وزیر دفاع پاکستان با اشاره به ظرفیت بالای کشورش و جمهوری اسلامی ایران در زمینه همکاری دفاعی، همکاری های مشترک دو همسایه در منطقه به ویژه درحوزه مبارزه با تروریسم را مورد تاکید قرار داد و گفت: تهران و اسلام‌آباد حامی راهکارهای درون منطقه‌ای و مخالف حضور قدرت‌های خارجی در منطقه هستند.

تهران و اسلام‌آباد مخالف مداخله خارجی در منطقه هستند

به گزارش قدس آنلاین، «خواجه محمد آصف» وزیر دفاع پاکستان و عضو ارشد حزب مسلم لیگ نواز به عنوان حزب حاکن این کشور که در سالهای گذشته، دوره ای را نیز به عنوان وزیر امور خارجه این کشور فعالیت کرده است، به سفر ۵ سال پیش خود به ایران اشاره کرد و با یادآوری خاطرات خوب سفرش به تهران، مشهد مقدس و زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) ، حسن همجواری و روابط سیاسی خوب دو همسایه را بسیار ارزشمند دانست و بر ضرورت تقویت همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور و ارتقای آن به گونه ای که شایسته مناسبات سیاسی -فرهنگی و روابط مردمی خوب دو همسایه باشد، تاکید کرد.

این مقام رسمی دولت پاکستان در توصیف میهمان نوازی ایرانی ها گفت: : ایرانی‌ها برای ما بسیار عزیز هستند. من در سال سپتامبر ۲۰۱۷ سفر رسمی به ایران داشتم، سفری به یادماندنی، و اینکه احساس می کردم در خانه خود هستم و همچنین سعادت سفر به مشهد و زیارت حرم مقدس حضرت امام رضا (ع) را داشتم.

وزیر دفاع پاکستان، تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران را یک دلیل بزرگ در مسیر توسعه همکاری‌ها میان دو همسایه عنوان کرد و افزود : با برداشته شدن دیوار تحریم ها ما می توانیم گاز، برق و خیلی کالاهای دیگر مورد نیاز خود را را از ایران تامین کنیم.

تعیین سه نقطه جدید برای توسعه تجارت ایران و پاکستان

خواجه محمد آصف با اشاره به طرح حصارکشی مرزهای مشترک پاکستان با ایران و همزمان تلاش برای مانع برداری در مسیر تجارت دو کشور، گفت: تجارت رسمی زیادی در مرز ایران و پاکستان انجام می شود که سطح قابل توجهی دارد، اکنون پس از طرح حصارکشی سه نقطه دیگر برای توسعه تجارت میان ۲ کشور مشخص شده است.

وزیر دفاع پاکستان تاکید کرد: اسلام‌آباد هیچ محدودیتی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران ندارد و پیش بینی می کنیم که تجارت بین دو کشور در آینده افزایش خواهد یافت.

وی اظهار داشت: شرایط بین المللی مانند تحریم‌ها و تبعات آن بر منطقه یکسری مشکلاتی در مسیر تجارت با ایران به وجود آورده است Y درعین حال پاکستان مصمم به بهره‌برداری از ظرفیت‌های دو کشور برای توسعه همکاری‌های فعلی است.

پیشرفت‌های چشمگیر ایران در حوزه دفاعی

خواجه محمد آصف با اشاره به دستاوردهای چشمگیر ایران در حوزه نظامی و دفاعی، افزود: ما از این پیشرفت‌ها آگاه هستیم و معتقدیم در صورت برداشته شدن تحریم‌ها می توانیم سطح همکاری‌های دوجانبه دفاعی و منطقه‌ای را تقویت کنیم.

وی افزود: ایران و پاکستان در بحث افغانستان و پرداختن به مسائل منطقه‌ای همکاری بسیار سازنده‌ای با یکدیگر داشته‌اند و این همکارها در بخش مبارزه علیه تروریسم نیز قابل اطمینان و در جریان است.

وزیر دفاع پاکستان، تروریسم را چالش مشترک تهران و اسلام‌آباد دانست و گفت: هر دو کشور همکاری‌ خوبی علیه معضل تروریسم دارند. هرچند از بحران افغانستان کاسته شده است، اطمینان داریم همکاری نزدیک ایران و پاکستان در این زمینه ادامه پیدا می‌کند.  

ایران و پاکستان مخالف مداخله خارجی در منطقه هستند

وزیر دفاع پاکستان با اشاره به تحولات منطقه‌ای از جمله چالش افغانستان و پیامدهای نگران کننده مانند گسترش تروریسم، رشد تولید و قاچاق مواد مخدر، گفت: معتقدم مسائل منطقه‌ای باید از درون منطقه حل شود و ذی‌نفعان اصلی آن نیز ما و همسایگان پیرامون از جمله ایران هستیم.

وی اظهار داشت: همسایگان منطقه ای ما مانند ایران، چین و ترکیه باید برای یافتن راه حلی برای مشکلات منطقه از درون منطقه گرد هم آیند. لذا تهران و اسلام‌آباد در مخالفت با حضور نیروهای خارجی یا مداخله از خارج از منطقه، همسو هستند.

محمد آصف افزود: قدرت‌های اقتصادی در منطقه چین و روسیه هستند، در حالی که ایران منابع غنی انرژی دارد و از طرفی نقش هند را نیز نمی‌توان نادیده گرفت؛ هرچند پاکستان با همسایه شرقی خود هند بر سر مناقشه کشمیر اختلاف جدی دارد.

وی درباره تحولات افغانستان افزود: تروریسم و پدیده قاچاق موادمخدر از این کشور دو موضوع مهم برای ایران و پاکستان است و تا جایی که به تشکیل حکومت در افغانستان مربوط می‌شود، آنان در مرحله گذار هستند و امیدواریم با تشکیل یک دولت فراگیر افغانستان به سمت توسعه و رفاه حرکت کند.

سفر بایدن به خاورمیانه هیچ دستاوردی نداشت

وزیر دفاع پاکستان سیاست آمریکا در قبال منطقه و رویدادهای خاورمیانه را جنجال برانگیز توصیف کرد و افزود: بخش زیادی از سیاست‌های ایالات متحده بر منافع اسرائیل معطوف و متمایل به این رژیم است و به همین دلیل، آمریکایی‌ها سیاست متوازنی در منطقه ندارند.

وی گفت: دفاع آمریکا از منافع صهیونیست‌ها نه‌ تنها به حل مناقشه فلسطین کمک نکرده بلکه این مساله را پیچیده تر نیز کرده است و به اعتقاد ما، سفر اخیر جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به خاورمیانه نیز هیچ دستاوردی به همراه نخواهد داشت.

خواجه محمد آصف با سرزنش سکوت جامعه بین الملل در قبال سرکوب ملت فلسطین و رویکرد منفعلانه واشنگتن در قبال اسرائیل، گفت: غربی‌ها امروز به تماشاچی خاموش برابر جنایات اسرائیل علیه فلسطین تبدیل شده‌اند.

پاکستان هرگز رژیم اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت

وزیر دفاع پاکستان در واکنش به اصرار واشنگتن برای پیوستن کشورهای بیشتر در منطقه به طرح سازش با اسرائیل و برقراری روابط دیپلماتیک با این رژیم، گفت: پاکستان هرگز اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و هیچ برنامه‌ای نیز برای بررسی هرگونه طرح برقراری روابط یا رسمیت دادن به اسرائیل ندارد.

وی تاکید کرد: ما در پاکستان یک اجماع کامل ملی علیه اسرائیل داریم و این یک موضوع حیثیتی برای مردم پاکستان است. ما حامی و مدافع مردم فلسطین هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.