وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به همایش بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی که در زنجان برگزار شد، تصریح کرد: تردید ندارم که گرامیداشت اندیشمندانی چون شیخ اشراق، گرامیداشت شأن عظیم فرهنگ و معرفت است.

بزرگداشت اندیشمندانی چون شیخ اشراق، گرامیداشت شأن عظیم فرهنگ و معرفت است

به گزارش قدس آنلاین محمد مهدی اسماعیلی در این پیام که عصر یکشنبه در همایش بزرگداشت شیخ اشراق در شهر سهرورد توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان قرائت شد، آورده است: 

سرزمین «سهرورد» همواره یادآور نام های افتخارآمیزی است که نقشی مهم در تاریخ اندیشه، حکمت، عرفان و ادب این مرز وبوم داشته است. مفاخری بزرگ و ذیل نام سهروردی ها که نگین درخشان آن شهاب الدین سهروردی معروف به شیخ اشراق همچنان نورافشان حکمت برخاسته از از معرفت ایرانی- اسلامی است و ندای آن در سراسر جهان دانش خواه طنین انداز است.

آثار به جای مانده از این حکیم خردمند در گستره ای عظیم از علوم منطقی، فلسفی و الهی تا داستان های سرشار از رموز حکمی و عرفانی که در آن مفاهیم ناب اندیشه های قرآنی، فلسفی و آیینی ایران باستان در قوه خیال انگیزش به هم می آمیزند و چون جویباری خروشان بر دشت بی کران دانندگی جاری می شوند، میراث گرانبهایی که با گذشت سده های بی شمار همچنان سیراب گر جان  عطشناک سالکان حقیقت جو است؛ آثاری برآمده از نوآوری ها و نواندیشی هایی که درآن مرزهای شرق و غرب پیموده می شوند تا حقیقت ناب معرفتی را در پیوندی عمیق با منابع اصیل الهی و انسانی نمایان سازند.

«حکمه الاشراق» سهروردی حکایت وحدتی است که درآن، عقل و عشق به راهنمایی سیمرغ جبرائیلی اش، از غربت غرب در می گذرد و در اشراقیتی جاودانی، طلوع خورشید عقلانیت را به تماشا می نشیند.

اینجانب امیدوار است اینک که در دولت مردمی ردای خدمت به اهل فرهنگ را بر تن کرده ام با عنایت حضرت حق باریتعالی و همت همکارانم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانیم نام و یاد مفاخر درخشان این مرز و بوم را آن چنان که بایسته و شایسته مقام شامخ و شاخص ایشان است گرامی داشته و زمینه های لازم به منظور شناخت بیشتر ایشان را به مثابه الگو و سرمشق تمرین معرفت جویی و تحقیق برای نسل های اکنون و آینده فراهم سازیم.

تردید ندارم که گرامیداشت اندیشمندانی اندیشه روز چون شیخ اشراق، گرامیداشت شأن عظیم فرهنگ و معرفت است، پس بدین وسیله مراتب سپاس و قدردانی صمیمانه خود را از کوشش ها و پی  گیری های دست اندرکاران مراسم گرمیداشت شیخ شهاب الدین سهروردی ابراز داشته واز خداوند منان توفیق و سربلندی ایشان و ایران عزیزمان را مسئلت می نمایم.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.