روز گذشته محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در جریان بازدید از نمایشگاه هم‌افزایی مدیریت ایران با حضور در جمع خبرنگاران اعلام کرده دوربین‌های فراپادمانی را تا بازگشت طرف مقابل به برجام روشن نمی‌کنیم.

اقدام فراپادمانی در گرو منافع اقتصادی

اسلامی با اشاره به حدود ۲۰سال  مذاکره همه دولت‌های گذشته با غرب تأکید کرده حتی برجام نیز مانع عدم تکرار اتهام‌های گذشته از سوی غربی‌ها علیه ملت ایران نشده است. در همین رابطه مسعود براتی، پژوهشگر و کارشناس حوزه تحریم در پاسخ به خبرنگار قدس، ضمن بیان اینکه هدف جمهوری اسلامی از حضور در توافق بر زمین مانده ۲۰۱۵ انتفاع اقتصادی برای تسهیل امور کشور بوده و خواهد بود، با اشاره به پذیرفتن داوطلبانه محدودیت‌های سنگین هسته‌ای و اعمال بی‌سابقه‌ترین رژیم بازرسی‌ها بر اماکن علمی و تأسیساتی جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم و دوازدهم گفت: متأسفانه با وجود حسن نیت ایران، طرف غربی هرگز نسبت به تعهداتش پایبند نبود و ارزش افزوده این مذاکرات تا امروز همان مصداق خسارت محض شد. 

براتی وجود تردیدهای فراوان داخلی و خارجی نسبت به رفع تحریم‌ها از سوی غرب و آمریکا در همان ابتدای خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷ را عامل رشد فشار حداکثری نسبت به ملت ایران دانست و تأکید کرد با این اقدام ایالات متحده همان میزان اندک آورده اقتصادی برجام چیزی معادل تقریباً هیچ شد. 
این کارشناس حوزه تحریم خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی اگرچه در مقابل عدم تعهد غرب کُند عمل کرد اما از اسفند ۱۳۹۹ بحث جمع‌آوری دوربین‌ها جدی بود تا اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه گذشته با قطعنامه غیرمنصفانه علیه ملت ایران موجب خاموشی دوربین‌های فراپادمانی در تأسیسات هسته‌ای کشور شد. 
زمانی جمهوری اسلامی ایران دوربین‌های نظارتی آژانس را روشن خواهد کرد که منافع اقتصادی ناشی از توافق برای ملت ایران حاصل و تحریم‌ها رفع شود زیرا پشتوانه این منطق ملت ایران هستند که تجربه تلخی از بدعهدی آمریکا دارند. 

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.