مدیر رادیو اقتصاد ضمن تشریح ویژه‌برنامه‌های این شبکه در ایام محرم، درباره نقش رادیو اقتصاد در زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا سخن گفت و تاکید کرد: از ماه ها قبل برای این ایام در تدارک برنامه های عاشورایی بوده ایم تا بتوانیم بیش از پیش اذهان مخاطبان را با واقعه بزرگ عاشورا روشن کنیم.

تاثیر اقتصادی نذورات محرمی

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا مهدیار اسماعیلی درباره نقش رادیو اقتصاد در زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا و یاد و خاطر سیدالشهدا(ع) در ایام محرم گفت: این شبکه رادیویی در قالب جلسات مختلف و با حضور مدیران و برنامه سازان شبکه از ماه ها قبل مبادرت به تدوین برنامه هایی کردیم که از زوایای مختلف اقتصادی و مذهبی فرهنگ عاشورایی را مورد بررسی قرار دهیم و اذهان مخاطبان را با این واقعه مهم و بزرگ اسلامی بیش از پیش روشن کنیم.

ویژه برنامه‌های عاشورایی رادیو اقتصاد

وی سپس به معرفی ویژه‌برنامه‌های رادیو اقتصاد در ایام محرم پرداخت و توضیح داد: در برنامه شمیم محرم که ظهر عاشورا به صورت میدانی در استودیو مستقر در میدان امام حسین پخش می شود، با حضور کارشناسان مذهبی به موضوع شبهات محرم درباره هزینه‌کردهای مراسم مذهبی به خصوص مراسم عزا داری سید الشهدا (ع) و ریشه آن در باورهای ملی ایرانیان مورد بررسی قرار می‌گیرد. یکی از آیتم های این برنامه گفت و گوی کارشناسی درباره اقتصاد محرم و کسب و کارهایی است که در محرم رونق می‌گیرد و انگیزه‌های راه اندازی این کسب و کارها نیز مورد بررسی قرار می گیرد و همچنین انعکاس گزارش ها از هیئت های مذهبی کسب و کار های مختلف و بازاریان از دیگر بخش های این برنامه است که ابعاد اقتصادی محرم و پرهیز از اسراف مورد توجه قرار می ‌گیرد. این برنامه به تهیه کنندگی پویان امینان دوشنبه، مصادف با روز عاشورا ساعت ۱۱ تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه از رادیو اقتصاد پخش می شود.

مدیر رادیو اقتصاد ادامه داد: برنامه هیئت شب های تاسوعا و عاشورا نیز در استودیو میدانی رادیو اقتصاد مستقر در میدان امام حسین و در جوار هیئت های عزداری سالار شهیدان پخش می شود. یکی از آیتم های این برنامه دلنوشته است که از زبان مردم راز و نیازهای مردم با سرور شهیدان را انعکاس می دهد و گفت و گو با کارشناسان در مورد ابعاد شخصیتی و ویژگی های اخلاقی امام حسین (ع) و یاران ایشان و ارتباط این مباحث با زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه از دیگر بخش های این برنامه است. از دیگر بخش های این برنامه معرفی پیرغلامانی است که فعالیت های اقتصادی گسترده ای برای  محرم و زنده نگهداشتن این ماه عزیز و یاد و خاطره سرور شهیدان انجام می دهند.

نذورات محرم چه تاثیری بر اقتصاد کشور دارد؟

مهدیار اسماعیلی با اشاره به ویژه برنامه شرح بی نهایت روز تاسوعا هم اظهار کرد:  این برنامه به فلسفه شهادت حضرت عباس (س) و همدلی ایشان با امام حسین(ع) و چرایی اطاعت کامل ایشان از امام می پردازد. در این برنامه نقش نذورات محرم در اقتصاد و رونق برخی کسب و کارها با حضور کارشناسان اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد و با صاحبان کسب و کارها در خصوص انگیزه آنها در همکاری با هیئت ها گفت و ‌گو می شود. از دیگر بخش های این برنامه انعکاس فعالیت های هئیت های عزاداری شهرهای مختلف و آداب و رسوم هر منطقه است. همچنین آیتم مداحی و نوحه سرایی پرشور در سوگ امام حسین (ع) از بخش های مورد علاقه مخاطبان خواهد بود. این برنامه روز ۱۶ مرداد مصادف با تاسوعای حسینی به تهیه کنندگی پویان امینان ساعت ۱۱ از رادیو اقتصاد پخش خواهد شد.

وی ادامه داد: به نام حسین، ویژه برنامه ای است که به حال و هوای عصر عاشورا و شام غریبان می پردازد. از ارکان مهم این برنامه می توان به نقش امر به معروف و نهی از منکر در فلسفه قیام عاشورا تا به امروز اشاره کرد که با حضور کارشناسان مذهبی به ضرورت اجرای آن و نحوه عمل و اجرای آن سخن خواهیم گفت. آیتم ارتباط تلفنی با گزارشگران مستقر در کربلای معلی از بخش های جذاب این برنامه است که حال و هوای سوگواران حضرت ابا عبدالله را انعکاس خواهیم داد.  این برنامه به تهیه کنندگی لیلا امید یگانه ۱۷ مرداد ساعت ۲۱ به روی آنتن خواهد رفت.

مدیر رادیو اقتصاد همچنین اعلام کرد: در برنامه چای نذری که در دهه محرم ساعت ۱ و ۱۳ و ۳۰ دقیقه پخش می شود، تاثیر فردی و اجتماعی اقتصاد نذر، ضرورت تاریخی نذر در همه ادیان و به ویژه اسلام و شرایط و جنبه های اجتماعی نذر مورد بررسی قرار می گیرد. در برنامه از برکت حسین نیز با حضور کارشناسان مذهبی به بررسی برپایی هیات ها توسط کسبه بازار، اهمیت نذری در تکایا، همت مردم در تکایا، صنف های مرتبط با هیات ها، ویژگی خدام حسین(ع)، صنف ها و قدمت خدامی در تکایا پرداخته می شود. این برنامه ۱۵ تا ۱۹ مرداد ساعت ۴ و از ۱۴ تا ۲۱ مرداد ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه پخش می شود.

وی در معرفی دیگر برنامه‌های رادیو اقتصاد در ایام محرم گفت: در برنامه عبرت های عاشورایی ۱۷ مرداد ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه سخنرانی مقام معظم رهبری در خصوص درس ها و عبرت های عاشورا پخش می شود و برنامه ضیافت حسینی رسالت حضرت زینب (س) به عنوان پیام رسان و استمرار بخش نهضت حسینی، بصیرت یاران امام  حسین (ع) را ۱۷ مرداد ساعت ۱ بررسی می کند.

اسماعیلی اضافه کرد: علمدار فضائل هم به درس های تربیتی از منش و رفتار مولا حضرت  ابوالفضل العباس (ع) در واقعه کربلا ۱۶ مرداد ساعت ۲۱ و ۵ دقیقه پخش می شود. در برنامه تفسیر سرخ  روز ۱۷ مرداد ساعت ۱۸ و ۵ دقیقه حماسه سازی های شجاعانه حضرت زینب، نطق های عارفانه و پیام رسانی های مبلغانه ایشان به قهرمان کربلا انعکاس داده می ش‌ود. 

او با اشاره به الزام آشنایی کودکان و نوجوانان با واقعه عاشورا هم چنین گفت: این برنامه ۱۶ مرداد ساعت ۱ آموزه های حضور کودکان و نوجوانان در هیات ها را انعکاس می دهد.

 تاثیر نذورات محرم بر اقتصاد

مدیر رادیو اقتصاد در بخشی دیگر از صحبت هایش به تاثیر نذورات محرم بر اقتصاد اشاره کرد و گفت: معمولا نذر اطعام از سوی افرادی اهداء می شود که از تمکن مالی بهتری برخوردارند و این نذورات هرچند که در اختیار تمام افراد مختلف جامعه از غنی ترین تا ضعیف قشر قرار ‌می گیرد ولی همین امر موجب اطعام اقشار ضعیف شده که در عمل ما شاهد کاهش فاصله طبقاتی جامعه می شویم که از ضرورات یک اقتصاد سالم است.

وی تاکید کرد: دومین بعدی که نذورات محرمی برای کشور به همراه دارد چرخه مالی است. بدین ترتیب که برای تهیه محصولات نذورات محرمی معمولا از محصولات داخلی استفاده می شود که باعث به حرکت درآمدن بیشتر چرخه تولید می شود. به عنوان مثال برای تهیه اطعام نذورات از محصولات دامی بیشتر استفاده می شود که موجب بالا رفتن تقاضا و کمک به اقتصاد و تولید خواهد شد.

او ادامه داد: اطعام نذورات بر زنده نگه داشتن و استمرار فرهنگ عاشورایی و بهره مندی از برکات معنوی و اجتماعی نقش به سزایی دارد. به عنوان مثال ما برای انتقال آموزه هایمان به کوکان از ابزارهای مختلف تشویقی بهره می ‌گیریم که آن موضوع مورد علاقه آنها قرار می گیرد و این شیوه تربیتی از نظر علوم دینی و علوم روز مورد تایید می باشد. در ادبیات دینی هم بسیار تاکید شده که هنگام مراجعه از سفرهای زیارتی سوغات مورد علاقه خانواده را برای آنها به ارمغان بیاوریم که آنها نیز به آن سفر حس معنوی و مثبت پیدا کنند و در واقع این روش مهم تربیتی برای نهادینه کردن رفتارهای هدیه دان است. 

مهدیار اسماعیلی نیز یادآور شد: زمانی که فرهنگ عاشورایی و آموزه های بلند اهل بیتی در بستر ایام محرم و در قالب هیئت ها و سخنرانی ها و منابر رونق می گیرد، شرایطی را فراهم می ‌کند که کوچک و بزرگ مسائل دینی و رفتارهای صحیح را یاد بگیرند و تبدیل به یک فرهنگ مستمر شود. 

مدیر رادیو اقتصاد در پایان گفت: وقتی کودکان ما با محسنات نذر در سنین پایین آشنا می شوند و فرهنگ عاشورایی را در زمانی که هنوز ذهنشان رشد کامل نکرده را مشاهده کنند، قطعا در بزرگسالی با استفاده از پیشینه ذهنی موجبا با استمرار فرهنگ اسلامی را رقم خواهد زد.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.