ساموئل هانتینگتون در کتاب ما کیستیم (چالش‌های هویت در آمریکا) به صراحت اشاره می‌کند همان تحولاتی که منجر به استقلال جمهوری‌های شوروی سابق و مستعمرات انگلستان شد، شاید در ۲۰۲۵ میلادی در آمریکا رخ دهد.

«تگزیت» پس از «کالگزیت»

بنابراین، فرهنگ آمریکایی در محاصره است و اجزای تشکیل دهنده حکومت فدرال در آمریکا در معرض چالش‌های اساسی قرار دارد. او همچنین معتقد است حملات ۱۱ سپتامبر و همچنین اصل بنیادین «دارا بودن یک دشمن واقعی» عواملی بوده‌اند که مردم آمریکا را در طول جنگ سرد و همچنین کوتاه زمانی پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ م، متحد و یکپارچه نگاه داشته‌اند. با این حال، او به صراحت ابراز می‌دارد در صورت متوقف نشدن روند فعلی، تا چند دهه آینده، چیزی از میراث نیاکان مؤسس ایالات متحده در این کشور باقی نخواهد ماند و «هیسپنیک»ها و پیروان مذاهب مختلف، امکان هرگونه تعلق فردی به سرزمین ایالات متحده را کمرنگ خواهند کرد. به اعتقاد او، هم اکنون نیز بسیاری از شهروندان مهاجر آمریکایی پیش از آنکه خویشتن را آمریکایی بخوانند، خود را مکزیکی، کوبایی، چینی یا متعلق به دیگر کشورها می‌دانند. 
پیش بینی هانتینگتون ظاهراً این روزها دارد به حقیقت نزدیک می‌شود. در همین راستا در سال‌های اخیر در برخی شهرهای آمریکا شاهد چالش پیوستگی با مرکز بوده‌ایم و برخی ایالات آمریکا درخواست برگزاری همه‌پرسی برای جدایی از آمریکا شده‌اند که دو ایالت اصلی کالیفرنیا و تگزاس از این دسته‌اند. در آخرین مورد نیز روز گذشته وبگاه اقتصادی «بیزنس اینسایدر» گزارش کرد حزب جمهوری‌خواه تگزاس در تلاش برای برگزاری همه‌پرسی به منظور تصمیم‌گیری در خصوص جدایی ایالت تگزاس از دولت فدرال ایالات متحده آمریکا هستند. 
در سند فوق، حزب جمهوری‌خواه ایالت تگزاس خواستار برگزاری همه‌پرسی درباره جدایی تگزاس در ۲۰۲۳ شدند. ایالت تگزاس پس از ایالت کالیفرنیا پرجمعیت‌ترین و پس از آلاسکا وسیع‌ترین ایالت این کشور است.  «جنبش استقلال تگزاس» از اواخر دهه ۱۹۸۰ فعالیت‌های جدایی طلبانه خود را در آمریکا آغاز نمود. این جنبش یکی از بزرگ‌ترین و مؤثرترین نهادهای مدنی در این ایالت است و میلر از سال ۱۹۹۶ به صراحت خواهان استقلال شده است. به پیروی از برگزیت نام جنبش استقلال‌خواهی تگزاس نیز با هشتگ «تگزیت» در فضای مجازی داغ شد. بی‌دلیل نیست که «ریک پری» فرماندار تگزاس در سال ۲۰۰۹ گفته بود: «این ایالت، ملتی جداگانه است که به امکان ترک اتحاد فدرال هم فکر می‌کند.».
این در حالی است که پیش از این جنبش استقلال طلبان کالیفرنیا، جنبشی سیاسی با هدف اعلام استقلال کالیفرنیا و با الهام از حزب استقلال طلبان اسکاتلند از بریتانیا در دسامبر ۲۰۱۵ اعلام موجودیت کرد. کالگزیت (Calexit) لقبی است که به جنبش «بله به کالیفرنیا» داده شده است. نام این جنبش یادآور کمپین «بله به اسکاتلند» است که در جریان انتخابات سال ۲۰۱۵ خواهان استقلال اسکاتلند از بریتانیا بود.  

خبرنگار: محیاسادات قریشی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.