کتاب «سیمای مجاهد در قرآن: بازشناسی سیره اخلاقی و رفتاری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» نوشته سمیه رضایی توسط نشر امتداد حکمت منتشر شد.

بازنگری سیره اخلاقی حاج قاسم از منظر قرآن کریم

به گزارش قدس آنلاین، نشر امتداد حکمت کتاب «سیمای مجاهد در قرآن: بازشناسی سیره اخلاقی و رفتاری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» نوشته سمیه رضایی را با شمارگان ۱۰۰ نسخه، ۱۶۰ صفحه و بهای ۵۰ هزار تومان منتشر کرده است.

یکی از مهمترین موضوعاتی که خداوند متعال در قرآن کریم به طور گسترده از آن صحبت کرده بحث جهاد فی سبیل الله است. این موضوع یکی از مهمترین فروعات دین مبین اسلام و از جمله دستورهای سازنده و عزت بخش مکتب کامل‌ترین دین الهی است. حق تبارک و تعالی در شرایطی خاص بندگان مؤمن خود را به صورت گروهی و فردی به مبارزه و مقابله با دشمن مهاجم فراخوانده می‌خواند و برای کسانی که در راه اسلام از جان و مال خود گذشته و مجاهده می‌کنند ویژگی‌هایی را برشمرده و آنان را به پاداش‌های خاص نوید می‌دهد.

بر اساس فرهنگ اسلامی مجاهدان راستین، در ابعاد اعتقادی، ارزشی و رفتاری از ویژگی‌هایی دارند که با اتکا به آنها، دشمنان حق را به خاک مذلت می‌نشانند؛ همچنین این ویژگی‌ها آنها را از سایر مؤمنان، متمایز کرده و باعث قرب و نزدیکی‌شان به حق تبارک و تعالی می‌شود. سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از نمونه‌های بارز مجاهد مورد نظر قرآن کریم است. بسیاری از ویژگی‌هایی که در قرآن برای مجاهدان راه خدا مطرح شده بر شخصیت این شهید بزرگوار و مجاهد، نستوه، قابل تطبیق است. این موضوع پژوهشی مهمی است و تنی چند از پژوهشگران علاقه‌مند به کشور و شخصیت حاج قاسم سلیمانی به این موضوع پرداخته‌اند.

نویسنده کتاب «سیمای مجاهد در قرآن» نیز در چهار فصل به بررسی تطبیقی ویژگی‌های مجاهد از منظر قرآن با شخصیت حاج قاسم سلیمانی پرداخته است. فصل اول کتاب شاکل دو گفتار کلیات و مفهوم شناسی تحقیق است. فصل دوم کتاب با عنوان ویژگی‌های اعتقادی انسان مجاهد در قرآن به بررسی سه ویژگی ایمان، توکل و اخلاص، اختصاص پیدا کرده است.

فصل سوم ویژگی‌های اخلاقی انسان مجاهد در قرآن نام دارد که در آن مولفه‌هایی چون یاد خدا، شهادت طلبی، ایثار و فداکاری، عزت و کرامت، بی رغبتی به دنیا و اهتمام به نماز، مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل چهارم، ویژگی‌های نظامی مجاهدان از جمله بصیرت، مقاومت و ایستادگی، حفاظت اطلاعات، نظم و انضباط، اطاعت پذیری، آمادگی رزمی و شوق به جهاد، بررسی شده است و در انتهای اثر نیز نتیجه گیری نهایی از تحقیق، بیان شده است. نویسنده به خوبی توانسته از عهده طرح موضوع برآید و به نظر این پژوهش نکات قابل تأملی را در شناخت جهاد از منظر اسلام و همچنین ویژگی‌های مجاهدان دربر دارد.

انتهای پیام/

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.