تحلیلگر معروف امور بین الملل با اشاره به روند شتابزده تحولات جنگ اوکراین، از ۶ تحول جدید رخ داده در این جنگ پرده برداشته و به تهدید ژنرال روس درباره حمله به لندن پرداخته است.

موشک ویرانگر «سارمات» قلب لندن و پاریس را نشانه خواهد رفت

به گزارش قدس آنلاین، عبدالباری عطوان از تحلیلگران جهان عرب در مطلبی در رای الیوم به تحولات جنگ اوکراین پرداخته و آورده است: چرا لندن هدف نخست هر حمله هسته ای خواهد بود؟ سناریوهای احتمالی در پنجمین ماه جنگ اوکراین چیست؟

وی در ادامه به شش تحول تازه ای که در جنگ اوکراین رخ داده است به شرح زیر اشاره کرد؛

اول تسلط نیروهای روسیه بر شهر راهبردی لیسچانسک پس از جنگ خیابانی. این نشان از پیشروی ها و دستاوردهای نیروهای روسی در جنوب شرق اوکراین دارد و نمایانگر سقوط شهرهای اوکراینی یکی پس از دیگری به دست نیروهای روسی است.

دوم، ورود نیروهای بلاروس متحد روسیه و همسایه آن به شکل رسمی به جنگ و شلیک موشک از اراضی آن به مرکز تجمع نیروهای اوکراینی در شهر دیسینا.

سوم، دستور پوتین برای ارسال موشک های اسکندر با برد ۵۰ کیلومتر مجهز به کلاهک هسته ای به بلاروس.

چهارم، حملات شدید به پایتخت اوکراین و بروز آتش سوزی گسترده در آن. مفهومش این است که کی‌یف هدف بعدی پس از کنترل نیروهای روسی بر منطقه دونباس، خواهد بود.

پنجم، افزایش ترس از حمله نیروهای روس به سه کشور بالتیک پس از حضور نیروهای ناتو در آن و اقدام لیتوانی در بستن مرزهای خود به روی روسیه، موضوعی که فرماندهان نظامی روس آنرا به مثابه خنجری مسموم از پشت که نمی تواند بدون پاسخ بماند، تلقی می کنند.

ششم، اظهار نظر آندری گورولیوف، نماینده مجلس و عضو کارگروه دفاعی مسکو یکی از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که در مصاحبه ای تلویزیونی گفت: «اگر جنگ جهانی سوم شروع شود لندن اولین هدف راهبردی در کشورهای ناتو است که مورد اصابت موشک‌های روسیه قرار خواهد گرفت.کل مجموعه ماهواره‌های فضایی دشمن را در نخستین عملیات هوایی نابود خواهیم کرد. آمریکایی یا بریتانیایی بودن آن‌ها اهمیتی ندارد، ازنظر ما همه به ناتو تعلق دارد. در مرحله دوم تمامی سامانه دفاع ضد موشک را هر جا که باشد ۱۰۰ درصد نابود می‌کنیم. سوم آنکه قطعاً از ورشو، پاریس یا برلین شروع نخواهیم کرد. لندن اول از همه مورد اصابت قرار خواهد گرفت. «برق» اروپای غربی قطع خواهد شد».

عطوان در ادامه آورده است: اظهار نظر ژنرال گورولیوف و تهدیدات آن باید کاملاً جدی گرفته شود و اینکه تهدید به هدف قرار دادن لندن و به دنبال آن دیگر پایتخت های اروپایی کرده است، بدان معناست که این حمله با موشک های هسته ای مانند موشک سارمات مافوق صوت خواهد بود. این موشک ظرف دقایق کوتاهی به قلب لندن و پاریس و ورشو خواهد رسید و قدرت ویرانگری آن بسیار بالاست.

وی می نویسد: برخی از تحلیلگران غربی بر این باورند که این تهدیدات از سوی پوتین و نظامیان نزدیک آن در راستای جنگ روانی و افزایش کمک تسلیحاتی اروپا و آمریکا به نیروهای اوکراین طی روزهای اخیر است؛ اما تجربه صد روز اول این جنگ ثابت کرده است که رئیس جمهور روسیه تهدید خود را اجرایی می کند.

این تحلیلگر امور بین الملل تاکید کرد: جنگ اوکراین روند شتابزده ای پیدا کرده است و در سایه نبود تحرکات میانجی گرایانه موفق، اوضاع به سمت جنگ جهانی سوم و جنگ هسته ای پیش می رود.

عطوان در پایان نوشت: روزها و هفته های آتی در جنگ اوکراین سرنوشت ساز خواهد بود. بولدوزر روسی به سرعت در حال پیشروی است و در حال حاضر همه موانع را در اوکراین از پیش رو بر می دارد و فردا در بالتیک و پس از آنچه بسا در لهستان این روند ادامه یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.