نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: جهاد تبیین به عنوان یک وظیفه جهادی در درجه اول متوجه ما روحانیون است که لباس نوکری امام‌زمان (ع) را بر تن داریم.

جهاد تبیین در درجه اول متوجه روحانیون است

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سید احمد علم الهدی در چهارمین دوره طرح زائران حرم رضوی که با حضور مبلغان جهادی عرصه سلامت و مقابله با بیماری کرونا برگزار شد، اظهار کرد: جهاد تبیین به عنوان یک وظیفه جهادی در درجه اول متوجه ما روحانیون است که لباس نوکری امام‌زمان (ع) را بر تن داریم و افتخارمان خدمت‌گزاری به درگاه بقیةالله ارواحنافداه است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به آیه ۱۵ سوره حجرات با بیان اینکه این آیه دارای سه خصوصیت است ۲ خصوصیت ایجابی که ایمان و جهاد است و یک خصوصیت سلبی که تردید است، در توصیف جهاد به نفس و جهاد به اموال بیان کرد: آن کس در ردیف باورمندی صفت پروردگار صفت ایجابی منحصر مؤمنون و صادقون قرار گرفته‌است و آن عبارت است از جهاد به اموال و جهاد انفس است و جهاد انفاس مقدم بر جهاد به اموال است.

وی افزود: شما روحانیون نوکران بااخلاص امام‌زمان (عج) هستید و دلیل بر اخلاص شما، جهاد شما است چرا که در دوران شیوع کرونا که بخش عمده جهان را فرا گرفته بود شما نیروهای جهادی در اجرای احکام شرعی و آرامش جامعه مومنانه جهاد به نفس کردید و بدون ترس و وحشت جان برکف برای نجات هم نوعان خود به میدان آمدید و توانستید در میدان امتحان الهی سربلند باشید و باعث رضایت خداوند و امام زمان (عج) شوید و ثابت کنید نوکری صاحب الزمان در هر شرایطی شدنی است و این عمل خالصانه شما بسیار ارزشمند است.

آیت‌الله علم الهدی گفت: علت اینکه رهبر معظم انقلاب در حکم جهادی، جهاد تبیین را به جای جهاد تبلیغ انتخاب کردند این بود که جهاد تبیین در قشر خاصی محدود نمی‌شود و یک تکلیف عمومی برای همه عناصر انقلابی مؤمن، متدین و مقلد است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: این در حالی است که جهاد تبلیغ منحصر به یک قشر خاص مانند فضلا، روحانیت و علما است که وظیفه شأن تبلیغ است.

وی افزود: علت دیگر انتخاب جهاد تبیین به جای جهاد تبلیغ این است که هدایت بر ۲ بخش است بخش نخست ارائه طریق و نشان‌دادن راه و بخش دوم رساندن به مقصد و مطلوب است یعنی این‌که دست فرد را بگیرید و به مقصد برسانید چرا که خداوند در قرآن می‌فرماید ای پیغمبر وظیفه تو انذار و ارائه طریق است و هر قومی هادی مخصوصی دارد که دست آن‌ها را بگیرد و به مقصد و مطلوب برساند.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: هنگامی که این آیه نازل شد پیامبر (ص) فرمودند من منذر هستم و وظیفه‌ام ارائه طریق است اما آن کسی که دست امت را می‌گیرد و به مطلوب می‌رساند حضرت علی علیه‌السلام است لذا هدایت امت منحصر به امام علی علیه‌السلام است و به‌جز وجود ایشان هدایتی وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: بنابراین جهاد تبلیغ، مقام ابلاغ است و فقط ارائه طریق است و ابلاغ یا جا می‌افتد یا جا نمی‌افتد اما جهاد تبیین رساندن مطلوب است و مقام‌معظم رهبری با حکم جهاد تبیین خواستند بفرمایند که افرادی که در مقام تبلیغ دین و ارشاد و هدایت مردم قرار دارند ابلاغ و تبلیغ به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید جهاد تبیین کنند تا رساندن به مطلوب نیز صورت بگیرد.

انتهای پیام

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.