۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 807366

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان اعلام کرد: خشکسالی و کاهش نزولات جوی در سال آبی گذشته بر روی تالاب ها اثر گذاشته و تالاب‌های استان شرایط خیلی خوبی ندارند

شرایط نامناسب تالاب‌های همدان

به گزارش قدس آنلاین، مهدی صفی‌خانی اظهار کرد: شرایط خشکسالی شرایط خاصی را برای تالاب ها ایجاد کرده است و عمده منابع آبی طبیعی یا خشک شده‌اند و یا رو به خشکی می‌روند.

وی با اشاره به تالاب آق گل در ملایر و پیرسلمان و چم‌شور در اسدآباد به عنوان سه تالاب طبیعی اصلی استان گفت: تالاب آق گل به عنوان بزرگترین تالاب طبیعی استان به علت مناسب نبودن بارش ها آبگیری نشد، در بهار امسال انتظار بر آن بود که از طریق سیلاب‌های بهاره این اتفاق رخ دهد که متأسفانه بارش خاص و چشمگیری نداشتیم و در نهایت آبگیری آق گل صورت نگرفت.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان تصریح کرد: تالاب فصلی چم شور هم چند سالی است که خشک بوده و شرایط تالاب آق گل را دارد.

وی با اشاره به تالاب پیرسلمان اسدآباد نیز بیان کرد: تالاب پیرسلمان اسدآباد سال ها بود شرایط خوبی داشت و هیچ سالی آب آن کم نشده بود و همیشه پر آب بود اما شرایط خاص امسال موجب شد از اول خردادماه آب آن شروع به پایین رفتن کند که اوج اُفت آب آن در  یک ماه گذشته بوده اما از شرایط و وضعیت عمومی تالاب به نظر می آید که این تالاب در حال تغییراتی در بالا آمدن سطح آب است.

صفی‌خانی مطرح کرد: علت این تغییر در بالا آمدن سطح آب تالاب پیرسلمان می‌تواند عدم استفاده از چاه های آب کشاورزی در زمین های اطراف تالاب برای آبیاری محصولات باشد که موجب شده  برداشت آب از سفره های آب زیرزمینی در اطراف تالاب کمتر اتفاق بیفتد و اثر آن را روی بالا آمدن آب تالاب بگذارد و اگر این قضیه ادامه داشته باشد پس به طور قطع علت آن همین بوده است در غیر این‌صورت باید بررسی بیشتر کرد.

لایروبی تالاب پیرسلمان برای نخستین بار

وی در ادامه از لایروبی تالاب پیرسلمان اسدآباد برای نخستین بار در سال جاری خبر داد و گفت: امسال برای نخستین بار تالاب پیرسلمان اسدآباد با همکاری بین دستگاهی ادارات شهرستان از جمله فرمانداری، شرکت آب منطقه‌ای استان و شهرستان و راهداری شهرستان با استفاده از امکانات و ماشین آلات دستگاه‌ها با پشتیبانی محیط زیست لایروبی شد.

صفی خانی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد لایروبی تالاب پیرسلمان انجام شده است، اظهار کرد: امیدواریم ادامه فعالیت را نهایی کرده و شرایط برای زمان آبگیری تالاب مهیا شود تا برای سال بعد وضعیت عمومی تالاب به لحاظ زیستگاهی شرایط بهتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه برخی تالاب های مصنوعی دیگر نیز چون سدها در استان وجود دارد که به مرور زمان کارکرد تالابی پیدا کرده‌اند و جزء تعاریف تالاب می‌توان آنها را گنجاند، افزود: آبشینه، شیرین سو، اکباتان و کلان از جمله سدهای آب شرب استان هستند که کارکرد تالابی دارند و براساس تعاریف اطلاق کلمه تالاب برای آنان بی ربط نیست.

صفی خانی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط و میزان مصرف وضعیت این تالاب‌های مصنوعی مشخص است، خاطرنشان کرد: سد آبشینه تقریباً خشک شده و اکباتان هم با توجه مصرف آن برای آب شرب شهر همدان رو به خشکی است.

وی یادآور شد: سد کلان به واسطه مصرف کم آب که از آن انجام شده و اتفاق افتاده همچنان شرایط خوبی دارد و شیرین سو هم به واسطه عدم‌استفاده فعلاً شرایط آن بد نیست اما در ادامه سال هر چه جلوتر برویم افزایش دما و خشکی درجه دما و رطوبت هوا به طور قطع ممکن است موجب خشکی آن شود.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.