سید جواد جعفری مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی و مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) از جمله افرادی است که در معرفی استاد کریمخانی به مردم نقش اساسی داشته است در دوره مدیریت او هر ساله در شامگاه میلاد امام رضا(ع) استاد کریمخانی به مشهد دعوت شده و در آیین اختتامیه جشنواره امام رضا(ع) به طور زنده برای میهمانان داخلی و خارجی این رویداد فرهنگی هنری مداحی کرده است.

راز ماندگاری نوای آمدم ای شاه پناهم بده

از دل برآمده بر دل نشیند...

جعفری درباره راز ماندگاری مداحی آدم ای شاه پناهم بده، استاد کریمخانی می گوید: در ادبیات عامیانه ما ضرب المثل معروفی وجود دارد که« حرفی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند». به نظر من همه آثار مانگار چه در گذشته تولید شده و یا آثاری که در دوره ما تولید می شود، این آثار چه فیزیکی باشد مثل ابنیه و اماکن و چه آثار نرم افزاری باشد مثل آثار شعراء، ادبا، موسیقی دانان و هنرمندان و.....اینها چون از دل برآمده اند بر دل های مردم هم نشسته اند و در دوران های مختلف ماندگار شده اند.

مدیرعامل اسبق بنیاد امام رضا(ع) معتقد است: اثر ماندگار «آمدن ای شاه پناهم بده» که خدا رحمت کند حسان چایچیان اشعارش را سرود و با آهنگ سازی بسیار فاخرآریا عظیمی نژاد و صدای ملکوتی استاد کریمخانی تولید شد؛ جزئی از زندگی، باور و اعتقادات مردم شده و بر دل و جانشان نشسته است.

این اهنگ از همان روز اول که وارد زندگی و فرهنگ مردم شد به سرعت در قلبها و دلها جای گرفت.

مردم ما عاشق امام رضا هستند و هر کسی از دل و جانش برای حضرت اثری را خلق کند آن را دوست دارند و با روح شان ارتباط برقرار می کند. همان طور که می بینیم این روزها سرود سلام فرمانده دارد در جامعه دست به دست می شود شهر به شهر، حتی کشور به کشور در بسیاری از کشورهای اسلامی این اثر دارد ارائه می شود این ناشی از این است که این آثار برآمده از دل است و آدمها با دل این آثار را خلق کرده اند لذا بر دلهای دیگران هم می نشیند.

ایشان به جشنواره امام رضا(ع) معرفی شد

جعفری به بیان نحوه آشنایی اش با استاد کریمخانی اشاره دارد و می گوید: آشنایی من با جناب استاد کریمخانی از جشنواره امام رضا علیه السلام بود. من دوستی دارم به نام آقای عابدی که در سالهای ۸۳-۸۴ مسئولیت موسسه آفرینشهای آستان قدس رضوی را داشتند. آقای عابدی جناب آقای استاد کریمخانی را به من معرفی کردند و گفتند چنین شخصیتی است و شما می توانید از ایشان در جشنواره دعوت کنید.

خب ما هم در موضوع جشنواره امام رضا علیه السلام دنبال شخصیتهایی بودیم که کارهایی را در زمینه حوزه فرهنگ رضوی تولید کرده باشند لذا جناب استاد کریمخانی را پیدا کرده و با ایشان صحبت کردیم و دعوت کردیم برای جشنواره  بیایند و از زمان  تقریبا هر سال پای ثابت مراسم اختتامیه جشنواره امام رضا علیه السلام بودند و در نهایت هم این سالهای آخر از ایشان و از استاد چایچیان که سراینده شعر «آمدم ای شاه پناهم بده» به عنوان خادم فرهنگ رضوی تجلیل کردیم. این یکی از افتخارات ما بود که هر ساله در مراسم اختتامیه جشنواره امام رضا علیه السلام از ایشان دعوت می کردیم و او هم با همین «آمدم ای شاه پناهم بده» جمعیت و مخاطبان خودش را متحول و دلها را متوجه ساحت مقدس حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام می کرد.

برای میهمانان خارجی می خواندند

جعفری ادامه می دهد: بعد از اینکه ما از استاد کریمخانی دعوت کردیم فضا به سمتی رفت که هر ساله تقاضاهای زیادی برای حضور ایشان در مراسم داشتیم لذا با توجه به اقبال عمومی که نسبت به استاد کریمخانی بود در تمام این سالها سعی مان بر این بود که حتما ایشان به عنوان پای ثابت اختتامیه جشنواره امام رضا علیه السلام حضور داشته باشند.

یادم هست حتی میهمانان خارجی ما بشدت ایشان را دوست داشتند و گاهی درهتلی که ایشان و مهمانان خارجی ما حضور داشتند از ایشان درخواست می کردند که این شعر را بخوانند. وقتی که ایشان شروع به خواندن می کردند همه مهمانها مخصوصا مهمانان خارجی از اتاقها بیرون می آمدند و می نشستند و گوش می کردند و همیشه متقاضی بودند که ایشان بیشتر در این فضا حضور داشته باشند.

حضور  استاد کریمخانی در جشنواره امام رضا(ع) بسیار بابرکت بود و سالهای آخر که دچار کسالت شدند این توفیق از ما سلب شد که بیشتر از وجود ایشان استفاده و بهره ببریم.

درست است که استاد کریمخانی از میان ما رفت اما کار و اثری که ایشان انجام داد  باقی است و همین اثر نام ایشان را برای همیشه زنده و جاودان نگه می دارد.

خبرنگار: صدیقه رضوانی نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.