ریاض به دلیل مشکلات منطقه‌ای و داخلی مجبور شد به امید خارج شدن از باتلاق جنگ در یمن با برقراری آتش‌بس در این کشور موافقت و آن را تمدید کند، اما شاهد نقض مکرر آتش‌بس توسط سعودی‌ها و مزدوران آن‌ها بوده‌ایم.

دزدی در روز روشن از فقیرترین کشور عرب

دقیقاً در میانه آتش‌بس، «عصام المتوکل» سخنگوی رسمی شرکت نفت یمن از توقیف کشتی سوخت حامل ۳۰هزار و ۱۴۸ تُن بنزین توسط ائتلاف سعودی خبر داد. بنابر گزارش وبگاه «العهد»، آن‌ها همچنین پیش از این، کشتی «پرنسس حلیمه» حامل ۲۳هزار و ۹۲۰ تُن بنزین را توقیف کرده بودند.
توقیف این کشتی‌ها در حالی است که طبق آتش‌بس انسانی و نظامی در یمن که تحت نظارت سازمان ملل اعلام شده، کشتی‌های حامل فراورده‌های نفتی اجازه ورود به بندر الحدیده را دارند، اما سعودی اجازه چنین اتفاقی را نمی‌دهد.
در همین زمینه «محمد عبدالسلام» رئیس هیئت ملی مذاکرات یمن تأکید کرد: تداوم کارشکنی‌های ائتلاف سعودی در انجام پروازها، توقیف کشتی‌ها و نیز پرواز پهپادهای جاسوسی اقداماتی منفی است که کمکی به تلاش‌های مربوط به تداوم آتش‌بس نمی‌کند.
یک مقام مسئول در وزارت نفت دولت صنعا هم در گفت‌وگو با المیادین خاطرنشان کرده: از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون بیش از ۱۲میلیون بشکه نفت یمن به سرقت رفته است.

تهدید انقلابیون یمنی
درواکنش به دزدی منابع نفت یمن از سوی عربستان و امارات، انقلابیون یمنی تهدید کرده‌اند در صورت ادامه این روند پاسخ شدیدی به ائتلاف سعودی خواهند داد. 
 دو هفته پیش نیز یک کشتی غول‌پیکر پس از به غارت بردن بیش از ۲میلیون بشکه نفت خام به ارزش تقریبی بیش از ۲۷۰میلیون دلار در یازدهم ژوئن (شنبه ۲۱ خرداد ) بندر «الشحر» استان حضرموت یمن را ترک کرد که بر اساس نرخ نفت در بازار جهانی معادل ۱۶۲میلیارد ریال یمنی ارزش داشت.
در همین راستا، «محمد طاهر انعم» مشاور شورای عالی سیاسی یمن با هشدار درباره این نفت دزدی گفت: به زودی صبر و حوصله رهبران یمن به‌خاطر سوءاستفاده امارات و عربستان از آتش‌بس برقرار شده توسط سازمان ملل و به سرقت رفتن نفت و گاز یمن توسط آن‌ها به سر خواهد آمد. وی افزود: سرقت نفت و گاز توسط کشتی‌های پهلو گرفته در سواحل استان شبوه و شرکت‌های مستقر در مرزهای استان حضرموت و الجوف یمن با عربستان انجام می‌گیرد.

ترجمه و تنظیم: زینب اصغریان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.