مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد بیشتر کشورهایی که در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران مشارکت دارند با پیشنهاد اتحادیه اروپا که هدف آن حفظ توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، موافقت کرده‌اند.

موافقت مسکو با متن روی میز

به‌گزارش رویترز، جوزف بورل در گفت‌وگو با تلویزیون ملی اسپانیا ادامه داده است: «من هنوز پاسخی از سوی ایالات متحده [به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا] دریافت نکرده‌ام ولی انتظار داریم در هفته جاری این پاسخ را دریافت کنیم».
او همچنین در مورد محتوای پاسخ ایران به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام نیز بدون اشاره به هیچ‌گونه جزئیاتی گفت ایران خواستار چند مورد تعدیل و تغییر در طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا شده است.
همزمان سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته تأیید کرد مسکو با جدیدترین نسخه توافق برای احیای برجام موافق است. به گزارش ایرنا، لاوروف در جریان کنفرانس مشترک مطبوعاتی با «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه سوریه گفته است مسکو مدت‌هاست موافقت خود با نسخه سندی که اکنون به همه شرکت‌کنندگان در این فرایند ارائه شده، اعلام کرده است.
وی تأکید کرد موضع آمریکا در مورد این مسئله همچنان نامعلوم است. وی همچنین تصریح کرد در اسرع وقت با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
این اظهارات جدید لاوروف و بورل نشان می‌دهد طرف‌های مذاکرات وین از تعلل آمریکا در پاسخ به پیشنهاد اتحادیه اروپا ناخرسند هستند.
این اعلام نظرهای مقامات اروپا و روسیه در حالی امروز مطرح شده که گروه‌های رسانه‌ای نزدیک به آمریکا تلاش دارند با مطرح کردن خط قرمزهای ساختگی، مسیر سازنده مذاکرات را تغییر دهند. به‌عنوان مثال رویترز و یورونیوز در گزارشی آورده‌اند «لغو تحریم‌های سپاه» یکی از خطوط قرمز ایران بوده که مقامات کشورمان از آن کوتاه آمده‌اند.
حال آنکه مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده کشورمان به طور رسمی اعلام کرد چنین خط قرمزی هیچ‌گاه در کار نبوده است. محمد مرندی در توییتی به گزارش ادعایی خبرگزاری رویترز ضمن «بسیار گمراه‌کننده خواندن» گزارش این خبرگزاری انگلیسی گفت: ماه‌هاست می‌گویم حذف سپاه پاسداران از FTO (فهرست ادعایی سازمان‌های تروریستی خارجی) پیش‌شرط نیست. باوجود این مرندی با اشاره به ادعای دیگری از رویترز، اعلام کرد: «هیچ توافقی پیش از بسته شدن دائمی پرونده اتهامات نادرست (ضد ایرانی) شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرا نخواهد شد». این کارشناس ایرانی همچنین تأکید کرده است برنامه هسته‌ای ایران برچیده نخواهد شد.

خبرنگار: زارع

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.