۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸
کد خبر: 806391

آمدم ای شاه پناهم بده حاصل شعر، آهنگ سازی و خوانندگی حرفه ای است/مطلع و مقطع شعری جذاب

حجت الاسلام سید حسین سیدی؛ شاعر، دبیر انجمن ادبی ارادت و عضو شورای شعر آستان قدس رضوی

آمده ام ای شاه پناهم بده ماندگار شده چون یک تیم حرفه ای و کار بلد این اهنگ را تهیه کرده اند هم حرفه ای و هم علاقمند به حضرت رضا(ع).آهنگ سازی آقای آریا عظیمی نژاد ،شعر آقای چایچیان و صدای آقای کریمخانی هر سه دست به دست هم داده اند تا این اثر ماندنی شود.

آمدم ای شاه پناهم بده حاصل شعر، آهنگ سازی و خوانندگی حرفه ای است/مطلع و مقطع شعری جذاب

یکی از دلایل مهم ماندگاری مداحی آمدم ای شاه پناهم بده شعر جذاب و دلنشین و در عین حال ساده این اثر است حجت الاسلام سید حسین سیدی روحانی شاعر و دبیر انجمن ادبی ارادت و عضو شورای شعر آستان قدس رضوی و عضو انجمن شعر طلاب کشور در یاداشتی درباره ویژگی های شعری این اثر سخن گفته است.

شعر آمدم ای شاه پناهم بده در سبک خراسانی سروده شده

در شعر «آمدم ای شاه پناهم بده» که سروده مرحوم آقای حبیب چایچیان است با یک زبان ساده و همه  فهم مواجه هستیم یعنی بالاترین ویژگی شعر آقای چایچیان این است که سبک، سبک خراسانی است و سبک خراسانی را عوام لذت می برند و خواص می پسندند. این زبان روان و سبک خراسانی که دور از تقییدات و دور از گره هاست از بالاترین ویژگی های شعر «آمدم ای شاه پناهم بده» است البته باید به این نکته توجه کرد که زبان ساده به معنای پایین آوردن سطح معنا و محتوا نیست اینجا زبان ساده و همه فهم است ولی از بار محتوا کاسته نشده کاری که سعدی با کلمات می کند و استاد این کار است.

وزن شعر با محتوا تناسب دارد

از نظر تکنیکی آقای چایچیان از وزن مناسب برای این محتوا استفاده کرده است.

ما در شعر هر قالبی را برای هر محتوایی نمی توانیم انتخاب کنیم. غالبا غزل را برای عاشقانه ها استفاده می کنیم و قصیده را برای موضوعهای اجتماعی و یا انتقادی انتخاب می کنیم قدما که رجز می خواندند، رجز در یک وزن خاصی سروده می شد چون باید حماسی  می بود. بنابراین باید گفت این وزن با محتوا و مفهوم سازگاری دارد اصطلاحا هارمونی قشنگی را پدید آورده است. علاوه بر اینکه وزن و محتوا تناسب دارند صدای استاد کریمخانی هم با محتوا هماهنگ است که مجموعه این هماهنگی ها باعث شده این اثر زیبا خلق شود.

مطلع شعر برای مخاطب جذاب است

سیدی در بیان سومین ویژگی شعری اثر آمده ام ای شاه پناهم بده می گوید: حسن مطلع این شعر خیلی زیبا و بجاست. در بحث رسانه می گویند ۵ ثانیه فرصت داری که مخاطب را به خود جذب کنی، در شعر هم همینطور است. در مصرع اول مخاطب تصمیم می گیرد به شعر شما گوش کند یا نه، در این شعر این ویژگی وجود دارد که مصراع «آمدم ای شاه پناهم بده». باعث می شود که مخاطب گوش کند و برای او جذاب است که ادامه شعر را بشنود...خط امانی زگناهم بده...

علاوه بر مطلع، حسن مقطع یعنی پایان خوبی هم این شعر دارد که مجموع این ها باعث شده ما با یک اثر به یادماندنی روبرو شویم.

این نوا حرف دل و زبان حال همه ماست

من فکر می کنم  مهم ترین عاملی که باعث شده این اثر ماندگار شود این است که حرف دل است. همه ما تا چشممان به حرم امام رضا علیه السلام می افتد اولین چیزی که احساس می کنیم این است که آقا ما را پناه بده ما غیر از تو کسی را نداریم و در روایات هم از ائمه علیهم السلام به عنوان پناهگاه نام برده شده، خاصیت پناهگاه این است که وقتی کسی به پناهگاه می رود از مذهب و ملیت و وضعیت او نمی پرسند و پناهگاه جایی برای همه است. ائمه علیهم السلام حصن حصین هستند کسی وارد این دژ استوار و محکم شود با هر شرایطی در امان است. پس مهم ترین دلیلی که باعث شده این اثر ماندگار شود  این است که حرف دل و زبان حال همه ماست چون وقتی خودمان وارد حرم می شویم همینطوری با امام حرف می زنیم.

معشوقی بلند مرتبه

علاوه بر آن مقامی که در این شعر به معشوق داده می شود و شاعر خودش را برابر معشوق کوچک می کند از دیگر دلایل ماندگاری این اثر است. اینکه عاشق و زائر خودش را در برابر معشوق کوچک می کند و معشوق را بسیار بلندمرتبه می بیند این هم به دلهای مردم نشسته و در غزل خوش نشسته و باعث ماندگاری اثر شده است.

آهنگ سازی، شعر و خوانندگی خوب و حرفه ای باعث تولید این اثر ماندگار شده

 آهنگ سازی خوب آقای آریا عظیمی نژاد را هم هرگز نمی توان نادیده گرفت آمده ام ای شاه پناهم بده ماندگار شده چون یک تیم حرفه ای و کار بلد این اهنگ را تهیه کرده اند هم حرفه ای و هم علاقمند به حضرت رضا(ع).

آهنگ سازی آقای آریا عظیمی نژاد ،شعر آقای چایچیان و صدای آقای کریمخانی هر سه دست به دست هم داده اند تا این اثر ماندنی شود.

نظر کرده امام رضا(ع)

اما نظر شخصی من این است که خداوند و حضرت رضا(ع) قطعا به این اثر نظر کرده اند که این چنین بر قلب ها نشسته و ماندگار شده.

همانطور که پیامبر صلی الله علیه و آله هم می فرمایند:«ان لربکم فی ایام دهرکم نفحات»« بعضی روزها ویژه هستند خودتان را در معرض آن روزهای ویژه قرار دهید».

بعضی آدمها، بعضی صداها، بعضی شعرها و.. ویژه می شوند و این بخاطر عنایت خداوند است.

اراده خدا برای این شعر، این اثر و این آهنگ سازی تعلق گرفته که این خودش را نشان دهد و بدرخشد. لذا من بالاترین علت ماندگاری این اثر را عنایت خداوند و خود حضرت به این اهنگ می دانم و فکر نمی کنم به این زودی از ذهن کسی پاک شود. من خودم چندین سال است آهنگ موبایلم همین آهنگ آمدم ای شاه پناهم بده است و هنوز از شنیدن آن سیر نشده ام.

پس ماندگاری فقط در تکنیک و فن خلاصه نمی شود ماندگاری در اراده و لطف خداوند است که قواعد را به هم می ریزد.

من زمانی که در جایگاه فرهنگی بنیاد امام رضا(ع) از استانها نظر سنجی می کردیم که چه را برنامه ای را درخواست دارید که در مراسم اختتامیه در مشهد اجرا کنیم همه بالاتفاق می گفتند حضور آقای کریمخانی و اجرای مداحی «آمدم ای شاه پناهم بده» درخواست ماست. باوجود این همه برنامه زیبایی که می توانست در مراسم اختتامیه قرار بگیرد  اما همه درخواست اجرای این قطعه را داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.