۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۶
کد خبر: 811802

حالا فقط تیم ملی فوتبال ایران نیست که باید آذرماه امسال در مصاف با قدرت‌های فوتبال جهان در آوردگاه قطر عرض‌اندام کند.

قطر۲۰۲۲، فرصت طلایی بوشهر

بلکه رویداد جهانی قطر، عرصه‌ای تمام‌عیار برای بروز توانمندی و قابلیت‌های ایران پیش روی جهانیان گشوده است و به فرصتی بی‌نظیر برای نمایش خلاقیت ناب ایرانی‌ها تبدیل شده‌است از طراحی لوگوی مسابقات توسط یک جوان ایرانی گرفته تا تامین موادمعدنی و مصالح ساختمانی مورد نیاز احداث ورزشگاه‌های میزبان بازی‌ها.از سوی دیگر صرف‌نظر از سابقه تاریخی مراوده تجاری ایران با قطر و تا قبل از تعیین میزبانی این کشور برای جام‌جهانی، حدود شش سال پیش که روابط کشور قطر با متحدان عربی خود به‌دلیل منازعات سیاسی منطقه رو به تیرگی گذاشت و این کشور به‌دلیل محاصره اقتصادی در تنگنا قرار گرفت، ایران که همواره گسترش همکاری همه‌جانبه با کشورهای همسایه، سرلوحه سیاست‌های دستگاه دیپلماسی در روابط خارجی‌اش قرار دارد، این‌بار هم دست یاری به این همسایه جنوبی داد و بازرگانان و تجار ایرانی تامین بخشی از نیازهای این کشور را فراهم کردند.در این میان اما نقش بنادر و گمرکات استان بوشهر به‌عنوان دروازه صادرات به کشور قطر تعیین‌کننده به‌نظر می‌رسد زیرا در بین استان‌های جنوبی، بیشترین مرز آبی مشترک با خلیج‌فارس را دارد. از سوی دیگر، نزدیک‌ترین فاصله بین بنادر ایرانی تا سواحل قطر به بندر دیر تعلق دارد که تا بندر الرویس این کشور کمتر از ۱۰۰مایل دریایی ــ مسافتی حدود ۱۶۰ کیلومتر ــ است.

موقعیت خاص بنادر و پایانه‌های صادراتی بوشهر و مزیت‌های فراوان تجاری و بازرگانی در صورت هوشمندی و ابتکار عمل به‌موقع در استفاده از ظرفیت بی‌نظیر ایجاد شده، می‌تواند آورده اقتصادی زیادی نصیب کشورمان کند. گام مهمی که به‌نظر می‌رسد با اقدامات اجرایی مسئولان استان که به سرعت در پیش گرفته‌اند تحقق آن دور از دسترس نیست.
 افزایش چشمگیر صادرات به کشور قطر 
بنابر اعلام روابط‌عمومی اداره‌کل صنعت معدن و تجارت استان بوشهر در سال۱۴۰۰ بالغ بر ۸۰۸‌هزار تن کالا به ارزش حدود ۸۸‌میلیون دلار کالا از گمرکات استان بوشهر به کشور قطر صادر شده است. این درحالی است که میزان صادرات این‌گونه کالاها در سال ۹۵ تنها ۱۹میلیون دلار بود. افزون بر این ارزش مجموع کالاهای صادرشده از کشور از ۱۰۳میلیون دلار در سال ۹۵ به ۱۶۷میلیون دلار در سال۹۹ رشد داشته است.
براساس همین آمار، به ترتیب مواد معدنی و محصولات صنایع معدنی به ارزش تقریبی ۲۷‌میلیون دلار، محصولات کشاورزی و صنایع غذایی حدود ۵۷‌میلیون و ۷۸۰‌هزار دلار، کالاها و مواد صنعتی به ارزش دومیلیون و ۷۰۰‌هزار دلار و فرش و صنایع‌دستی با رقم ۹۴‌هزار و ۷۵۰‌دلار در صدر کالاهایی است که تجار و بازرگانان از این استان به قطر صادر کرده‌اند. در میان گمرکات استان بوشهر، بندر دیر، گمرک منطقه ویژه اقتصادی یک بوشهر نقش ویژه‌ای برای این حجم از مبادله کالا به کشور قطر داشته‌اند ضمن این‌که رتبه‌های بعدی صادرات از استان بوشهر به گمرکات گناوه، کنگان و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تعلق دارد.
بررسی آمارها نشان می‌دهد تنها در سه ماهه اول امسال حدود ۱۴۷‌هزار تن کالا به ارزش حدود ۱۹‌میلیون دلار کالا از گمرکات استان بوشهر به کشور قطر صادر شده است. این میزان صادرات که بیشتر شامل صنعت، فرش و صنایع‌دستی، کشاورزی و صنایع غذایی و معدن و صنایع معدنی است از گمرکات منطقه ویژه اقتصادی بوشهر، دیر، گناوه و بندر کنگان صورت گرفته است. عمده کالاهای صادراتی شامل گوجه‌فرنگی، هندوانه و خربزه، سیمان و کلینکر، انواع سبزیجات تازه، میگوی دریایی و پرورشی، انواع کلم، انواع سنگ ساختمانی، پانل گچی، انواع کاهو و خیار سبز است.
 خدمات بوشهر به قطر در جام‌جهانی
استاندار بوشهر با اشاره به این که جام‌جهانی قطر یک فرصت بسیار مهم برای توسعه مناسبات بین دو کشور به‌ویژه استان بوشهر است به جام‌جم می‌گوید: این استان از لحاظ بعد مسافت کمترین فاصله را با کشور قطر دارد و با رایزنی و حل مشکل سوخت یارانه‌ای کشتی کروز، به‌زودی این شناور در خط دریایی بوشهر به قطر و برعکس فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
احمد محمدی‌زاده اضافه می‌کند: با دو شرکت هواپیمایی مذاکراتی انجام شده که از مبدا بوشهر به کشور قطر و برعکس کار جابه‌جایی مسافر انجام شود و این خط هوایی نیز تا قبل از آغاز مسابقات جام‌جهانی فعال خواهد شد. افزون بر این با توجه به فاصله بسیار نزدیک هوایی فرودگاه‌های قطر به استان بوشهر، به مسئولان برگزاری جام‌جهانی قطر پیشنهاد داده‌ایم هواپیماهای کشورهای مختلف در استان بوشهر پارک شوند که مورد استقبال قرار گرفت.

علیرضا برازجانی - گروه ایران

منبع: جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.