وزیر خارجه عربستان گفت: در نشست میان سران آمریکا و کشورهای عربی، بحثی در مورد نفت صورت نگرفت و اوپک به ارزیابی شرایط بازار ادامه خواهد داد و هرچه لازم باشد، انجام می‌دهد.

وزیر خارجه عربستان: اوپک بر اساس ارزیابی بازار عمل می‌کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رویترز، وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: در نشست میان سران آمریکا و کشورهای عربی، بحثی در مورد نفت صورت نگرفت و اوپک به ارزیابی شرایط بازار ادامه خواهد داد و هرچه لازم باشد، انجام می‌دهد.

فیصل بن فرحان در یک کنفرانس خبری گفت: «هیچ بحث نفتی در این نشست صورت نگرفت.»

وی افزود، همیشه با آمریکا و کشورهای مصرف کننده در مورد نفت خام بحث‌هایی وجود داشته است.

مقامات آمریکایی گفته بودند، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جریان سفرش با رهبران کشورهای تولیدکننده نفت خام حاشیه خلیج فارس در مورد امنیت انرژی گفتگو خواهد کرد و امیدوار است که شاهد اقدامات بیشتر اوپک پلاس برای افزایش تولید باشد، اما بعید است که هیچ اعلامیه دوجانبه از این مذاکرات وجود داشته باشد.

«عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی نیز گفت: هیچ توافقی در مورد نفت صورت نگرفته و کشورهای عربستان و اوپک بر اساس بازار تصمیم و نه «هیجان» یا «سیاست» خواهند گرفت.

آمریکا بسیار مشتاق بود عربستان و شرکای اوپکی آن برای کمک به کاهش قیمت نفت، تولید خود را افزایش دهند.

اوپک پلاس، شامل کشورهای عضو اوپک و سایر تولیدکنندگان نفت نظیر روسیه است. این گروه از ابتدای شیوع کرونا و کاهش تقاضا، به میزان ۱۰ میلیون بشکه از تولید خود کم کردند تا مانع از فزونی نفت در بازار شوند.

با بهبود شرایط و کاهش شیوع کرونا، این گروه به تدریج شروع به افزایش تولید کردند.

اوپک پلاس در نشست گذشته خود در اوایل ماه جولای تصمیم گرفت تا به افزایش تولید بیشتری داشته باشد و ماهانه ۶۴۸ هزار بشکه در روز در ماه‌های جولای و آگوست تولید داشته باشد. رقم قبلی افزایش تولید این گروه ۴۳۲ هزار بشکه در روز بود.

به دنبال تحریم های غرب علیه نفت و گاز روسیه، عرضه نفت در بازار کم شد و قیمت ها سر به فلک گذاشت، این امر سبب شد تا قیمت بنزین در آمریکا و هزینه های انرژی در اروپا به شدت افزایش یابد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا سعی کرد با آزادسازی ذخایر راهبردی این کشور، قیمت نفت را پایین بیاورد، اما نتوانست.

واشنگتن فشار بر اوپک را افزایش داد، اما آن هم نتیجه ای نداشت؛ البته گفته می شود کشورهای عضو اوپک با حداکثر ظرفیت خود تولید می کنند و امکان افزایش بیشتر برای آنها وجود ندارد.

مشاور امنیت ملی آمریکا نیز روز جمعه گفته بود، ایالات متحده انتظار ندارد عربستان سعودی فورا تولید نفت خود را افزایش دهد و منتظر نتیجه نشست اوپک پلاس در سه آگوست است و انتظارات را با سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به پادشاهی کاهش داد.

جیک سالیوان گفت: فکر نمی‌کنم شما باید منتظر اعلامیه خاصی در اینجا به صورت دوجانبه باشید، زیرا ما معتقدیم که هرگونه اقدام بعدی برای اطمینان از وجود انرژی کافی برای محافظت از سلامت اقتصاد جهانی در چارچوب اوپک پلاس انجام خواهد شد.

بایدن پس از تلاش بسیار و عدم موفقیت در پایین آوردن قیمت نفت، با هدف مجاب کردن عربستان و امارات برای افزایش تولید راهی عربستان که این سفر نیز این گونه که به نظر می‌رسد، دستاورد نفتی نداشته و شکست خورده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.