قدرت نظامی و اقتصادی چین باتوجه‌به رشد تاریخی خود می‌تواند زمینه‌های حل بحران اقتصادی تهران را فراهم کرده و روابط دو کشور را در مسیر یک همکاری عمیق تاریخی قرار دهد

تقویت زیرساخت روابط با شرق

به گزارش قدس آنلاین، روابط ایران با کشورهای شرقی اگرچه در سال‌های گذشته مسیر متفاوتی را به خود دیده است اما با تحولات جدید در نظام بین‌الملل شاهد شدت گرفتن این روند و افزایش همکاری‌ها هستیم. علاوه‌براین یکی از نمونه‌های این همکاری یعنی سند برنامه همکاری‌های جامع ۲۵ساله ایران و چین که یکی از فرازهای این سیاست است، نشان می‌دهد که نگاه ایران به شرق و شرق به ایران دچار تحولاتی بنیادین شده است که با تغییر مناسبات بین‌المللی، می‌تواند مسیری قابل‌توجه را پیموده و شرایط جدید را رقم بزند.
چین که باتوجه‌به جایگاه استراتژیک ایران در حوزه‌های جغرافیایی، انرژی، جمعیتی، نظامی و سیاسی، نگاه ویژه‌ای به تهران دوخته است، به‌دنبال گسترش روابط خود با ایران و ایجاد ثبات و پایداری در آن است؛ چینی‌ها که حالا با آمریکا بیش از گذشته وارد تنش شده‌اند، نمی‌خواهند از ظرفیت ایران در این تقابل بی‌بهره باشند؛ از این رو مدام پیگیر گسترش و تحکیم روابط با تهران هستند تا در فرایند یارکشی در تغییرات نظام بین‌الملل، قدرتمند ظاهر شوند.
در ادامه این راهبرد، شاید گفت‌وگوی یک‌ساعته رؤسای جمهور ایران و چین در روز جمعه بیش از گذشته حائزاهمیت باشد. سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با «شی جین پینگ»، دخالت آمریکا در امورداخلی کشورها را در ادامه سیاست مخرب یکجانبه‌گرایی این کشور دانست که اکنون به تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی تبدیل شده است. مخالفت ایران با یکجانبه‌گرایی آمریکا اگرچه سابقه‌ای طولانی دارد اما در شرایط جدید بین‌المللی، این رویکرد ایران بیش از هر زمانی برای چینی‌ها مهم شده است. شی جین پینگ نیز در این گفت‌وگو ضمن اشاره به اهمیت حفظ ثبات منطقه و نقش سازنده جمهوری اسلامی ‌ایران در این راستا، تاکید کرد که چین مخالف سیاست فشار و یکجانبه‌گرایی است. رییس‌جمهور چین با تاکید بر اهمیت استراتژیک روابط چین و ایران و نیز اهتمام کشورش بر تقویت و توسعه همکاری‌های کلیدی و راهبردی و امنیتی دو کشور به‌ویژه در حوزه تجاری، اقتصادی، زیرساختی و انرژی اظهار داشت: اجرایی شدن سند جامع همکاری‌های ۲۵ساله دو کشور گامی بزرگ در این راستاست و برهمین مبنا دستورات لازم برای توسعه روابط همه‌جانبه استراتژیک با ایران ازجمله در عرصه اقتصادی را صادر می‌کنم.
اهمیت ایران برای چین تا آن حد است که رییس‌جمهور چین با به‌کاربردن مفهوم همکاری کلیدی، راهبردی و امنیتی نشان می‌دهد که هیچ محدودیتی برای ارتقای همکاری با تهران ندارد؛ همکاری‌ها که باتوجه‌به تنگناهای اقتصادی تهران می‌تواند راه مناسبی برای خروج از مشکلات باشد. قدرت نظامی و اقتصادی چین باتوجه‌به رشد تاریخی خود می‌تواند زمینه‌های حل بحران اقتصادی تهران را فراهم کرده و روابط دو کشور را در مسیر یک همکاری عمیق تاریخی قرار دهد.  اگرچه ایران در ماه‌های اخیر گسترش روابط با همسایگان و کشورهای منطقه را در دستورکار قرار داده و روابط گسترده‌ای را نیز با روس‌ها کلید زده است اما همکاری با چین شاه‌بیت غزل همکاری‌های ایران با کشورهای دیگر است که می‌تواند سیاست خارجی و اقتصادی کشور را متحول کند.

منبع: روزنامه صبح نو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.