سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه خاورمیانه در حالی به پایان رسید که به گفته بسیاری از کارشناسان، عملاً هیچ دستاوردی برای ایالات متحده در پی نداشته است.

اروپا در انتظار عصر تاریک

توقف دو روزه بایدن در سرزمین‌های اشغالی جز امضای نمادین اعلامیه اورشلیم برای همکاری راهبردی ایالات متحده و اسرائیل  دستاورد دیگری نداشت.  از طرفی بایدن که با هدف متقاعد کردن عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای افزایش تولید نفت و تحقق وعده‌های حقوق بشری وارد عربستان شده بود با واکنش‌ تند بن‌سلمان مواجه شد. اظهارنظر بن‌سلمان مبنی بر اینکه انتظار نمی‌رود افزایش ظرفیت  یک میلیون بشکه ای تولید نفت در روز، تا سال ۲۰۲۷ محقق شود و در مسائل حقوق بشری باید به ارزش‌های کشورها احترام گذاشت تنها حاوی یک پیام به جهان بود؛ «سفر بایدن بی‌نتیجه بود».
 قدس در گفت‌وگو با «اسکات بنت» افسر سابق عملیات روانی ارتش آمریکا نگاه عمیق‌تری به اهداف سفر بایدن به منطقه داشته که در ادامه می‌خوانید.

سفر بایدن به منطقه و سفر پوتین به تهران به این معناست که جبهه‌گیری غرب و شرق در برابر یکدیگر مشخص‌تر از قبل می‌شود؟ اخیراً آمریکا مدعی شد ایران قصد دارد چند پهپاد نظامی به روسیه بفروشد و تلاش کرد این موضوع را به جنگ اوکراین مرتبط کند. این در حالی است که از آغاز درگیری‌ها در اوکراین، آمریکا و اروپا از هیچ کمک نظامی و امنیتی به زلنسکی دریغ نکرده‌اند. البته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده همکاری‌های نظامی ایران و روسیه سابقه چندین ساله دارد و ربطی به جنگ اوکراین ندارد.
درگیری اوکراین و روسیه به احتمال زیاد به‌زودی با پیروزی روسیه بر اوکراین پایان خواهد یافت و منجر به دستگیری رئیس جمهور اوکراین به عنوان جنایتکار جنگی و مسئول نسل‌کشی علیه مردم در دونباس، لوهانسک و کریمه خواهد شد. ایالات متحده بی‌پروایانه و از طریق نیابتی جنگ علیه روسیه را آغاز کرده اما نتیجه آن، شکست کامل حمایت رهبران اروپایی است که از این تصمیم پیروی کردند، مانند برکناری نخست‌وزیر بریتانیا، بوریس جانسون. از نتایج شکست غرب در اوکراین به‌زودی در ایتالیا، فرانسه، آلمان، کانادا و ایالات متحده نیز شاهد حذف برخی رهبران سیاسی خواهیم بود.
علاوه بر این، اروپا با پیروی از سیاست تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، دست به خودکشی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زده که منجر به قحطی و بحران انرژی خواهد شد که ممکن است اروپا را از بین ببرد. اروپا در زمستان امسال وارد «عصر تاریک» خواهد شد و این مسئله حتی می‌تواند منجر به انقلاب‌های سیاسی خشونت‌آمیز مثل آنچه در سریلانکا دیدیم شود. مشارکت ایران و روسیه تأیید دیگری بر ظهور جهان چندقطبی است که در آن ایران، روسیه و چین رهبری می‌کنند تا به سایر ملت‌ها نشان دهند می‌توانند یا تحت بردگی امپراتوری ایالات متحده زندگی کنند یا خود را آزاد نموده و به عنوان کشورهای مستقل و آزاد از نفوذ کنترل‌کننده و خود ویرانگر غرب، زندگی کنند. ایران در درگیری اوکراین و روسیه موضع بی‌طرفی را اتخاذ کرده است و روابط گذشته این کشور و قراردادهای بین ایران و روسیه مسئله‌ای جدید نیست و این تلاش‌های ایالات متحده از سر استیصال در مسئله اوکراین و پرونده برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است؛ در عین حال باید اذعان کرد امپراتوری ایالات متحده به دنبال سرنگونی همه کشورهایی است که در برابر سلطه و کنترل اقتصادی آن مقاومت می‌کنند.

در شرایط کنونی، ادامه مذاکرات ایران و غرب در خصوص پرونده هسته‌ای ایران را چگونه تحلیل می‌کنید؟ آیا امیدی به دستیابی به یک توافق جامع وجود دارد؟ موانع فعلی برای عدم توافق چیست؟ 
امید به تجدید توافق بین ایران و ایالات متحده کاملاً متکی بر تعهد دوباره غرب به برجام و عدم طرح مطالبات اضافی است که ممکن است امنیت و حاکمیت مردم، فرهنگ و دولت ایران را به خطر بیندازد. تنها امید این است که کشورهای بی‌طرف دیگری وارد عمل شوند و به‌عنوان مذاکره‌کننده بین ایالات متحده و ایران عمل کنند و این ممکن است توسط کشورهایی مانند ویتنام، مکزیک، روسیه یا سوئیس انجام شود.

سفر بایدن به منطقه با چه اهدافی صورت گرفت؟ آیا اهداف سفر او به تل‌آویو و ریاض محقق شد؟
درواقع هدف جو بایدن از سفر به منطقه خاورمیانه این بود که به عربستان سعودی متوسل شود و از آن‌ها بخواهد نفت بیشتری به آمریکا عرضه کنند، پیش از اینکه قیمت نفت آن‌قدر بالا رود که منجر به شورش و انقلاب مردمی در آمریکا و نابودی کامل این کشور شود. درواقع این، هدف دولت بایدن و حزب دموکرات از تدارک این سفر به خاورمیانه بود. در کل لازم به یادآوری است که این وضعیت نتیجه سیاست انتحاری دولت بایدن برای توقف واردات نفت و گاز روسیه به ایالات متحده و اروپا و امتناع بایدن از تولید نفت در داخل ایالات متحده به دلیل فانتزی حمایت از محیط زیست و تحت عنوان توافق تغییرات آب و هوایی بود.

مباحث حقوق بشری و ماجرای قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار معترض سعودی و رویکرد دموکرات‌ها در قبال این موضوع یکی از خواسته‌های افکار عمومی از دولت دموکرات بایدن بود و بایدن تلاش کرد در سفر به ریاض و دیدار با بن‌سلمان این مسئله را پیگیری کند. آیا این اقدام بایدن به معنای تغییر مواضع دولت ایالات متحده در قبال ریاض است؟ 
عربستان سعودی در ماه‌های اخیر برخلاف درخواست آمریکا از تأمین نفت برای حل مشکل کمبود در بازار جهانی خودداری کرد. در زمینه مباحث حقوق بشری هم رویکردهای دیروز و امروز ایالات متحده نشان داده همیشه این مباحث قربانی مطامع سیاسی رهبران آمریکا شده است. بنابراین اگر تصور کنیم دولت بایدن یا هر دولت دیگری در ایالات متحده بر سر مسائل حقوق بشری با ریاض وارد چالش شود به بیراهه رفته‌ایم. درواقع باید بگویم تغییری در سیاست‌های کلی آمریکا در قبال عربستان سعودی صورت نگرفته است. باوجود محکومیت قبلی این اقدام از سوی بایدن و مقصر شناخته شدن بن‌سلمان، سفر بایدن به عربستان نشان می‌دهد قتل جمال خاشقچی در حال حاضر برای ایالات متحده معنایی ندارد.

تل‌آویو مقصد نخست سفر منطقه‌‎ای بایدن بود؛ سفری که به امضای اعلامیه اورشلیم برای همکاری راهبردی ایالات متحده و اسرائیل منتج شد. سفر بایدن حامل چه پیامی برای تل‌آویو بود؟
سفر بایدن به تل‌آویو برای حصول اطمینان از حمایت سیاسی لابی آمریکایی-صهیونیستی صورت گرفت. لابی صهیونیستی عملاً به دنبال حفظ حکومت آپارتاید فاشیسم مذهبی اسرائیل است. هدف دیگری که برای این سفر می‌توان ذکر کرد بحث نگرانی اسرائیل از توسعه برنامه هسته‌ای ایران است؛ به نظر می‌رسد این سفر یک سفر اطمینان‌بخش بوده که در آن بایدن به اسرائیل اطمینان داده مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد شد و در زمینه احتمال رسیدن به توافق در روزها و ماه‌های آینده به تل‌آویو اطمینان داده است.

خبرنگار: سید احمد موسوی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.