صادرات پهپاد ایران به روسیه بمب خبری روز گذشته بود. ادعایی که «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید آن را در یک نشست خبری مطرح کرد.

اعتراف تلخ با چاشنی ایران‌هراسی

به‌دنبال طرح این ادعا، کنعانی سخنگوی وزارت خارجه واکنش نشان داد و سابقه همکاری‌های میان ایران و روسیه در حوزه برخی فناوری‌های نوین را به پیش از آغاز جنگِ اوکراین برگرداند. به‌گفته کنعانی در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است. همین مسئله سبب شده گمانه‌زنی‌ها درباره این ادعای سالیوان بالا بگیرد.

گام بلند ایران برای اثبات توانایی
دکتر مهدی خورسند کارشناس ارشد حوزه اوراسیا نیز در پاسخ به این پرسش که ابعاد منطقه‌ای برجسته‌سازی خبر فروش تسلیحات ایرانی به روسیه در آستانه سفر جوبایدن چیست؟ با بیان اینکه هدف آمریکایی‌ها القای ضعف و ناتوانی به دولت‌های عربی منطقه است، پاسخ داد: عملیات مرعوب‌سازی عربی با این هدف دنبال می‌شود که مقامات دولت شهرهای حاشیه خلیج فارس ناچار به اقدام و کنش در چارچوب آنچه ناتو عربی گفته می‌شود برای حفظ منافع آمریکا در منطقه شوند. آمریکا منافع اقتصادی خودش را نیز در بزرگ کردن تهدیدات نظامی دنبال می‌کند و می‌خواهد سلاح بیشتری به عرب‌ها بفروشد.
خورسند خاطرنشان می‌کند: جمهوری اسلامی همواره برای خرید سلاح‌های متعارف دفاعی، با مشکل تحریم بین‌المللی روبه‌رو بوده و به‌همین دلیل در سال‌های گذشته تهران به سمت خودکفایی راهبردی و طراحی، تولید، تحقیق و توسعه رفته است و افتتاح کارخانه پهپادسازی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان حاکی از این است که کشورهای زیادی به‌صورت غیررسمی و رسمی خریدار تولیدات امنیتی نظامی ما هستند.
 وی ادامه می‌دهد: تنوع تسلیحات تولیدی ایران برای کشورهای شرق آسیا جذاب است. روس‌ها به‌عنوان کشور درگیر جنگ قطعاً روی تنوع تولیدات ایران به‌عنوان خریدار حساب باز خواهند کرد. اقدام ایران در فروش سلاح به روسیه منطقی و گام بلندی است برای اثبات توانایی کشور.
وی در پایان بااشاره به رایزنی‌های پیشین مسکو و تهران برای خرید تعداد انبوه موشک فاتح ۱۱۰ که شباهت ویژه‌ای به موشک روسی اسکندر دارد، می‌گوید: ایران توانسته در منطقه به سمبل دفاع مستقل و خودکفایی تسلیحاتی تبدیل شود تا آنجا که دومین ارتش نظامی دنیا به سراغ ایران آمده است و این یک اتفاق بزرگ محسوب می‌شود.

تلاش غرب برای تعریف ایران در اردوی شرق
 حمزه پاریاب کارشناس امنیتی نظامی در پاسخ به چرایی موضع‌گیری سالیوان با تأکید بر اینکه تلاش کاخ سفید صرفاً نشان دادن قدرت پهپادی جمهوری اسلامی نیست، معتقد است: این تصویرسازی‌ها اقدامی در ادامه پروژه القای ایران‌هراسی به منطقه و جهان است.
وی با اشاره به برجسته‌سازی توان پهپادی ایران از سوی رسانه‌های غربی می‌گوید: مقامات کاخ سفید در تلاش هستند حمله روسیه به اوکراین را به عنوان یک حمله ائتلافی بر علیه صلح بین‌الملل جلوه بدهند. آن‌ها با تاکتیک بازیگرتراشی و چیدن متحدان جدید پیرامون روسیه در افکار ملت‌ها به‌دنبال تحقق این قضیه هستند. این کارشناس نظامی تصریح می‌کند: آمریکایی‌ها به‌دنبال خارج کردن نبرد اوکراین از حالت جنگ همسایگی، به یک نبرد جهانی هستند. یکی از اهداف آن‌ها این است کسی متوجه دخالت و آتش‌افروزی ناتو در اوکراین و دیگر نقاط جهان نشود. وی ادامه داد: جنگ اوکراین غفلت روسیه از تولید سیستم‌های بدون سرنشین و کنترل از راه دور را پررنگ کرد. افزایش هزینه و تلفات پرنده‌های با سرنشین مانند جنگنده‌ها و بالگردها نیاز روسیه به گردان‌های بدون سرنشین را 
افزایش داد. 
حمزه پاریاب در پایان با بیان اینکه امروز شاهد نقش تغییردهنده معادلات نبرد اوکراین توسط پهپادهای ایران هستیم، اظهار کرد: مشاور کاخ سفید در ادعایی که مطرح کرده بر صادرات صدها پهپاد ایرانی به روسیه تأکید کرده است. این به معنای تأیید دست‌یابی ایران به خط تولید انبوه پرنده‌های بدون سرنشین است. ایران با ساخت زنجیره کامل پرنده‌های بدون سرنشین، جزو معدود کشورهای نظامی تولیدکننده، تأمین‌کننده سامانه و سلاح‌های مرتبط با 
پرنده‌های بدون سرنشین است. 

خبرنگار: شمس‌الدین نجفی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.