مدیران فعلی سازمان سینمایی قرار است نخستین مواجهه خود را با بزرگ‌ترین رویداد سینمایی جهان داشته باشند.

تکلیف نامعلوم نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۳

اگر چه سال گذشته فیلم «قهرمان» نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۲ بود اما مدیران جدید سازمان سینمایی در موقعیتی انجام شده برای معرفی این فیلم از سوی هیئت معرفی قرار گرفته بودند و امسال برای معرفی نماینده ایران به آکادمی اسکار، اختیار بیشتری دارند.
در حالی که سینمای ایران کمتر از دو ماه ( تا ۱۱ مهرماه) برای معرفی نماینده‌اش به اسکار وقت دارد ولی هنوز خبری از فهرست فیلم‌های احتمالی نیست.
آنچه از قرائن پیداست اینکه فیلم‌های «برادران لیلا» و «شب، داخلی، دیوار» که در جشنواره‌های کن و ونیز شرکت کردند مورد غضب مدیران فعلی سازمان سینمایی قرار گرفته و بختی برای معرفی به آکادمی اسکار ندارند چون هنوز خبری از صدور مجوز اکران برای این دو فیلم نیست ولی خبر صدور مجوز نمایش برای فیلم‌هایی چون «تفریق»، «جنگ جهانی سوم»، «بی رؤیا»، «ملاقات خصوصی» و احتمالاً «روشن» و «سه کام حبس» فرصت معرفی را برای آن‌ها محتمل می‌کند تا شاید در کنار فهرست دیگر فیلم‌های اکران شده قرار بگیرند اما این‌ها فقط در حد گمانه‌زنی است.
با وجود جو حاکم بر سازمان سینمایی، احتمال اینکه فیلم دیگری هم به عنوان نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۳ معرفی شود دور از ذهن نیست یا اینکه اسکار از سوی وزارت ارشاد تحریم شود و هیچ نماینده‌ای به این جایزه بزرگ سینمایی جهان معرفی نشود، گزینه‌ای که چندان باب دل اهالی سینما نیست؛ چرا که جشنواره اسکار فرصتی برای نمایش بخشی از ظرفیت‌های سینمایی ایران به جهان است.
چه با رویکرد فیلمسازی موافق باشیم و چه مخالف، مردم جهان سینمای ایران را با آثاری می‌شناسند که در این سال‌ها برنده یا نامزد جایزه اسکار شده‌اند از فیلم «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی گرفته که جزو نامزدها بود تا فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» اصغر فرهادی که دو جایزه اسکار را برای سینمای ایران به ارمغان آورد.

خبرنگار: زهره کهندل

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.