زمین‌لرزه‌ای به شدت ۶.۱ ریشتر بندر خمیر و بندر لنگه را ساعت ۲ بامداد روز گذشته، لرزاند.

هرمزگان روی دور تند امداد

بر اثر این حادثه روستای ۴۰۰ خانواری سایه‌خوش از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه به‌صورت ۱۰۰درصد تخریب شد و به برخی روستاهای دیگر نیز آسیب جدی وارد شد. این زلزله با چندصد پیش لرزه خفیف و دو پس‌لرزه بالای ۶ ریشتر حتی در کشورهای عربستان و پاکستان نیز احساس شد. خوشبختانه در نتیجه سرعت عمل گروه امداد و نجات این حادثه تلفات جانی زیادی نداشت و تنها پنج جان‌باخته و ۸۴مصدوم داشت.

نجات مردم از زیر آوار پیش از طلوع آفتاب 
باوجود این در همان ساعات اولیه حادثه، امدادرسانی با سرعت آغاز شد و در کسری از روز به‌اتمام رسید. استاندار هرمزگان در همین زمینه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: امدادرسانی فوری، بلافاصله با اولویت نجات افراد زیرآوار مانده انجام شد و قبل از طلوع خورشید مطمئن شدیم کسی زیر آوار نیست. درگام دوم عملیات، اسکان موقت انجام و چادرهای موقت مستقر شد. ساعت ۸ صبح روز گذشته نیز دستور آغاز پخت غذا صادر و در مرحله اول بیش از ۳هزارو۵۰۰ وعده غذا برای افرادی که در مناطق زلزله‌زده حضور داشتند، تهیه شد. موارد دیگری مانند آب و نان نیز به زلزله زدگان رسانده شد. دوستی افزود: در کمترین زمان ممکن، برق آب‌شیرین‌کن‌های منطقه وصل و نگرانی برای تأمین آب رفع شد. تعدادی چادر سالنی با خنک‌کننده ایستاده تهیه شد که بچه‌ها تا وصل برق آن‌جا مستقر شدند.

خانه‌های روستایی بیمه هستند 
استاندار هرمزگان همچنین با بیان اینکه خوشبختانه چند هفته پیش با تعامل استانداری و بنیاد برکت تمام خانه‌های روستایی بیمه شده بودند، گفت: کارشناسان بیمه‌ در حال ارزیابی هستند اما آوار برداری اصلی مربوط به مسیرهای مواصلاتی بوده که به دلیل ریزش کوه و پل مسدود شده و به سرعت رفع انسداد و آسفالت‌ریزی در حال انجام است. احمد وحیدی وزیر کشور نیز پس از تماس تلفنی با استاندار هرمزگان در سفری به مناطق آسیب‌دیده در جمع مردم حضور پیدا کرد و پس از شرکت در مراسم تشییع جان‌باختگان این حادثه، دستور بسیج امکانات لازم برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان را صادر کرد.

هلال احمر در خط مقدم امدادرسانی 
با اعلام مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر استان فارس، در خصوص این رویداد تمامی نیروهای امدادی و عملیاتی این جمعیت به حالت آماده‌باش کامل درآمده و ۹تیم تخصصی عملیاتی این جمعیت به استان هرمزگان اعزام شدند. تیم تخصصی امداد هوایی نیز به همراه بالگرد، دو تیم تخصصی مجهز به سگ‌های زنده‌یاب، تیم‌های واکنش سریع و پنج تیم عملیاتی جست‌وجو و نجات در آوار و اسکان اضطراری از چهار شهرستان استان فارس به استان هرمزگان اعزام شدند. مهدی ولی‌پور رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز در هماهنگی با استان‌های معین برای امدادرسانی و کمک به آسیب‌دیدگان در این زلزله از آمادگی استان‌های فارس، بوشهر و کرمان برای اعزام کمک به مناطق زلزله‌زده خبرداد. وی افزود: اقلام کمکی شامل چادر، موکت، اقلام زیستی و بسته‌های غذایی از طریق تهران به محل حادثه ارسال و در اختیار مردم قرارگرفته است.

دولت در حال ارزیابی خسارت‌ها
مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان نیز روز گذشته با حضور در جمع خبرنگاران از  تخریب و آسیب جدی حداقل۴۵۰ واحد مسکونی در کانون زلزله خبر داد. شهریار نوری‌زاده با بیان اینکه ۱۰ تیم تخصصی در منطقه در حال بررسی وضعیت منازل مردم و خسارات وارد شده هستند، عنوان کرد: به‌زودی کارشناسی انجام شده برای دولت ارسال خواهد شد. با توجه به گرمای شدید و شرجی بودن هوا در منطقه، مردم زلزله‌زده که محل زندگی‌شان تخریب شده باید هرچه سریع‌تر در کانکس‌های مجهز اسکان داده شوند و چادر که اسکان اضطراری است به هیچ وجه در این شرایط آب و هوایی مناسب نیست.

خبرنگار: شمس الدین نجفی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.