مستند «صد و هشتاد و یک ثانیه» به کارگردانی صادق داوری‌فر به بررسی علل و ریشه‌های طلاق در ایران پرداخته و از تلویزیون پخش می‌شود.

۵ سال تحقیق میدانی برای ریشه یابی طلاق در یک مستند

به گزارش قدس آنلاین، صادق داوری‌فر دراین‌باره گفت: در ایران هر «صد و هشتاد و یک ثانیه» یک طلاق اتفاق می‌افتد، این مستند در ۶۰ دقیقه به بررسی ریشه و علل طلاق پرداخته است.   

او درباره هدفش از تولید این مستند گفت: سالها پیش شنیدن خبر جدایی یکی از آشنایان شوکه‌ام کرد و تلاشم برای ادامه زندگی آنها بی‌ ثمر ماند، مدت کوتاهی از این ماجرا گذشت و این تجربه برای من تکرار شد، در کمتر از دو  یا سه سال به دور و برم نگاه کردم و دیدم در دایره دوستان و همکاران آن دوره، فقط منم که در زندگی متأهلی باقی ماندم. تصمیم گرفتم روی ماجرای طلاق مطالعه کنم و ببینم سرمنشا این پدیده اجتماعی کجاست؟

این تهیه‌کننده گفت: پس از چندین سال تحقیق میدانی، کتابخانه‌ای و اینترنتی و مطالعه بر روی پایان نامه‌های دانشجویی به این نتیجه رسیدم که اگر بتوانیم مهارت‌های زندگی را به فرزندان‌مان بیاموزیم، آمار طلاق حتماً در کشور کاهش خواهد یافت،  برای اثبات این ایده سراغ افراد متعدد و متفاوتی رفتم و آنها از تجربه جدا شدن خود برایم گفتند.

داوری فر با بیان اینکه متاسفانه ما در مدارس به فرزندانمان اطلاعات می‌دهیم نه مهارت و این مسئله در سیستم آموزشی ما باید بازنگری شود، افزود: ریشه و منشأ اصلی طلاق‌هایی که من  روی آنها تحقیق کرده بودم، فارغ از اینکه باید فاکتورهای مهم دیگری مثل بحث اقتصادی، دخالت خانواده و .. را در نظر داشت، نداشتن مهارت زندگی مشترک بود و  این موضوعی است که باید  روی آن کار شود.  

او گفت: «صد و هشتاد و یک ثانیه» یک مستند اجتماعی است، ما سراغ اقشار مختلف جامعه از روحانی و معلم و روانشناس گرفته تا کاسب رفتیم و درباره موضوع خاص «طلاق» با آنها گفت‌وگو کردیم، این مستند از نظر فرمی کمی متفاوت است؛ ما حرمت آدم‌هایی که جدا شدند را حفظ کردیم و در عین حال نخواستیم این تابو را بشکنیم؛ بنابراین همه با روبنده صحبت می‌کنند، به جز یک نفر به خواست خودش بدون روبنده  جلوی دوربین حاضر شده است.

این تهیه‌کننده افزود: این مستند با یک پشتوانه مطالعاتی بیش از ۵ سال تولید شد، بنابراین تولید کار حدود یکسال طول کشید و بخشی از این زمان هم صرف متقاعدکردن کیس‌های مطالعاتی برای قرارگرفتن جلوی دوربین شده است.

«صد و هشتاد و یک ثانیه» در شبکه مستند تولید شده و از عوامل آن می‌توان به تحقیق و پژوهش: علی جانب الهی و صادق داوری‌فر، تصویربردار: صادق داوری‌فر و مصطفی آتش‌مرد، تدوین: احسان لهراسبی و سولماز افتخاری، صدابردار: تامی ایل بیگی اصل، صادق داوری‌فر و ... اشاره کرد.

این مستند سه‌شنبه ساعت ۲۱ از تلویزیون پخش می‌شود و تکرارش روز بعد ساعت ۹ خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.