تحلیلگر نظامی ارشد روزنامه عبری «هاآرتص» می‌گوید که مقصود از تشکیل «ناتوی منطقه‌ای»، ایجاد دیوار دفاعی برای رژیم صهیونیستی در کشورهای عربی در مقابل هرگونه تهدید مقاومت و ایران است.

 ناتوی منطقه‌ای یا دیوار دفاعی کشورهای عربی برای اسرائیل؟

به گزارش قدس آنلاین،  «تسفی بارئیل»، تحلیلگر نظامی ارشد روزنامه «هاآرتص» می‌گوید که چیزی به نام ائتلاف دفاعی «ناتوی منطقه‌ای» وجود ندارد که اسرائیل  بخواهد به آن ملحق شود. بلکه سخن بر سر این است که  نوعی ائتلاف بین کشورهای عربی به صورت متوازن با اسرائیل ایجاد شود تا دیواری دفاعی مقابل «تهدید مشترک؛ یعنی ایران» ایجاد شود.

وی در ادامه توضیح می‌دهد که مقصود این است که رژیم صهیونیستی رادارها و پدافندهای هوایی خود را در منطقه برای دفاع از خود در مقابل پرواز پهپادها و شلیک موشک‌ها مستقر کند. به این ترتیب قبل از این‌که این موشک‌ها و پهپادها بخواهند وارد فلسطین اشغالی، شناسایی و رهگیری می‌شوند. در کشوری مثل عراق هم تحت پوشش حضور آمریکا، این امر میسر خواهد شد تا همان‌طور که شبکه ۱۲ تلویزیونی رژیم صهیونیستی، کشورهای عربی یک «دیوار حمایتی برای اسرائیل، در مقابل تهدید مشترک ایران» خواهد شد.

«عبدالله دوم» شاه اردن، پنجشنبه پیش از امکان تشکیل یک ائتلاف نظامی در غرب آسیا همانند پیمان ناتو گفت و تاکید کرد که باید چشم‌انداز چنین ائتلافی به شدت واضح باشد.

وی در مصاحبه با شبکه آمریکایی «CNBC»، تصریح کرد که از تشکیل یک ائتلاف نظامی مشابه ناتو در منطقه غرب آسیا حمایت خواهد کرد، مشروط بر این‌که «این کار با [همراهی] کشورهای هم‌فکر انجام شود. اردن به طور فعال با ناتو همکاری می‌کند و خود را شریک این ائتلاف می‌داند؛ ده‌ها سال است که اردن شانه به شانه نیروهای ناتو جنگیده می‌جنگد».

عبدالله دوم افزود: «مایلم کشورهای بیشتری در منطقه در این ائتلاف مشارکت کنند و من یکی از اولین افرادی خواهم بود که از ایجاد ناتو در خاورمیانه حمایت خواهد کرد».

این اظهارنظرها در حالی از سوی عبدالله دوم مطرح می‌شود که سال‌هاست طرح «ناتوی عربی» توسط سران کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده تبلیغ می‌شود؛ طرحی که اجرای آن در زمان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز از سوی کاخ‌سفید حمایت می‌شد.

به اعتقاد تحلیلگران و ناظران سیاسی، تشکیل ناتوی عربی یک طرح آمریکایی -صهیونیستی با هدف مقابله با آن‌چه که نفوذ ایران در منطقه خوانده می‌شود و نیز تضعیف قدرت محور مقاومت از چندین دهه پیش طرح شده و هربار به بهانه‌ای بار دیگر از سوی مقامات صهیونیست مطرح می‌شود. اما موانع تشکیل ناتوی عربی - اسرائیل هرگز برطرف نشده و به همین دلیل از آن به عنوان یک رویای غیرقابل تعبیر یاد می‌شود.

این در حالی است که به نظر می‌رسد طرح مجدد این موضوع، با حمایت آمریکا باشد زیرا به اعلام رسانه‌های غربی و عربی، قرار است در جریان سفر قریب‌الوقوع «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی، اجلاسی با حضور شاه سعودی، سران عضو شورای همکاری خلیج فارس و سران  چند کشور عربی از جمله مصر، اردن و عراق برگزار شود.

در چنین فضایی، رسانه‌های رژیم صهیونیستی و برخی منابع آگاه از تشکیل یک مجمع امنیتی رسمی میان تل‌آویو و ریاض خبر می‌دهند. «گیلی کوهن» خبرنگار و تحلیلگر شبکه «کان» اسرائیلی درباره این سفر بایدن به منطقه می‌گوید: «تماس‌ها و هماهنگی‌های موفقی برای تشکیل یک مجمع امنیتی رسمی بین اسرائیل و عربستان سعودی و همچنین تعدادی از کشورهای عربی وجود دارد تا [این مجمع] روی موضوع دفاع منطقه‌ای در خلیج فارس کار کند».

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.