وزیر امور خارجه پیشین آمریکا با ابراز خرسندی از سفر رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان در توییتر نوشت: آمریکا هرگز از چین دستور نگرفته و نخواهد گرفت.

پمپئو: آمریکا از چین دستور نمی گیرد

به گزارش قدس آنلاین، «مایک پومپئو»، وزیر خارجه اسبق آمریکا در حساب کاربری توییتر خود از به سرانجام رسیدن سفر «نانسی پلوسی» مجلس نمایندگان این کشور به تایوان استقبال کرد و نوشت که واشنگتن هرگز از چین دستور نگرفته است.

پومپئو در توییتر نوشت: «از دیدن اینکه پلوسی امروز سفرش به تایوان را تا پایان دنبال کرد و به سرانجام رساند، خوشحالم. آمریکا هرگز از چین دستور نگرفته و نخواهد گرفت. و ما همواره از حاکمیت و استقلال تایوان و مردم آزادی‌خواهش حمایت خواهیم کرد.

علی‌رغم اعتراض‌ها و هشدارهای مقامات چین، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه سه‌شنبه وارد تایوان شد و امروز با رئیس این منطقه دیدار و گفت‌وگو کرد.

این دیدار در حالی رخ داد که پکن پیام‌های هشدارآمیز خود را افزایش داده و از قانونگذار ارشد آمریکایی خواسته بود تا سفر خود به تایوان که در دستور کار رسمی تور آسیایی پلوسی در چهار کشور نبود را لغو کند.

پلوسی، اولین رئیس مجلس نمایندگان آمریکاست که در ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر می‌کند. در سال ۱۹۹۷، «نیوت گینگریچ» جمهوری خواه آخرین رئیس مجلس نمایندگان بود که از این جزیره خودمختار بازدید کرد.

وزارت خارجه چین در واکنش به سفر پلوسی به تایوان، اقدامات آمریکا در تایوان را «اوباش‌گری» توصیف و تاکید کرد که چنین اقداماتی پایان خوبی نخواهد داشت و پکن با آن مقابله خواهد کرد.

 تایوان در سازمان ملل عضویت نداشته و به عنوان یک کشور رسمیت ندارد و چین آن را بخشی از قلمرو خود قلمداد کرده و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوان و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است. پکن تاکید دارد که چنین سفرهایی، اصل «چین واحد» را نقض می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.