رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه یکشنبه شب گفت که با ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی درباره ایجاد کریدور صادرات غلات گفت وگو می کنم.

اردوغان : با پوتین و زلنسکی درباره کریدور صادرات غلات گفت وگو می کنم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، اردوغان افزود: که موضوع مربوط به گذرگاه دریایی برای انتقال غلات را هفته آینده با همتایان روسی و اوکراینی بررسی خواهد کرد.

ابراهیم کالین سخنگوی نهاد ریاست‌جمهوری ترکیه پیشتر  گفت: بزودی امکان انتقال غلات اوکراین از طریق دریای سیاه فراهم می‌شود که انجام این مهم با امضای تفاهم‌نامه بین روسیه و ترکیه تسهیل خواهد شد.

به گفته وی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه قرار است هشتم ژوئن در سفری به ترکیه با مقامات این کشور دیدار و گفت وگو کند.

کالین ادامه داد: در صورت امضای تفاهم‌نامه و قرارداد با روس‌ها، انتقال غلات از طریق دریای سیاه بزودی امکان‌پذیر خواهد شد. ما در صورت باز شدن یک کریدور و از میان بردن مین‌های آبی، در آینده نزدیک فرآیند انتقال غلات را آغاز خواهیم کرد.
وی از آمادگی کشورش برای مشارکت در انتقال غلات و کاهش بحران مواد غذایی در جهان خبر داد و خاطر نشان کرد: این پیشنهاد دولت ترکیه از سوی طرف‌های روسی با نظر مثبت روبرو شده است.

رسانه‌های ترکیه هفته گذشته گزارش دادند که ایجاد یک مرکز در استانبول با حضور نمایندگانی از روسیه، اوکراین و سازمان ملل در حال بررسی است تا بتواند راه‌حلی برای برون‌رفت از بحران مواد غذایی باشد.

به گفته مقامات ترکیه، قرار است با اجرای این طرح امکان صادرات حدود ۲۰ میلیون تن غلات به بازارهای جهانی فراهم شود. 

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز پیشتر گفته بود: آنکارا آماده همکاری با همه کشورها در زمینه ایجاد یک کریدور امنیتی برای صادرات غلات اوکراین به بازارهای جهانی از طریق دریاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.