سرپرست آتش‌نشانی مشهد گفت: مناطق ثامن و ۲ به ترتیب دارای کمترین و بیشترین حوادث شهری بوده‌اند.

۲۹هزار حادثه شهری در یک سال

به گزارش قدس آنلاین، یکی از اتفاقات پرتکرار در کلان‌شهرهایی همچون مشهد، وقوع حوادث مختلف شهری شامل آتش‌سوزی، تصادف، محبوسی افراد و... است تا جایی که براساس آمار یک‌ساله (‌امور آمار و تحلیل اطلاعات) گروه برنامه‌ریزی و توسعه آتش‌نشانی مشهد، سال گذشته ۲۹هزار و ۳۰۰عملیات از سوی آتش‌نشانان مشهدی صورت گرفته‌، عملیات‌هایی که جان بیش از ۱۲هزار نفر از شهروندان را از خطر نجات داده است. حالا آمار یک‌ساله ایمنی شهر را در گفت‌وگو با سرپرست سازمان آتش‌نشانی مشهد، به منظور شناخت بیشتر نقاط قوت و ضعف و همچنین آمادگی برای حوادث احتمالی پیش‌رو بررسی می‌کنیم.
اولین پرسشی که در ذهن شهروندان وجود دارد، فراوانی آتش‌سوزی‌ها و دیگر حوادث شهری است، موضوعی که مجید فرهادی در این باره می‌گوید: در سال گذشته ۷هزارو ۶۶۰مورد آتش‌سوزی در مشهد رخ داده است و در حوزه امداد و نجات همچون تصادف‌ها، نجات افراد از آسانسورها و... ۸هزارو ۶۸۱حادثه را پوشش داده‌ایم که بیشترین میزان حوادث مشهد نیز در همین حوزه بوده است.
وی ادامه می‌دهد: در حوزه خدمات ایمنی که حوادثی شامل رفع مزاحمت و نجات حیوانات، نشت مایعات‌ اشتعال‌زا و... را شامل می‌شود ۶هزارو ۳۶۴حادثه را شاهد بوده‌ایم، همچنین آتش‌نشانان در ۳هزارو ۱۴۵حادثه به عنوان نیروهای کمکی در مناطق مختلف مشهد و حومه حاضر شده‌اند.


خرداد پرحادثه‌ترین ماه سال
همیشه برخی ماه‌ها در وقوع حوادث از ماه‌های دیگر پیش‌تر هستند، در سال ۱۴۰۰نیز خرداد با ۸۸۵مورد حادثه آتش‌سوزی پرحادثه‌ترین ماه سال بوده است و در مقابل دی ‌با ۴۶۸آتش‌سوزی کمترین میزان حوادث را به خود اختصاص داده است، این را مجید فرهادی می‌گوید و ادامه می‌دهد: البته در حوزه امداد و نجات تیر با هزار و ۳۲۷مورد بیشترین حادثه را به خود اختصاص داده است.


منطقه ۲، پرحادثه‌ترین منطقه شهری
سرپرست سازمان آتش‌نشانی مشهد درباره سهم مناطق شهری در وقوع حادثه بیان می‌کند: در منطقه ۲مشهد سال گذشته هزارو ۲۸۴مورد آتش‌سوزی و هزارو ۴۸۶حادثه مربوط به امداد و نجات رخ داده است که پرحادثه‌ترین منطقه شهری محسوب می‌شود در مقابل منطقه ثامن با ۱۳۲مورد آتش‌سوزی و ۱۲۰حادثه مرتبط با امداد و نجات کمترین حوادث شهری را به خود اختصاص داده است.
فرهادی با بیان اینکه در حوزه خدمات ایمنی بیشترین حوادث در منطقه۹مشهد رخ داده درباره ساعات حوادث نیز می‌گوید: براساس آمار سالانه بیشترین حوادث مربوط به آتش‌سوزی ساعت ۲۰تا ۲۲بوده است و در عملیات امداد و نجات نیز ساعت ۱۲تا ۱۴ظهر بیشتر اتفاق‌ها افتاده است، اما عملیات‌های مربوط به خدمات ایمنی بیشتر سمت صبح و بین بازه زمانی ۱۰تا ۱۲بوده است.


بیشترین دلایل حوادث چه بوده است؟
آتش‌سوزی ناشی از گرمای اجزای شبکه توزیع برق با ۲۸درصد، آتش‌سوزی ضایعات و زباله خارج از ساختمان و همچنین وسایط نقلیه با ۲۱.۵درصد و سوختن سطل‌های زباله و بازیافت با ۱۱درصد بیشترین حوادث مربوط به فراوانی آتش‌سوزی‌های مشهد بوده که فرهادی آن را بیان می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: در حوزه امداد و نجات ۵۷درصد عملیات‌ها در حوزه آسانسورها بوده است، ۲۲درصد محبوسی افراد در منازل و... بوده و ۱۰درصد نیز شامل برداشتن انگشتر و زیوآلات بوده است اما در حوزه خدمات ایمنی ۲۲درصد حوادث شامل نجات افراد از مزاحمت حیوانات و ۱۹درصد در حوزه رهایی و نجات حیوانات گیرافتاده بوده است در پله بعدی بیشترین اتفاق‌های مربوط به خدمات ایمنی پیشگیری از وقوع حوادث بعدی درباره نشت مایعات ‌اشتعال‌زا بوده که ۱۵درصد کل عملیات‌ها را به خود اختصاص داده است.


۱۵۷کشته در یک سال
غم‌انگیزترین آماری که سرپرست آتش‌نشانی مشهد به آن اشاره می‌کند مربوط به کشته‌شدگان حوادث شهری است، بر این اساس در سال گذشته ۱۵۷نفر در سوانح مرتبط با آتش‌نشانی جان باخته‌اند و هزارو ۷۳۵نفر مصدوم شده‌اند، در مقابل نیز آتش‌نشانان ۱۲هزارو ۴۱۵نفر را از خطر نجات داده‌اند، هرچند در این زمینه ۳۵آتش‌نشان خود مصدوم شده‌اند.
موضوع تماس‌های برقرار شده با سامانه ۱۲۵آتش‌نشانی مشهد موضوع دیگری است که فرهادی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: آمار نشان می‌دهد، در سال ۱۴۰۰، ۶۷۹هزار و ۳۴۳تماس با آتش‌نشانی مشهد صورت گرفته که سهم عملیات‌ها با ۲۹هزار و ۳۰۰مورد ۱۶درصد، تماس‌های مزاحمی با ۲۵۷هزارو ۵۷۷مورد ۳۷درصد، تماس‌های اشتباهی با ۲۵۰هزارو ۹۸مورد ۳۷درصد کل تماس‌ها بوده است.
وی ادامه می‌دهد: البته ۳۳هزارو ۴۶۹نفر نیز برای مشاوره با ما تماس گرفته‌اند که ۵درصد کل تماس‌ها بوده و مابقی نیز شامل ۱۶درصد نیز در رده دیگر تماس‌ها دسته‌بندی می‌شود.
فرهادی در پایان با بیان اینکه امروز آتش‌نشانی مشهد از آمادگی بالایی برای رفع خطر و پیشگیری از وقوع حوادث دارد، تصریح می‌کند: با این همه، از شهروندان می‌خواهیم تا نسبت به رعایت نکات پیشگیرانه دقت بیشتری بکنند، زیرا با ‌اینکه همکاران من اجازه نمی‌دهند جان هیچ شهروندی به خطر بیفتد، اما خسارت‌های ناشی از حوادث موضوعی نیست که بشود آن را به راحتی جبران کرد.

انتهای پیام

منبع: شهرآرا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.