حجت الاسلام شهریاری با اشاره به این‌که نقشه دشمن ایجاد اختلاف میان مسلمانان است، بیان داشت: ابزارهای دشمن برای ایجاد این تفرقه شامل جنگ، تکفیر، ترور، ترساندن و آسیب رساندن است.

 بی‌احترامی به مذاهب، مهم‌ترین ابزار دشمن برای ایجاد تفرقه است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی روز یکشنبه در جمع تعدادی از علما و اندیشمندان کشور سوریه، یکی از اصول استراتژیک مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را تشکیل امت واحده دانست و بیان داشت: قرآن کریم می‌فرماید «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً واحِدَةً: این است امت شما که امتی یگانه است.»

وی تفرقه و اختلاف را دو مانع اصلی تشکیل امت واحده برشمرد و تصریح کرد: براساس آموزه‌های دینی و آیات قرآن وحدت اسلامی و همچنین دوری از دشمن واجب است. چرا که دشمن تنها به دنبال ایجاد تفرقه و اختلاف است.

حجت الاسلام شهریاری با اشاره به این‌که نقشه دشمن ایجاد اختلاف میان مسلمانان است، بیان داشت: ابزارهای دشمن برای ایجاد این تفرقه شامل جنگ، تکفیر، ترور، ترساندن و آسیب رساندن مسلمانان به یک دیگر می‌شود.

وی افزود: متأسفانه تکفیر سلاح عده‌ای از مسلمان برای کشتن مسلمان دیگر شده است. در حالی که به فرموده نبی اکرم (ص) مسلمانان برادران یکدیگر هستند. چرا باید شاهد این برادرکشی باشیم؟

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ترور را به دو نوع فکری و جسمی تقسیم کرد و یادآور شد: در جهان اسلام شاهدیم عده‌ای از علمای تقریبی را ترور جسمی و یا فکری می‌کنند. با ترور جسمی فرد را از میان بر می‌دارند و با ترور فکری او را منزوی می‌کند.

وی با اشاره به آیه «لا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکُم» خاطرنشان ساخت: دشمن با ایجاد شبکه‌های ماهواره‌ای و تلویزیونی و بهره گیری از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و مجازی به دنبال ایجاد تنازع است تا از شکل گیری امت واحده جلوگیری کند.

حجت الاسلام شهریاری، ایجاد اختلاف میان مسلمانان را کار اصلی دشمن برشمرد و گفت: تهمت زدن و بی احترامی به مقدسات و مذاهب یکدیگر مهم‌ترین ابزار دشمن برای ایجاد این اختلاف است.

وی اضافه کرد: البته اختلاف نظر داشتن یک امر طبیعی است و حتی در یک خانواده نیز شاهد چنین مسائلی هستیم، ولی از اختلاف نظری که سبب ایجاد دشمنی می‌شود باید دوری کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، وجود مقدس نبی اکرم (ص) را از مهم‌ترین دلایل ایجاد وحدت میان مسلمانان دانست و گفت: قرآن کریم می‌فرماید «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ: محمد [ص] پیامبر خداست و کسانی که با اویند بر کافران سختگیر [و] با همدیگر مهربانند.»

وی ادامه داد: ما چاره‌ای نداریم جز این‌که از تفرقه به هر شکلی که وجود دارد دوری کرده و به تعاون برسیم.

حجت الاسلام شهریاری با اشاره به آیه «أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ» مقابله با دشمن را برای امت اسلامی واجب دانست و تأکید کرد: چگونه عده‌ای مسلمان با وجود چنین آیات صریحی به سمت دشمن صهیونیستی دست دوستی دراز می‌کند!؟ صهیونیستی که غاصب و قاتل مسلمانان است. کجای چنین عملی قرآنی، محمدی و اسلامی است. این کارها خلاف دستور صریح قرآن و اسلام است. مسلمان برادر مسلمان خود را نمی‌کشد، بلکه «أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» هستند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود بر همکاری نظامی، سیاسی، علمی، فکری، دینی و… کشورهای اسلامی با یک دیگر تأکید کرد و ابراز داشت: در همکاری میان ایران و سوریه شاهد بودیم که چگونه محور مقاومت موفق شد داعشِ که مورد حمایت محور عبری، عربی و غربی بود را شکست دهد.

وی ادامه داد: داعش که یک گروه صهیونیستی و غربی بود به برکت همکاری دو کشور ایران و سوریه و مجاهدت شهیدان ایرانی، سوری، عراقی، لبنانی، افغانی به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی از بین رفت وگرنه اگر چنین همکاری وجود نداشت داعش هم از بین نمی‌رفت.

حجت الاسلام شهریاری خاطرنشان کرد: متأسفانه کشورهای اسلامی نسبت به همکاری‌های علمی بی توجه هستند. ما می‌توانیم در مباحث مهم علمی، صنایع هوایی، ساخت پهپاد و… با یک دیگر مشارکت داشته باشیم.

وی در پایان سخنان خود نیز خواستار مشارکت دینی کشورهای اسلامی شد و گفت: علما باید بانیان این نوع مشارکت باشند.

انتهای پیام/

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.