سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن بیان این که پکن برنامه سفرآسیایی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را دنبال می‌کند، هشدار داد اگر واشنگتن در مسیر اشتباه بایستد، با اقدامات محکم و قاطعانه‌ چین روبرو خواهد شد.

چین: به سفر پلوسی به تایوان پاسخی محکم می‌دهیم

به گزارش قدس آنلاین، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به سفر احتمالی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان گفت موضع طرف چینی روشن است و پکن اعتراضات جدی خود را به آمریکا ابلاغ کرده است.

وی افزود: ما از نزدیک برنامه سفر نانسی پلوسی را دنبال می‌کنیم. اگر ایالات متحده در مسیر اشتباه بایستد، اقدامات محکم و قاطعانه‌ای برای تضمین حاکمیت و امنیت خود انجام خواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «هوا چونینگ» همچنین با بیان این که «مشخص شده که آمریکا به تنش در منطقه دامن می‌زند و باید مسئولیت آن را برعهده بگیرد»، افزود: اگر واشنگتن مسئولانه عمل نکند، عواقبی برای تایوان و نظم جهانی خواهد داشت.

روزنامه «گلوبال تایمز» چین هم به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور گزارش داد: ایالات متحده باید از هرگونه تلاش برای بازی با کارت تایوان دست بردارد و صادقانه به اصل چین واحد پایبند باشد. 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر پلوسی بر سفر به تایوان پافشاری کند، چین چه اقدامات متقابلی را انجام خواهد داد، ضمن «غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز» خواندن این سفر، گفت: آنچه می‌توانم به شما بگویم این است که ایالات متحده مسئول خواهد بود و بهای آسیب رساندن به حاکمیت و منافع امنیتی چین را پرداخت خواهد کرد. 

این دیپلمات چینی در عین حال گفت که پکن و واشنگتن تماس‌ را در همه سطوح و از طریق کانال‌های مختلف حفظ می‌کنند.

در روزهای اخیر احتمال سفر پلوسی به تایوان، هشدارهای جدی مقام‌های چین را در پی داشته و تنش‌ها بین واشنگتن و پکن که روابطشان در سطح پایینی قرار دارد را تشدید کرده است. با این حال، گفته شده که پلوسی قصد دارد عصر امروز وارد این جزیره شود. 

«هو شیجین» مفسر روزنامه چینی «گلوبال تایمز» در توییتی در خصوص واکنش چین به سفر احتمالی پلوسی به تایوان از احتمال اقدام نظامی پکن خبر داد. وی در این خصوص نوشت: بر اساس آنچه می‌دانم، در واکنش به سفر احتمالی پلوسی به تایوان، پکن مجموعه‌ای از اقدامات متقابل از جمله اقدامات نظامی را تنظیم کرده است.

وزارت دفاع تایوان در واکنش به هشدارهای پکن، در بیانیه‌ای اعلام کرد: تایوان برای دفاع از خود در مقابل تهدیدات چین مصمم است.

رسانه‌های تایوانی دوشنبه (اول اوت) گزارش کردند که پلوسی امروز بعد از ظهر وارد تایوان می‌شود و احتمالاً یک روز را نیز در هتل‌های این شهر می‌گذراند. به دنبال انتشار این خبر، منابع خبری شامگاه دوشنبه از پرواز ۱۸ فروند هواپیمای نظامی چین به منطقه شناسایی هوایی تایوان خبر دادند.

در صورت حضور پلوسی در تایوان، این اولین توقف یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ۲۵ سال گذشته در این جزیره است و در زمانی انجام می‌شود که روابط ایالات متحده و چین در سطح پایینی قرار دارد.

نماینده چین در سازمان ملل با بیان اینکه سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، هشدار داده پکن اقدامات قاطعی را برای حفظ حاکمیت ملی خود انجام خواهد داد.

در طرف دیگر، وزیر خارجه آمریکا و سخنگوی کاخ سفید با درخواست از چین برای عدم تنش‌زایی در صورت سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، مدعی شده‌اند که رفتارهای عصبی مقامات پکن بی‌مورد است.

چین تایوان را یک استان می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است. پکن همواره با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل «چین واحد» را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.