سازمان مالیاتی تنها حدود ۳۰درصد از درآمدهای مالیاتی خویش را از اصناف و بازاریان طلب می‌کند و کارگران و کارمندان در حالی جور بقیه مؤدیان مالیاتی را می‌کشند که نسبت به سایر اقشار و صنوف با حداقل درآمد، روزگار می‌گذرانند.

اصناف در تور شفافیت مالیاتی

مالیات حقه دولت به طور ماهانه از حقوق کارگران و کارمندان کسر می‌شود. این در حالی است که اصناف و بازاریان با درآمدهای چند ده برابری تا چند صد برابری، از پرداخت مالیات طفره می‌روند.

عملکرد تراکنش حساب بانکی مبنای مالیات
آخر خرداد امسال، آخرین مهلت ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی است. اکنون برخی کسبه و اصناف با چالش تازه‌ای مواجه شده‌اند؛ آن‌ها باید ارقام مالیاتی بالاتری را بپردازند. ازاین‌رو مخالف‌اند و اعتراض‌هایی داشته‌اند. امسال سازمان امور مالیاتی عملکرد تراکنش حساب بانکی، دستگاه کارت‌خوان (پوز) و سامانه حساب صیادی فروشندگان و کسبه را مبنای مالیات قرار داده است. همین رویه به نارضایتی عمومی اصناف دامن زده است. تا سال گذشته سازمان امور مالیاتی از طریق توافق با اصناف و یا اجرای ماده۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم، از مؤدیان مالیات می‌گرفت.
همچنین براساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور مشاغلی که میزان فروش آن‌ها بیشتر از مبلغ ۸/۴میلیارد تومان در سال۱۴۰۰ بوده است باید برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند. مشاغلی که زیر این مقدار فروش داشته‌اند نیازی به ارائه اظهارنامه ندارند و می‌توانند برای پرداخت مالیات مقطوع اقدام کنند. اما بازاریان می‌گویند اقتصاد در رکود بوده و اصرار دارند از پرداخت مالیات به این شیوه شانه خالی ‌کنند. 

دلیل اعتراض اصناف، شفاف شدن درآمدها
احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی درخصوص اعتراض اصناف به مالیات با تأکید بر اینکه هیچ پایه مالیات جدیدی به مالیات اصناف اضافه نشده، تأکید کرده است: دلیل اعتراض اصناف این است که تا پیش از این، دریافت مالیات از طریق رابطه ممیز و مؤدی بوده، حالا دریافت مالیات، سیستمی و سامانه‌ای شده و همه چیز شفاف شده است.
براساس آنچه داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفته است از اول خرداد تاکنون یک میلیون و ۱۰۰هزار واحد صنفی مالیات مقطوع را پذیرفته‌اند و ۵۵۰هزار واحد صنفی نیز از مالیات معاف شده‌اند. کل مبلغ مالیات این تعداد مؤدی ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ثبت شده که مؤدیان پذیرفته‌اند.

مالیات ۸۰درصد از مؤدیان حداکثر ۵میلیون 
به گفته وی، در تعیین مالیات مقطوع واحدهای صنفی کوچک و متوسط مالیات یک میلیون و یکصد هزار مؤدی مالیاتی، صفر، مالیات ۸۰درصد از مؤدیان حداکثر ۵میلیون تومان، مالیات ۴۰۰هزار مؤدی مالیاتی بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان و مالیات یکصدهزار مؤدی بیش از ۲۰میلیون تومان درخصوص عملکرد سال ۱۴۰۰ خواهد بود.
به گفته وی، به اصناف به عنوان منبع مالیاتی بزرگ نگاه نمی‌کنیم، نگاه درآمدی به واحدهای صنفی نداریم، زیرا هر واحد صنفی شناسنامه دارد و مالیات را پرداخت می‌کند. ما به دنبال کشف فرارهای مالیاتی بزرگ هستیم. در هشت ماه گذشته فرار مالیات را روزانه شناسایی می‌کنیم. برآوردهای ما حاکی از آن است که بیش از ۱۳۵هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده ضمن اینکه این آمارها برآوردی است و تغییر می‌کند.

به اعتراض اتحادیه‌ها رسیدگی می‌شود
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور ابراز کرد: همکاران مکلف‌اند پیش از قطعی کردن مبلغ مالیات به مستندات مؤدیان توجه و روی مبلغ توافق کنند ضمن اینکه توصیه می‌کنیم با مردم مدارا کنند.
وی با بیان اینکه اعتراض‌های اتحادیه‌های صنفی را مورد رسیدگی قرار می‌دهیم، گفت: یکی از اعتراض‌هایی که برخی اصناف داشتند این بود که مبالغ وارد به پوز، صرفاً درآمد نبوده است و این امر در مشاغلی مانند کافی‌نت‌ها، بنگاه‌های املاک و دفترخانه‌ها وجود دارد.
منظور گفت: به اداره‌های مالیاتی در سراسر کشور ابلاغ کرده‌ایم کسانی که درخصوص مبالغ پوز معترض هستند مورد رسیدگی قرار دهند و روی سامانه، مالیات را اصلاح کنند. در همین زمینه اتحادیه دفترخانه‌ها می‌تواند برای ۸هزار واحد صنفی، واریزی‌های درآمدی را اعلام کند.
وی با تأکید بر اینکه ما به مردم و اتحادیه‌های صنفی اعتماد داریم، گفت: مالیات‌ها سیستمی حساب شده است و بی‌شک اختلافاتی وجود دارد که به تشخیص کارشناس مالیاتی این موارد اصلاح می‌شود.

تعامل حداکثری مالیاتی با اصناف 
وی خاطرنشان کرد: به دنبال تعامل حداکثری با اصناف هستیم. در دو ماه گذشته جلسه‌های بسیار زیادی با اتاق اصناف تهران، بازاریان و اتحادیه‌ها برگزار کردیم همچنین در چند روز گذشته جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد و ۶۰ نماینده اصناف داشته‌ایم.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور شروع ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی را پایان خرداد اعلام کرد و گفت: مشاغل، اشخاص حقیقی و واحدهای صنفی باید برای عملکرد در سال گذشته اظهارنامه مالیاتی ارائه کنند یا سازمان مالیاتی که مالیات مقطوع را اعلام می‌کند پرداخت کنند.
وی ابراز کرد: اصناف از چرخه‌های اصلی اقتصاد کشورند. مشاغل نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارند، هر واحد صنفی برای دو یا سه نفر اشتغال ایجاد می‌کند و یک خدمت بزرگی به جامعه دارد.
وی با اشاره به ماده۱۳۱ و ۸۴ مالیات گفت: مشاغلی که میزان فروش آن‌ها بیشتر از مبلغ ۸/۴میلیارد تومان در سال۱۴۰۰ بوده است باید نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند. مشاغلی که زیر این مقدار فروش داشته‌اند نیازی به ارائه اظهارنامه ندارند و می‌توانند نسبت به پرداخت مالیات مقطوع اقدام کنند.

مشاغل، سال گذشته کمتر از کارمندان مالیات دادند
وحید عزیزی، کارشناس اقتصادی در این باره معتقد است: ۴میلیون مؤدی مشاغل سال گذشته ۱۷هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌اند که به طور میانگین هر مؤدی ۴میلیون تومان پرداخت کرده و مالیات عمده آن‌ها کمتر از یک میلیون تومان بوده است.
وی در فضای مجازی در توییتی نوشت: ۴میلیون مؤدی مالیاتی مشاغل در کشور داریم که در واقع همه مؤدیان به جز شرکت‌ها و کارمندان حقوق‌بگیر (اعم از تمامی مغازه‌ها، فروشگاه‌ها، پزشکان، وکلا، کارگاه‌ها و...) هستند.
این کارشناس حوزه مالیات ادامه داد: سازمان امور مالیاتی اطلاعات متقنی در اختیار دارد، اما با وجود افزایش شدید قیمت‌های  سال گذشته و با توجه به ملاحظه شرایط کرونایی، ضرایب سود را نصف کرده و تعدیلات مختلفی در نظر گرفته است و فقط اندکی به این مالیات‌های نزدیک به صفر افزوده که داد ذی‌نفعان درآمده است.
همچنین مهدی موحدی بکنظر، پژوهشگر حوزه اقتصاد در  توییتی نوشت: در سال ۱۴۰۰، وصول مالیات از صاحبان مشاغل ۵۱۷میلیون تومان بوده یعنی هر صاحب شغلی به طور متوسط در کل سال حدود ۵میلیون تومان مالیات پرداخت کرده در حالی که هر حقوق‌بگیر دولتی به طور متوسط حدود ۹میلیون تومان مالیات پرداخته کرده است. عدالت افقی چه حکم می‌کند؟
وی همچنین نوشت: تا تحقق عدالت مالیاتی فاصله بسیار است اما سازمان امور مالیاتی در حال برداشتن گام‌هایی بسیار مهم است. بخشی از اعتراض‌ها، برای مقابله با شفافیتی است که مبنای وصول مالیات عادلانه‌تر است.

خبرنگار: زهرا طوسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.