از مرز دوغارون تنها کشفیات مواد مخدر، سوخت و کالاهای قاچاق و همچنین تردد روزانه هزاران کامیون ترانزیت به گوش می‌رسد اما این مرز زمینی رسمی در شمال شرق کشور سال‌هاست در ایام پایانی صفر میزبان زائران افغانستانی برای اعزام به کربلاست.

مرز دوغارون میزبان زائران افغانستانی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، این روزها که مصادف با ایام محرم است، مرز دوغارون نیز برای پذیرایی از زائران افغانستانی مهیا می‌شود. سال ۱۳۹۸ با استقرار موکب امام‌ رضا(ع) در نقطه صفر مرزی بیش از ۱۰۰ خادم ثابت و روزانه بالغ بر ۳۰۰ خادم چرخشی در این موکب به بیش از ۷۵ هزار زائر اتباع افغانستانی خدمات ارائه کردند. پس از آن به مدت ۲ سال به دلیل شیوع ویروس کرونا پذیرش زائران عتبات عالیات در این مرز لغو شد.

امسال و پس از گذشت ۲ سال دوباره مرز دوغارون برای استقبال از زائران افغانستانی در حال آماده شدن است تا پذیرای زائران باشد.

نماینده فرماندار و مسئول اجرایی استقرار موکب امام رضا(ع) در نقطه صفر مرزی گفت: با پیگیری‌های انجام شده امسال ۲ موکب محمد رسول الله(ص) و امام رضا(ع) در نقطه صفر مرزی و پس از گیت گذرنامه مستقر خواهد شد.

علی فخاری اظهار کرد: موکب محمد رسول‌الله(ص) پس از گیت گذرنامه مستقر خواهد شد و زائران افغانستانی پس از ورود به کشور و طی کردن مراحل قانونی در این موکب پذیرایی و پایش بهداشت و سلامت در راستای پیشگیری از شیوع کرونا می‌شوند.

وی افزود: امسال با تمهیدات انجام شده و پیگیری‌های فرماندار شهرستان سوله‌ای با ۱۷۰۰ متر زیربنا در دوغارون احداث و تجهیز شده تا زائران افغانستانی پس از پایش بهداشتی برای اسکان موقت تا زمان سوار شدن به اتوبوس‌های پیش‌بینی شده و در صورت نیاز جهت پذیرایی ناهار و شام در این محل حضور داشته باشند.

فخاری بیان کرد: موکب امام رضا(ع) گنجایش پذیرش روزانه بیش از ۵۰۰۰ زائر را دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال در دهه پایانی صفر بالغ بر ۱۲۰ هزار زائر افغانستانی از این گذرگاه زمینی رسمی جهت اعزام به کربلا و شرکت در مراسم اربعین حسینی عبور کنند.

مرز دوغارون با قدمت ۱۰۰ ساله محل تردد روزانه هزاران دستگاه کامیون ترانزیت است که ۶۰ درصد کالاهای استان خراسان رضوی را به سمت افغانستان و بازارهای هدف این کشور صادر می‌کنند اما نکته مهم اینجاست که چنین گذرگاهی باید منبع تولید سرمایه برای مردم مرزنشین داشته باشد اما سهم مرزنشینان این شهرستان بیش از ۵۰۰۰ نفر بیکار و جوانانی است که سهمشان از مرز دوغارون تنها کارگری و سوخت‌کشی شده است.

تبدیل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به منطقه آزاد وعده‌ای است که سال‌ها در بروکراسی مجلس بلاتکلیف مانده اما در کنار همه این مشکلات مردم خونگرم تشیع و تسنن این خطه مرزی همه ساله با میل و رغبت و البته با وحدت خود را برای ایام پایانی صفر آماده می‌کنند تا میزبان زائران افغانستانی باشند و بی‌اعتنا به شعارهای رنگین برخی مسئولان برای پذیرایی از زائران کربلا تمام تلاش خود را می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.