۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
کد خبر: 805219
فاصله‌گذاری تمدن اسلامی با تمدن غرب
 در مراسم بزرگداشت سالروز رحلت امام بزرگوار رحمت الله علیه، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی همانند سال های گذشته،  فرازهایی از مکتب امام (ره) را بازگو نمودند و مانند همیشه در آن نکات جدید و نوآوری به صورت اخص  وجود داشت ، ایشان توصیه  فرمودند که جوانان  فراخوانده شده در بیانیه گام دوم ، ضرورت دارد تا امام (ره) را بشناسند ، نقشه راه او را بدانند و به آرمان های بلند اش بنگرند تا بتوانند در مسیر پیشرفت کشور و احیای اسلام ناب گام بردارند. در این راستا عمیق ترین نگاه که در آموزه های 
مکتب انقلابی امام راحل  نهفته و به اجمال تشریح فرمودند  فاصله گذاری میان تمدن،  تفکر ونظام اسلامی، با تمدن و تفکر  غربی است.
می‌دانیم که  در ساختار وساخت هر تمدنی چهار عنصر،  انسان ، جامعه ،  فرهنگ و تاریخ نقش اول را  برعهده دارند این چهار عنصر با ۸ مؤلفه همواره همراه می باشد که  : فراملی عمل کردن ، ابعاد ونظامات سیاسی ، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در برداشتن. ، دارای قدرت نفوذ و جریان ساز بودن  ، آرمان‌های تعالی جو را دنبال کردن ، در مسیر تحولات تاریخی گام نهادن ، در مرزهای جغرافیایی محصور نماندن و در عین حال از خاستگاه سرزمینی برخوردار  بودن و مهمتر ،آنکه پشتوانه اراده جمعی داشتن  شامل می‌شود. 
امام راحل نه تنها فاصله معناداری را فی مابین تمدن اسلامی و تمدن غرب از لحاظ چهار عنصر سازنده تمدن و هشت مؤلفه مذکورتبیین نمودند بلکه مرزبندی‌های شفاف و روشن ایجاد کردند  به‌طوری که عمق تفکر و بینش اما م راحل را نشان می‌دهد .
 امام (ره) درطول مبارزات سختی که تا پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن در پیش گرفتند از آموزه‌های اسلام ناب لحظه‌ای گام فراتر ننهاد و یا عقب نماند و این موضوع تنها نقطه متمایز او  با تفکرات ونهضت‌های   پیشین ورهبران فکری جامعه بود که از اواخر دوره قاجار ، شروع و  متأسفانه رگه های آن تا به امروز در ایران جریان داشته است.
   از میرزا ملکم خان تا فروغی ، ازسید جمال الدین اسدآبادی تا  جلال   آل احمد تا بازرگان و شریعتی تا  برخی  جریان‌های فکری  امروز ایران  که نسل‌های هفت گانه  روشنفکری در ایران را تشکیل  می دهد. 
 این جریان های فکری و روشنفکری ۵۰ ۱ سال اخیر تاریخ سیاسی ایران یک پا    در فرهنگ وایدئولوژی اسلام و  یک پا در فرهنگ غرب داشته و دارد و همین امر نیز باعث سرخوردگی و عدم موفقیتش  وناپایداریش شده است .
امام راحل با تکیه بر جهان شناختی عناصر  چهار گانه و مؤلفه های تمدنی مربوطه ، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در همه‌پرسی دوازدهم فروردین ۱۳۵۸ در  سخن وپیام  تاریخی خود    اعلام نمودند:
 «جمهوری اسلامی» نه یک کلمه کم و نه یک کلمه  زیاد  وبدینوسیله  نهال تمدن  نوین اسلامی را  غرس نمود . و آب پاکی بر دست همه روشنفکران ، سیاستمداران و مبارزانی ریختند که نمی توانستند نگاه شان به غرب و ظواهر تمدن غرب بردارند که امروز هم همچنان گرفتار آن ها هستیم . رهبر فرزانه انقلاب این فاصله و مرزبندی را به اجمال در تبیین دوگانه هایی که در مکتب تمدن ساز اسلام و امام راحل ، هم راستا و سازگار شده است  تفسیر نمودند  ،دوگانه هایی که واگرایی آنها در تمدن غرب شرایط افول آن را به‌وجود آورده است دوگانه هایی مانند :
 هم معنویت و هم رأی مردم ،  هم اجرای احکام دین و هم رعایت اقتضائات روز و مصلحت های عموم ،  هم اصرار بر اجرای عدالت و رعایت حال ضعیفان و هم اصرار بر تولید ثروت ،  هم نفی ظلم و هم نفی ظلم پذیری  ، هم توسعه علم و توسعه اقتصاد و  هم تقویت بنیه دفاعی ،  هم وحدت و انسجام ملی و هم  گرایشات  و سلیقه های سیاسی  متنوع ،  هم تأکید بر تقوا و طهارت مسئولان و هم تأکید بر  نگاه کارشناسی و تخصص آنان ، امروز،  فرهنگ غرب وتمدن غرب در همگرا ساختن این دوگانه های زندگی بشر،  در مانده و مواجه با بن بست شده  است که  هانتینگتون  نظریه پرداز  تمدن ها در کتاب پر فروش خود  تحت عنوان برخورد تمدن‌ها وباز سازی نظم جهانی توضیح می دهد .
در مکتب تمدنی امام (ره)  انسان بار دیگر  خودش را پیدا می‌کند و به جوهر وجودی خود  پی می‌برد و  پویایی و خلاقیت در عرصه های ایدئولوژی،علم وفناوری ،سیاسی  وامنیت و نفوذ اجتماعی موج می‌زند و در نمادهایی چون شهیدان مطهری و  بهشتی ،  فرماندهان هشت سال دفاع مقدس  ،  شهدای هسته ای و علم و تکنولوژی و شهید  قهرمان ملی وامت اسلامی سپهبد  سلیمانی ظاهر می شود و جامعه ای را پی ریزی می کند  تا در آن   امت اسلامی  شکل بگیرد. امام راحل نهضت خود را در بستر  تاریخ اسلام و فراز و فرودهای آن تعریف کردند و  فرهنگ تمدنی را در این بستر تاریخی مبتنی  بر باورهای دینی و
خدا و باوری دانستند و سپس دعوت به تفکر ، اندیشیدن ،  عقلانیت ،  آزاد اندیشی  و دانایی ، نمودند  و خودباوری را لازمه اوج گیری تمدنی نوین اسلامی  دانستند.
 امروز،   دشمنان اسلام و تمدن اسلامی با همه ظرفیت و تو ان
نرم افزاری و سخت افزاری خود در رویارویی با  تفکر تمدن ساز امام(ره) برخاستنه اند ،تفکری که رهبر فرزانه وحکیم انقلاب به شایستگی وهمان عمق آن را دنبال می‌کند .ودقیقا دشمن  هر چهار عنصر تمدن ساز و مؤلفه های مربوط را مورد  هدف  قرار داده است .
 ولیکن  بدون هیچ‌گونه تردید ، همه ترفند ها ی آن ها و دشمنی های شان که در پایان سخنان رهبر فرزانه آمد   محکوم به شکست  است  و با اطمینان باید گفت که  تمدنی از بستر تاریخ معاصر  سر به بیرون خواهد آورد که قادر باشد،  نیاز های مادی و معنوی انسان معاصر را در رسیدن به کمال انسانی که کمال مادی ومعنوی اوست  تأمین نماید.
محمد ناظمی اردکانی
انتهای پیام
منبع: رسالت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.