق می‌تواند طلاق بگیرد؟

‫قانون حق طلاق را بدون چک و چانه به مرد داده است. اما زن برای داشتن این حق باید وکالت آن را از مرد بگیرد. این وکالت به دو شکل به زن داده می‌شود.

 یا مرد در زمان جاری شدن صیغه عقد این حق را به زن می‌دهد. به این ترتیب، حق طلاق به عنوان یکی از شروط ضمن عقد در نظر گرفته خواهد شد. یا بعداً با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی این وکالت را به زن تقدیم می‌کند. در این صورت، زن هم مثل مرد می‌تواند برای طلاق اقدام کند.  

طلاق به درخواست زن یا مرد باشد یا توافقی صورت گیرد، نیاز به طی کردن مراحل قانونی دارد. زن با داشتن وکیل  به طور کامل از حق و حقوقی که به او تعلق می‌گیرد مطلع خواهد شد. حتی با وجود وکیل نیازی به حضور زن در تمام مراحل نیست.   

شرایط طلاق به درخواست زن چیست؟

وقتی زن در زمان عقد حق طلاق را می‌گیرد، در سند ازدواج این حق به او داده می‌شود. حق طلاقی که به زن داده می‌شود، می‌تواند قابل عزل یا بلاعزل باشد. اگر مرد بخواهد حق طلاق به زن خود بخواهد نیاز به تشریفات هم نیست. حتی او می‌تواند به تنهایی با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی این وکالت را به او بدهد.   

طلاق به درخواست زن باید با داشتن دلایل محکمه پسند باشد. این دلایل شامل شرایط دوازده گانه می‌شود. شرایطی که در زمان عقد به آنها اشاره شده است. سوء رفتار مرد را می‌توان جزئی از این شرایط دانست. تا جایی که تحمل آن برای زن ناممکن شده باشد. وقتی مرد به بیماری لاعلاجی مبتلا شده باشد هم می‌تواند دلیلی بر گرفتن طلاق از جانب زن باشد. اگر مرد دچار جنون باشد، از دیگر دلایلی است که زن می‌تواند با آن طلاق بگیرد. اگر مرد شغلی داشته باشد که آبروی زن را ببرد، زن می‌تواند آن را دلیلی برای طلاق بداند.

اعتیاد مرد به مواد مخدر از دیگر دلایل موجه برای درخواست طلاق به شمار می‌رود. ترک خانه به مدت 6 ماه و محکوم شدن مرد به 5 سال زندان از دیگر دلایل محکمه پسند هستند.  بچه دار نشدن مرد هم می‌تواند دلیلی برای جدا شدن زن از مرد باشد. در صورت وجود برخی از شرایطی که نام برده شد، نیازی به حق طلاق هم نیست. یعنی در صورت معتاد بودن مرد، زن بدون حق طلاق هم می‌تواند از او جدا شود. البته در صورتی که بتواند این مسئله را به اثبات برساند.

زن بدون داشتن حق طلاق با وجود هر کدام از این شرایط باید مراحل طولانی را پشت سر بگذارد. در واقع، داشتن حق طلاق به او کمک می‌کند تا راحت‌تر بتواند از مرد جدا شود.

حق یا وکالتنامه طلاق زن چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

طلاق به درخواست زن به این معنا نیست که بدون طی کردن مراحل قانونی کاری از پیش می‌رود. زن باید از جانب مرد یک وکیل رسمی برای خودش انتخاب کند. او باید وکالتنامه رسمی طلاق را به همراه داشته باشد و آن را به وکیلش بدهد.

در زمان گرفتن این حق زن باید به این مسئله توجه داشته باشد که وکالتنامه کامل و بی نقص باشد. هر زنی پیش از این که برای طلاق اقدامی کند، باید وکالتنامه خود را به یک وکیل خبره نشان دهد. در بهترین حالت، در زمان گرفتن این وکالتنامه با وکیل مشورت کند یا اطلاعات حقوقی خود را بالا ببرد.

زیرا کسانی که در دفاتر اسناد رسمی مشغول کار هستند، اطلاعات کاملی در این باره ندارند. یعنی ممکن است شرایط وکالتنامه طلاق به صورت کوتاه و ناقص به زن داده شود. این وکالتنامه ممکن است در مراحل قانونی به اندازه کافی کارایی نداشته باشد. مثل زمانی که در وکالتنامه شرط وکالت در اسقاط تجدید نظر و فرجام خواهی درج نشده باشد. در این صورت، زن باید مراحل طولانی را برای رسیدن به حق خود طی کند.

حتی اگر زن در عسر و حرج باشد، این مراحل کوتاه نخواهد شد. عسر و حرج چیست؟ به این معنا است که زن در تنگنا و سختی باشد. یعنی موقعیتی پیش بیاید که زن در سختی زیاد به سر ببرد و ادامه زندگی مشترک را برایش ناممکن کند.

زن با داشتن یک حق طلاق بی نقص و کامل می‌تواند بدون دردسر از مرد جدا شود. در زمان تنظیم این وکالتنامه می‌تواند از راهنمایی‌های یک وکیلی خبره بهره ببرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.