تعداد زیادی از دانش‌آموزان و والدینشان دیروز در مدرسه ابتدایی اشکذری و پیام انقلاب واقع در چهارراه میلاد مشهد جمع شدند تا بلکه صدایشان به گوش مسئولان برسد و بتوانند مدرسه‌ای که بیش از ۵۰سال قدمت دارد را حفظ کنند.

احتمال کوچ اجباری هزار دانش‌آموز !

گویا داستان از این قرار است که با اقدام مالک یا مالکان این فضای آموزشی ۴هزار متری که تا پیش از این در اجاره آموزش و پرورش بوده طی سال‌های اخیر اقدام به دریافت سند مالکیت کردند و در حال حاضر با گرفتن حکم تخلیه از مراجع قضایی درخواست تخلیه این دو مدرسه را دارند! تجمع دیروز دانش‌آموزان و والدین آن‌ها درخواست‌هایی پشتش بود که چندان غیرمنطقی به نظر نمی‌رسید. آن‌ها از مراجع قضایی و مسئولان دولتی درخواست تعویق حکم تخلیه و رسیدگی دقیق‌تر به موضوع مالکیت فضای آموزشی موجود را داشتند.

درخواست والدین از مسئولان
یکی از والدین با اشاره به کمبود مدارس و فضای آموزشی در منطقه آزادشهر مشهد گفت: اگر قرار به تخلیه این دو مدرسه باشد مردم این منطقه دچار مشکلات زیادی برای نام‌نویسی و پس از آن آموزش فرزندان خود خواهند شد.
فلاح ادامه داد: اگر قرار به تخلیه این دو مدرسه باشد و بچه‌ها به مدارس دیگر بروند تراکم دانش‌آموزان در مدارس فعلی بالا خواهد رفت و علاوه بر مشکلاتی که برای خانواده‌ها به وجود خواهد آمد بی‌تردید نوبت‌بندی باید شوند که این در شرایط فعلی در شأن سیستم آموزشی ما نیست. درخواست ما از مسئولان این است که فضای آموزشی موجود را حفظ نمایند و دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها را از چالش پیش رو نجات دهند.

آوارگی هزار دانش‌آموز
یکی دیگر از والدین با اشاره به شرایط به وجود آمده در سال‌های گذشته و چگونگی شکل‌گیری فضای آموزشی موجود گفت: پیش از انقلاب زمین این مرکز آموزشی به درخواست یک مؤسسه در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. پس‌از مدتی که مدرسه ملی (غیرانتفاعی آن زمان) شکل می‌گیرد با پیروزی انقلاب فعالیت مدارس ملی متوقف شده و رویکرد این مدارس به دولتی تغییر می‌یابد که این مرکز نیز بنا به شرایطی که ایجاد شده به مدرسه دولتی تبدیل می‌شود.
ناصری ادامه می‌دهد: پس از جریان‌هایی با ورود خیران بنای فعلی مدرسه ساخته شده و گویا آموزش‌وپرورش مستأجر خانواده تدین و چند نفر دیگر که مالکیت حقوقی آن را برعهده داشتند، می‌شود. داستان اجاره‌ای بودن این فضا تا سال ۸۵ ادامه داشت که پس از جریان‌هایی چند خانواده‌ای که ادعای مالکیت داشتند پیگیری صدور سند شده و در نهایت سال ۹۶ سند به نام آن‌ها صادر می‌شود و درخواست تخلیه دو مدرسه مذکور و تحویل زمین آن را می‌دهند.
وی می‌گوید: با توجه به اینکه کاربری این محل از ابتدا آموزشی بوده و بیش از ۵۰سال از آن می‌گذرد با شرایط فعلی درخواست ما از مقامات قضایی اعاده دادرسی و جلوگیری از اجرای حکم تخلیه است. دومین درخواستی که مردم این منطقه و خانواده دانش‌آموزان دارند این است که با توجه به اینکه سرانه فضای آموزشی در منطقه آزادشهر بسیار پایین است حداقل آموزش‌وپرورش درصدد تهاتر با مالکان بربیاید تا بلکه فضای موجود حفظ شود و از دربه‌دری ۷۰۰ دانش‌آموز این دو مدرسه جلوگیری شود. در شرایطی که مدرسه دیگری به نام شهید عکاس مصور با ۴۰۰ دانش‌آموز که در این محدوده است طرح نوسازی خورده، با اجرای آن تعداد دانش‌آموزانی که مدارسشان را از دست خواهند داد به بالای هزار نفر خواهد رسید.

آموزش‌وپرورش درصدد توافق با مالکان
محمدزاده، مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی ضمن تأیید شرایط موجود در مرکز آموزشی ذکر شده گفت: در حال حاضر آموزش‌وپرورش درصدد توافق و رایزنی با مالکان است که امیدواریم با توجه به جمعیت و تراکم زیاد دانش‌آموزی در این منطقه مالکان مساعدت داشته باشند تا مشکلی برای مردم پیش نیاید. 

خبرنگار:هاشم رسائی فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.