کارشناس مسؤول بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از کشف ۳۰ میلیارد تومان کالای قاچاق از ابتدای سال جاری در این استان خبر داد.

 کشف ۳۰ میلیارد تومان کالای قاچاق  در خراسان رضوی

به گزارش قدس انلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، بخشعلی بیاتی افزود: طی سه‌ماهه نخست امسال از مجموع ۳۰ میلیارد تومان کالای قاچاق مکشوفه در سطح عرضه استان، بخش عمده‌ای از آن معادل ۲۰ میلیارد تومان مربوط به لوازم‌خانگی بوده است.

کارشناس مسؤول بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی یادآور شد: سال گذشته درمجموع ۱۳۵ میلیارد تومان کالای قاچاق در سطح عرضه خراسان رضوی کشف شد که از این میزان ۸۴ میلیارد تومان معادل ۶۲.۵ درصد مربوط به لوازم‌خانگی و الکترونیکی بود.

وی بابیان اینکه بنا به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، ازاین‌پس تمامی اقدامات سازمان‌های صمت در استان‌ها پروژه محور است، بیان کرد: در این راستا از ۱۵ پروژه اولویت‌دار این وزارتخانه، مسئولیت اجرای پروژه مقابله با کالای قاچاق و تقلبی به معاونت بازرسی و نظارت سازمان صمت خراسان رضوی واگذارشده است.

بیاتی با اذعان به اینکه دبیری کارگروه نظارت بر تولید ذیل کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری خراسان رضوی بر عهده معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت استان واگذارشده است، خاطرنشان کرد: در این راستا پنج اولویت برای مقابله با کالای قاچاق در نظر گرفته‌شده که شامل لوازم‌خانگی، پوشاک، کالاهای سلامت‌محور، مواد دخانی و لوازم‌یدکی است.

وی ادامه داد: در حوزه مقابله با لوازم‌خانگی قاچاق، هر کالایی از این رسته که فاقد کد شناسه و کد رهگیری باشد و در بازار عرضه شود، مشمول ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شده و در حکم قاچاق تلقی می‌شود.

کارشناس مسؤول بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تأکید بر اینکه ضروری است لوازم‌خانگی تولیدی استان و هم لوازم‌خانگی وارداتی دارای کد شناسه یا کد رهگیری باشند، یادآور شد:  کالاهای فاقد کد شناسه یا کد رهگیری در حکم کالای قاچاق خواهند بود، بنابراین اگر کالای وارداتی به‌صورت قانونی وارد کشور می‌شود باید روی کارتن آن ضمانت‌نامه و کد شناسه درج‌شده باشد.

بیاتی ابراز کرد: در مورد لوازم‌خانگی تولید داخل که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود نیز باید فرد عرضه‌کننده با مراجعه به واحد تولیدی نسبت به دریافت کد شناسه و کد رهگیری با استناد به فاکتورهای فروش خود اقدام کند به‌طوری‌که موظف است کد شناسه و کد رهگیری کالا را در قالب خود اظهاری از کارخانه بگیرد.

وی تأکید کرد: ذائقه مردم به خرید کالاهای خارجی به‌ویژه لوازم‌خانگی تمایل بیشتری دارد و گاه قیمت کالای خارجی نسبت به کالای داخلی ارزان‌تر هم هست و مردم تمایل بیشتری به خرید آن دارند لذا تولیدکنندگان باید در ارتقای سطح کیفی تولیدات خود اهتمام بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.